Două firme de construcţii sunt la un pas de a-l da în judecată pe Marian Vanghelie, primarul sectorului 5, pentru neachitarea unor lucrări de asfaltare şi canalizare executate în acest an electoral. Modernizarea a vizat cartierul Ferentari, zona în care candidaţii PSD la alegerile parlamentare din 30 noiembrie au fost votaţi masiv.
Valoarea totală a lucrărilor se ridică la aproximativ 22 de milioane de lei, 16 milioane revenindu-le austriecilor de la Alpine Bau GmbH, iar 6 milioane - celor de la Eurovia Construct. Cea din urmă e patronată de familia ex-senatoarei PDL Cornelia Cazacu - veche abonată la afaceri cu Primăria Capitalei, în mandatele lui Traian Băsescu şi Adriean Videanu.
Ambele companii au câştigat câteva licitaţii organizate de Primăria Sectorului 5 în 2007 şi au finalizat lucrările abia în lunile august şi septembrie ale acestui an. Deşi conţin o clauză ilegală, contractele au fost asumate de toţi cei implicaţi.
Lucrările solicitate de Vanghelie au vizat asfaltări, înlocuirea reţelei de alimentare cu apă şi montarea unor conducte de canalizare pe mai multe străzi din cartierul Ferentari. Adică exact în zona în care candidaţii PSD la alegerile parlamentare de pe 30 noiembrie au fost votaţi masiv.
La mai bine de trei luni de la semnarea proceselor-verbale de recepţie, cei doi antreprenori nu au încasat integral nici măcar prima tranşă de bani pe care primăria lui Vanghelie trebuia să le achite.
Somaţia austriecilor
Valoarea totală a lucrărilor executate de cele două companii se ridică la aproximativ 22 de milioane de lei, 16 milioane revenindu-le austriecilor de la Alpine Bau GmbH, iar 6 milioane - celor de la Eurovia Construct. Potrivit clauzelor din contract, suma de 30% din valoarea lucrărilor ar fi trebuit achitată în momentul semnării procesuluiverbal de recepţie, restul banilor, până la 100%, urmând să fie viraţi „eşalonat, în funcţie de alocaţiile bugetare“.
Dacă Eurovia Construct a primit, în parte, cei 30%, Alpine Bau GmbH nu a văzut nicio leţcaie din tranşa iniţială care i se cuvenea, cu toate că recepţia lucrărilor prestate de societatea austriacă a fost făcută pe 1 septembrie 2008, cu două luni înaintea începerii campaniei electorale.
EVZ a intrat în posesia a două notificări pe care Alpine Bau GmbH le-a transmis Primăriei Sectorului 5. În ultima (datată 21 noiembrie 2008), Vanghelie este somat să achite 30% din suma datorată în termen de 10 zile de la primirea înştiinţării. Contactaţi de EVZ, reprezentanţii firmei austriece nu au negat conţinutul notificărilor, însă au refuzat să le comenteze.
„Dacă nu ne intră banii, începem războiul“
Conducerea Eurovia Construct a recunoscut pentru EVZ că are creanţe la Primăria Sectorului 5, dar şi-a manifestat optimismul în privinţa încasării acestora.
Directorul economic al Eurovia Construct, Claudiu Florea, s-a arătat încrezător în şansele ca societatea sa să-şi recupereze banii de la primarul „care este“ până la sfârşitul anului în curs. În caz contrar, Florea declară că firma îl va acţiona pe Vanghelie în instanţă.
„Eu cred că până la 31 decembrie ne vom primi banii. Şi noi am trimis notificări scrise, conform legii. Cred că, în principal, întârzierea plăţilor are drept cauze activităţile din ultima lună. Lumea a fost ocupată cu organizarea alegerilor şi n-a mai avut timp să citească adresele noastre. Totuşi, dacă nu ne intră toţi banii în cont până la sfârşitul anului, începem războiul“, a menţionat Claudiu Florea.
Potrivit acestuia, în momentul semnării procesului-verbal de recepţie, Eurovia a încasat doar 25% din valoarea lucrărilor - nu 30%, aşa cum prevedea înţelegerea încheiată cu Primăria Sectorului 5.
