Companiile de asigurare vor să implementeze sistemul din Vest, adică despăbugiri plătite în funcţie de vechime sau de kilometraj.
Asigurătorii români sunt dornici să adopte un nou sistem de asigurări prin care să plătească mai puţin pentru daunele totale. Firmele de profil prezente pe piaţa românească susţin că sistemul de la noi este unul dintre cele mai păguboase din Europa.
Asta pentru ei, întrucât din punctul de vedere al proprietarului este unul foarte avantajos. „La noi eşti obligat să pui suma asigurată şi pe poliţă, indiferent, de gradul de uzură. Dacă ea are un grad de uzură de 50.000 sau 60.000 km pe an, asta înseamnă că se uzează într-un an cât o maşină personală în patru”, ne-a declarat un asigurător.
Vecinii noştri de la vest, ungurii, sunt ceva mai avansaţi din acest punct de vedere şi urmează modelul german. Adică asigură maşina, dar nu au suma asigurată pe poliţă. Dacă s-a uzat cât în patru ani, proprietarul va primi despăgubire totală, dar la o valoare înjumătăţită. „Ungurii au şi nişte sisteme de monitorizare şi văd dacă preţurile la piese s-au schimbat de la un an la altul, astfel că îşi pot ajusta şi ei primele de asigurare”, mai spunea asigurătorul. Etaloane diferite între noi şi restul Europei
Pentru a calcula dauna auto totală se stabileşte valoarea de vânzare a vehiculului, fie pe baza catalogului Eurotax, fie investigând piaţa (anunţuri pe internet). „Pentru vehiculele de transport, ne bazăm în special pe anunţurile de pe internet, deoarece sunt posibile mai multe versiuni şi pachete de echipare, care se stabilesc mai greu din catalog”, ne-au declarat specialiştii Groupama Garancia Biztosító Ungaria.
După valoarea de piaţă, se stabileşte valoarea care rămâne din vehiculul avariat (valoarea vehiculului avariat), care este dedusă din valoarea de piaţă pentru a stabili valoarea daunei. „În cazul CASCO mai deducem din aceasta şi partea personală şi prima de plătit până la reînnoirea contractului. Valoarea vehiculului avariat este de obicei stabilită pe baza ofertelor comercianţilor de vehicule avariate”, ne-au mai declarat asigurătorii de la Groupama Garancia. În Spania, automobilul este nou în primii doi ani de existenţă În Spania, în calculul valorii de piaţă a unui autovehicul nu se ia în considerare numărul de kilometri, ci data înmatriculării. Acolo se consideră pierdere totală când valoarea pagubelor depăşeşte 80% din valoarea autovehiculului. Reprezentanţii Groupama Spania, consideră nou un vehicul în primii doi ani, astfel că pentru un Renault Grand Scenic Luxe Privilege de 1.9 DCI, care valorează nou aproape 28.000 de euro, proprietarul va primii în primii doi ani pentru pagubă totală tot cam atât. Pentru acelaşi automobil, valoarea de piaţă în al treilea an va fi de 12.350 euro. Dacă accidentul are loc după al doilea an, păgubitul va primi puţin peste 20.000 de euro (valoarea de piaţă plus 50% din diferenţa dintre valoarea de piaţă şi valoarea de nou).
În cazul în care evenimentul rutier se petrece la mai bine de patru ani de la înmatriculare, despăgubirea ar fi de a proape 15.000 euro (120% din valoarea de piaţă începând din al patrulea an). În Portugalia, calculele pentru daune sunt mai permisive
În Portugalia, dacă valoarea reparaţiei este mai mare de 70% din valoarea de piaţă a vehiculului sau reparaţia nu este recomandată din punct de vedere tehnic, societatea rambursează asiguratului/ părţii adverse valoarea de piaţă - tabel de referinţă. Dacă valoarea reparaţiei este mai mică de 70% din valoarea de piaţă a vehiculului şi expertiza este definitivă, societatea dă ordinul de reparaţie.
ANCHETĂ
Concurenţa, cu ochii pe piaţa pieselor auto
Consiliul Concurenţei investighează piaţa pieselor auto de schimb pentru a identifica şi a corecta potenţialele ilegalităţi concurenţiale. Ancheta sectorială va analiza, de asemenea, dacă această piaţă este suficient de competitivă pentru a transfera beneficiile concurenţei către consumatori. Potrivit legislaţiei din domeniul concurentei, termenul „piese de schimb” desemnează „bunuri care sunt destinate a fi montate în sau pe un autovehicul pentru a înlocui componentele respectivului vehicul, inclusiv bunuri precum lubrifianţii care sunt necesari utilizării unui autovehicul”.