Asistentele învaţă cum să se comporte cu pacienţii

Primele cursuri, finanţate de Ambasada Olandei la Bucureşti, au început, ieri, la Spitalul „Marie Curie“. Următoarele vor fi făcute pentru medici.

Asistentele medicale de la Spitalul de copii „Marie Curie“ au început, ieri, un curs care este o premieră pentru sistemul de sănătate românesc. Acestea sunt instruite cum să se poarte frumos cu pacienţii şi familiile acestora. Prima lecţie a început cu desene pe tablă. În interiorul unei inimi tăiate în patru „camere“, asistentele au scris ce calităţi şi ce defecte au, ce fac bine în profesie şi cum ar dori să se schimbe. „Eu pun bine pansamente, eu zâmbesc atunci când îmi vine să urlu, eu nu mă pierd în momente critice“, au spus pe rând asistentele, atunci când instructorul le-a întrebat care le sunt atuurile. Printre defectele pe care ar dori să le corecteze, asistentele au trecut superficialitatea, irascibilitatea, hipersensibilitatea. „Nu mai vreau să nu mai fiu afectată de ce se întâmplă în jurul meu“, s-a auzit o voce din sală. Pacienţii apreciază mai mult comunicarea decât tratamentele

Pentru a învăţa cum să se poarte mai bine cu micuţii internaţi în spital şi cum să gestioneze conflictele cu părinţii acestora, asistentele vor avea la dispoziţie o săptămână. La sfârşitul cursului, ele vor fi evaluate în scris, iar la examinare va asista şi un reprezentant al Ordinului Asistenţilor din România. Proiectul, în valoare de câteva mii de euro, este sprijinit financiar de Ambasada Olandei la Bucureşti şi fundaţia Scheherazade, cea care a ajutat spitalul şi în proiectul de reconstrucţie. „Studiile au arătat că oamenii acordă o mai mare importanţă comunicării decât tratamentului propriu-zis. Sunt foarte importante modalitatea şi tonul pe care comunicaţi“, le-a atras atenţia asistentelor directorul spitalului, Daniel Ciprian Buzatu. Sistemul, inspirat de la englezi şi canadieni Modelul cursurilor începute ieri este inspirat din sistemul de sănătate englez şi din cel canadian, unele dintre cele mai performante din lume. Wajha Haris, reprezentantul Fundaţiei Scheherazade, spune că, pe viitor, ar putea fi aduse, pentru cursuri, asistente din ţări mai dezvoltate decât România. „Deocamdată, vrem să vedem cum merge acest proiect. Este foarte important să le învăţăm pe asistente cum să comunice cu părinţii copiilor, în special cu cei din mediul rural“, ne-a declarat Wajha Haris. În săptămânile viitoare, şi medicii din spitalul bucureştean vor urma cursuri de instruire similare. CE ÎNVAŢĂ ASISTENTELE Nu întrerupeţi pacientul, fiţi deschise Îngrijire (CARE) > C: comunicaţi imediat cu pacientul pentru a da tonul întâlnirii, demonstraţi deschidere şi atitudine pozitivă faţă de bolnav; > A: folosiţi comportamente Adecvate vârstei, genului, poziţiei sociale, gradului de înţelegere ale pacienţilor; > R: recunoaşteţi emoţiile pacientului, indicând faptul că vă pasă de el şi de problema lui; > E: exprimaţi-vă sprijinul, lăsând pacienţii să ştie că veţi lucra în sprijinul lor. Rezolvare (SOLVE) > S: nu întrerupeţi pacientul în timp ce vorbeşte; > O: oferiţi pacienţilor ocazia de a da detalii despre problema lor; > L: lăsaţi-i să vorbească şi ascultaţi întreaga poveste; > V: Investigaţi mai departe, punând mai multe întrebări; > E: exploraţi opinia pacientului în legătură cu problemele sale.