Clauză cu dus-întors
În ciuda optimismului manifestat de directorul economic de la Eurovia, contractul dintre asfaltatori şi administraţia celui mai sărac sector din Bucureşti cuprinde un articol care, aparent, oferă spaţiu de manevră primăriei. Astfel, în contract se spune că restul de 70% din banii datoraţi va fi plătit eşalonat, „în funcţie de alocaţiile bugetare până la, cel târziu, data expirării perioadei de garanţie a lucrării (2 ani)“.
Prin urmare, grosul contravalorii lucrărilor ar putea fi plătit abia peste doi ani de la execuţie.
Asfaltatorii afirmă că şi-au însuşit această clauză pentru a putea participa la licitaţii, dar se declară convinşi că, în cazul unui litigiu, o vor putea anula în instanţă.
„Este o gafă a juriştilor de la Primăria Sectorului 5. Clauza nu e legală. Ne-am consultat cu juriştii noştri, care ne-au spus că ea va fi demolată fără nicio problemă în instanţă. Nu ai voie să angajezi cheltuieli fără să dispui de alocări bugetare în acel an. Noi am acceptat clauza fiindcă a o contesta ar fi însemnat să nu participăm la licitaţie“, susţine Claudiu Florea, de la Eurovia Construct.
Vanghelie: „Lăsaţi-mă să drămuiesc banul public“
Primarul Marian Vanghelie e intrigat că firmele respective „apelează la presă ca să-l constrângă să plătească“ şi consideră că „nu e treaba «Evenimentului zilei» cum folosesc eu banii publici“.
„Incredibil ce vă preocupă pe voi! Înţeleg să mă atacaţi dacă îmi bat joc de banii publici, dacă le dădeam banii în avans şi ei nu-şi făceau treaba, nu dacă fac economie şi-i drămuiesc. Controlaţimă dacă fac ceva ilegal. Duceţi-vă la Ministerul Transporturilor, să vedeţi câte sute de miliarde au datorii. Lăsaţi-mă pe mine să drămuiesc banul public, că de-aia am fost ales, nu sunteţi voi ordonatori de credite în locul meu, ca să dictaţi priorităţile de plată“, a comentat, iritat, primarul sectorului 5, la solicitarea EVZ. (A contribuit Dollores Benezic)
INTERESE PORTOCALII
Eurovia, firma de clan PDL
Firma Eurovia Construct International este controlată de omul de afaceri Dănuţ Cazacu, soţul fostei senatoare PDL Cornelia Cazacu - perdantă la alegerile de pe 30 noiembrie. Eurovia a intrat pentru prima oară în atenţia opiniei publice în 2006, când presa a dezvăluit că societatea familiei Cazacu a încheiat cu Primăria Capitalei un contract de 21 de milioane de euro pentru întreţinerea câtorva mari bulevarde din Bucureşti.
În acte, acţionar majoritar al Eurovia Construct International figura atunci septuagenara Elena Gheorghe, mama Corneliei Cazacu. Membru PD, Dănuţ Cazacu a fost consilier general al Capitalei în perioada primului mandat al lui Traian Băsescu. Firmele pe care Cazacu le controla pe vremea când era consilier general, Dacon şi Ralexim, au fost acuzate de căpuşarea bugetului Primăriei Capitalei, într-un raport al Corpului de Control al primuluiministru. Ca urmare a acestei anchete, Cazacu a demisionat din Consiliul General.
Potrivit reprezentanţilor Eurovia Construct, suma de 6 milioane de lei aferentă lucrărilor executate în Ferentari şi contractată de la Primăria Sectorului 5 reprezintă circa 7% din cifra de afaceri pe care societatea o va înregistra în 2008. „Nu intră m în colaps dacă nu ne dă banii la timp. E o lucrare relativ mică, la care câştigăm puţin“, a declarat Dănuţ Cazacu, directorul Eurovia, pentru EVZ.
FERENTARIUL SE OGLINDEŞTE ÎN BĂLŢI NOI Lucrări de mântuială în anul alegerilor
O felie de sector 5, situată între strada Sălaj şi Prelungirea Ferentari, a întinerit câteva decenii în acest an electoral. Străzi pietruite, năpădite de torenţi la fiecare ploaie, au fost acoperite cu asfalt. Şi nu s-a lucrat doar la carosabil şi la trotuare. Până să fie întins asfaltul, a fost forfotă serioasă cu subtraversarea reţelelor de apă, canal şi electricitate.
