Pentru derularea procedurilor de instituire a stării de alertă, premierul Ludovic Orban a anunţat convocarea unei şedinţe de Guvern pentru luni dimineața. Ce trebuie să știm despre starea de alertă.
„ Am luat decizia de a convoca Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (luni - n.r.) la 7,30 dimineaţa şi de a convoca şedinţa de Guvern la ora 8. Şedinţa CNSU şi şedinţa de Guvern sunt necesare pentru a derula toate procedurile stabilite în Legea 55 pentru instituirea stării de alertă în baza legii„, a anunţat Orban duminică seară, la finalul unei şedinţe de lucru organizată la sediul Ministerului Afacerilor Interne.
Premierul a menţionat că va fi adoptată o hotărâre de guvern care prevede instituirea stării de urgenţă, dar că de astă dată autorităţile vor avea „la dispoziţie toate mijloacele necesare pentru a impune respectarea” legii.
Ce înseamnă starea de urgență:
Instituirea stării de alertă la nivel național a fost aprobată prin Hotărârea nr. 24 din 14.05.2020, pentru o perioadă de 30 de zile, începând din 15 mai 2020.
Deplasarea persoanelor în localitate vs. în afara localității
A. În interiorul localităților » „este permisă circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, în interiorul localităților, cu respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii infecției și evitarea formării grupurilor pietonale mai mari de 3 persoane care nu aparțin aceleiași familii.” Totodată, parcurile sunt redeschise – dar NU și locurile de joacă pentru copii.
B. În afara localității sau a zonei metropolitane, deplasarea este interzisă.
Dacă aveți totuși nevoie să vă deplasați dincolo de aceasă zonă sunt prevăzute mai multe excepții. Așadar, deplasarea persoanelor în afara localității este permisă în următoarele cazuri, care se justifică prin declarație pe propria răspundere.
a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi; b) deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat; c) deplasarea pentru realizarea de activități agricole; d) deplasarea pentru comercializarea de produse agroalimentare de către producătorii agricoli; e) deplasarea pentru îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate sau eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi; f) deplasarea pentru participarea la programe sau proceduri în centrele de tratament; g) deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie, îngrijirea unei rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, decesul unui membru de familie; h) deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță; i) deplasarea pentru activități recreativ-sportive individuale desfășurate în aer liber (ciclism, drumeție, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit și altele) cu participarea a cel mult 3 persoane. j) deplasarea pentru participarea la evenimente familiale, cu un număr limitat de persoane și respectarea regulilor de distanțare socială; k) deplasarea pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu.
Purtarea măștii devine obligatorie:
În spații comerciale, pe mijloace de transport în comun, la locul de muncă și în alte spații închise.
Cei care nu vor respecta obligația de a purta o mască de protecție pot fi sancționați cu o amendă între 500 și 2500 de lei.
Activitățile de muncă – pe cât posibil, la domiciliu.
„Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii economici publici și privați, au obligația organizării activității, astfel încât munca să se desfășoare de la domiciliul angajaților, iar dacă activitatea desfășurată nu permite acest lucru, să ia măsuri pentru:
a) asigurarea triajului epidemiologic constând în controlul temperaturii personalului propriu şi vizitatorilor, la punctele de control-acces în incinte; b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor înaintea intrării în spațiile de lucru; c) respectarea regulilor privind desfășurarea activității în birourile cu spații comune (open space)și a regulilor privind funcționarea unităților de cazare în regim hotelier; d) decalarea programului de lucru, pentru entităţile cu un număr mai mare de 50 de salariați, astfel încât începerea, respectiv terminarea programului de lucru să se realizeze la intervale de minimum 1 oră, pe parcursul a minimum 3 ore, în tranșe de minim 20% din personal.”
Accesul în instituții și spații publice:
„Instituțiile publice și operatorii economici care desfășoară activități comerciale/de lucru cu publicul ce implică accesul persoanelor în interiorul clădirilor, iau măsuri pentru organizarea activității, astfel:
a) accesul trebuie să fie organizat astfel încât să fie asigurată o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client/persoană și o distanță minimă de 2 m între oricare două persoane apropiate; b) să nu permită accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3 0C; c) să asigure dezinfectarea suprafețelor expuse și evitarea aglomerării de persoane, în special în zonele caselor de marcat/ghișeelor.”
Evenimente și activități – în general, interzise.
„Pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2, sunt interzise organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, concerte sau orice alte întruniri în spații deschise, precum și de activități culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment, jocuri de noroc, activități de fitness, activități în piscine și de tratament balnear desfășurate în spații închise.”
Cu unele excepții:
a) activitățile organizate de slujitorii cultelor religioase, cu participarea publicului, care se desfășoară doar în exteriorul lăcașurilor de cult, precum și practicile și ritualurile cu caracter privat în interiorul lăcașurilor de cult (cu participarea a maxim 16 persoane) se realizează cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție stabilite. Slujbele religioase desfășurate în spații publice, în exteriorul lăcașurilor de cult, nu sunt considerate adunări publice; b) activitățile de îngrijire personală care se desfășoară în spațiile special destinate și cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție; c) activitățile de pregătire a sportivilor de performanță în cantonamente, care se desfășoară cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție; d) activitățile culturale desfășurate în spațiile special destinate, respectiv la nivelul muzeelor, bibliotecilor și a sălilor de expoziții care se desfășoară cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție; e) activitățile recreativ-sportive în aer liber, precum ciclismul, drumețiile, alergarea, canotajul, alpinismul, vânătoarea, pescuitul și altele asemenea, care se desfășoară cu participarea a cel mult 3 persoane care nu locuiesc împreună.
Restaurante, terase, cafenele, unități de cazare – activitatea de servire și consum este suspendată temporar.
Excepție: „activitățile de preparare a hranei, cât și de comercializare a produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive in“, „room-service“, livrare la client, ”take-away” etc.
Marile centre comerciale – activitatea de comercializare, în general, este suspendată temporar în cazul centrelor cu o suprafață de peste 15.000 mp, în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici.
Sunt permise însă următoarele activități:
a) vânzarea produselor alimentare, veterinare, farmaceutice, a produselor și serviciilor de optică medicală şi a serviciilor de curățătorie; b) vânzarea produselor electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului; c) activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului.
Asistența medicală pentru cazurile care nu reprezintă urgență
„Se reia activitatea cabinetelor de medicină dentară pentru cazurile care nu reprezintă urgență, cu respectarea măsurilor de prevenire și control a răspândirii infecțiilor;
Se reia asigurarea asistenței medicale ambulatorii pentru cazurile care nu reprezintă urgență și care nu au potențial de agravare, cu condiția organizării activității astfel încât consultațiile să fie efectuate doar cu programare prealabilă și interzicerea staționării pacienților în zonele de așteptare, precum și activitățile de internare a pacienților care nu sunt urgențe medicale, la nivelul unităților sanitare non-COVID, cu menținerea interdicțiilor de acces a aparținătorilor, fiind obligatorie organizarea unui sistem de informare a acestora despre starea pacienților internați.”