La patru luni de la recepţia lucră rilor, localnicii încă le păstrează constructorilor o recunoştinţă vie pentru cât au fost de serviabili. „Ne-au făcut ce le-am cerut noi, adică ce trebuia. Eu le-am zis să-mi pună şi mie încă un racord de canalizare. Cel vechi fusese făcut de unchiul meu. Pe româneşte, era naşpa: de-ăla de 80 de mm. Da, domnule, mi-au răspuns, vă facem de care vreţi dumneavoastră. Şi mi-au făcut de 160 de mm“, povesteşte un bărbat coborât în stradă să-şi înnoiască proviziile de bere.
Chiar dacă angajaţii firmelor de construcţii s-au comportat irepro- şabil cu localnicii, Ferentariul n-a ieşit lipsit de cusururi din mâinile asfaltatorilor contractaţi de primarul „care este“. Panta străzilor e, în multe locuri, absentă, aşa că ultima rundă de precipitaţii şi-a făcut depozite abundente de apă la mai toate răscrucile de drumuri. Strada Fruntaş Guriţă Ilie se intersectează cu Comseşti într-o baltă mare, triunghiulară. Aleea Imaşului, Livezilor, Vâltoarei, Tufanilor, Intrarea Bolboci au fost şi ele modernizate. Dar parcă s-a făcut o modernizare cu taxă inversă: bordurile sunt scunde, iar carosabilul a şi apucat să se încreţească!
„Se putea şi mai bine“
Privirile goale ale localnicilor care-şi fac siesta în faţa casei vorbesc singure despre ghinionul care a însoţit emanciparea cartierului Ferentari. „E bine ce s-a făcut, dar se putea şi mai bine“, spune un bătrân, admirând cerul într-una dintre bălţile de pe strada Radu Chiriţescu.
În unele cazuri, oamenii n-au vrut să lase asfaltarea să treacă fără să-şi aducă şi ei contribuţia. Acolo unde se întâlnesc străzile Trompetului şi Ciuboţica Cucului, un localnic a modelat din smoală câteva „cocoaşe“ de-a latul străzii. Puştii hoinăresc mai în siguranţă de când tatăl lor a vălurit şoseaua, aşa cum inginerii constructori nu se gândiseră să o facă. Pericolul nu mai poate veni decât din partea automobilelor parcate pe trotuare: mormane de tablă ruginită, fără roţi, uşi şi capote, lăsate să se descompună sub cerul liber.
"Lăsaţi-mă pe mine să drămuiesc banul public, că de-aia am fost ales, nu sunteţi voi ordonatori de credite în locul meu ca să dictaţi priorităţile de plată.", Marian Vanghelie, primarul sectorului 5
PRECEDENT ÎN 2004
„Vagabondisme“ cu blocuri vopsite
Nu este prima oară când Marian Vanghelie lasă cu buza umflată acţionarii unor firme de construcţii. În ianuarie, EVZ a dezvăluit cazul societăţii Alho Construct SRL, falimentată în urma unor datorii pe care primarul sectorului 5 a refuzat să i le plătească. Potrivit Marinelei Vlădescu, soţia patronului Alho Construct, în ajunul campaniei electorale din 2004, Vanghelie i-a cerut soţului său să vopsească nouă blocuri turn din cartierul Rahova. Zugrăvirea blocurilor trecea drept o sponsorizare pe care Vanghelie, personal, le-o acorda locatarilor. După alegeri, primarul n-a vrut să achite firmei contravaloarea lucrărilor, negând că ar fi avut vreo înţelegere cu Alho Construct şi catalogând acuzaţiile drept „nişte vagabondisme“.
Şapte milioane de lei pentru Strabag
Potrivit surselor EVZ, în aceeaşi situaţie cu Alpine Bau GmbH şi Eurovia Construct se găseşte şi grupul austriac Strabag. Acesta are de încasat de la Primăria Sectorului 5 aproximativ şapte milioane de lei pentru lucrări executate tot în cartierul Ferentari. Utilajele Strabag (foto) staţionează încă pe Strada Trompetului, în timp ce compania aşteaptă banii de la administraţia Vanghelie. Strabag a obţinut contracte mari de reabilitare a drumurilor şi de la Primăria Capitalei, în perioada lui Traian Băsescu şi a lui Adriean Videanu. Oleg Deripaska, cel mai influent oligarh rus, deţine 30% din acţiunile Strabag.