"Apocalypto", al lui Gibson, este mai violent decat "Patimile lui Hristos".
In ultimul sau film, "Apocalypto", Mel Gibson a imbinat, intr-o maniera prea putin agreata de firile sensibile, elemente vizuale de neuitat si violenta exagerata.
Lansat pe 8 decembrie in cinematografele din Statele Unite, filmul ruleaza de ieri in Bucuresti, la Hollywood Multiplex, Movieplex, Cinema Pro si in Iasi, la Glendale.
Traseul productiei in box-office-ul american n-a fost unul prea fericit: daca in prima saptamana s-a situat pe primul loc si a incasat 15 milioane de dolari, in weekendul urmator a cazut pe locul 6. Productia a avut un buget de 70 de milioane de dolari.
Mayasa, sange si violenta
Cu acest al treilea film, regizorul Mel Gibson a relevat inca o data mana sigura din "Braveheart" si "Patimile lui Hristos", desi pentru ultimul a fost acuzat de violenta exagerata si antisemitism. Povestea sa, plasata in vremurile indepartate ale civilizatiei Maya, are toate ingredientele unei pelicule controversate: sange (in exces), razboi, dragoste.
Atunci cand tribul sau este atacat de razboinici, un vanator, Jaguar Paw (Rudy Youngblood), isi ascunde sotia insarcinata si fiul intr-o pestera pentru a-i proteja si merge sa-si apere satul. Insa el si ceilalti barbati ai tribului sunt capturati, urmand a fi sacrificati zeilor. Cu gandul la sotie si la fiul sau, Jaguar Paw incearca sa evadeze.
Casele sunt arse, femeile violate, unii dintre locuitori ucisi, iar o parte luati prizonieri pentru a fi sacrificati, in speranta ca zeii vor opri seceta. Prilej pentru Gibson sa recurga la scene de o violenta extrema, cu inimi inca batand scoase din piepturi si cadavre lasate prada animalelor.
"Fixatia lui Gibson pentru violenta devine sinistra. In ochii mei da spre patologic, dar are un ceva foarte interesant. Nu e nimic original in ceea ce face, insa impinge lucrurile mult mai departe decat ar face-o altii, are curajul propriei nebunii si un instinct primitiv de povestitor. E un artist primitiv, caruia nu i se poate reprosa un lucru: onestitatea", considera criticul Andrei Gorzo.
Intre aberant si impresionant
Desi filmul se intoarce cu sute de ani in urma, regizorul nu se poate desprinde de unele metehne clasice ale Hollywoodului: pelicula se transforma, la un moment dat, intr-un clasic film de urmarire, in care tanarul Jaguar Paw isi fenteaza urmaritorii. Si viata fericita din sanul tribului de la inceput duce cu gandul la un orasel linistit din America.
De n-ar fi piercingurile, hainele din piei de animale si tatuajele, Blunted (Jonathan Brewer), tachinat cu umor de prieteni ca nu si-a lasat nevasta insarcinata, ar putea fi luat drept a "jolly guy" dintr-o comedioara.
De dragul autenticitatii, scenariul a fost tradus intr-un dialect mayas, vorbit astazi in Peninsula Yucatan. Actorii, cei mai multi necunoscuti - o scena cu Leonardo DiCaprio urmarit prin jungla de Christian Bale si Keanu Reeves nu ar mai fi avut acelasi efect - au fost nevoiti sa-si citeasca replicile in timpul filmarilor. Pentru criticul Andrei Gorzo, implicarea lui Gibson e exceptionala.
"Filmul este undeva intre aberant si impresionant. Aberant este calvarul de a face un astfel de film, in dialectul maya si in conditii meteorologice cumplite probabil. Nu stiu daca merita intr-adevar. Daruirea lui Gibson este insa absoluta", conchide Gorzo.
Controverse
Acuzat de plagiat
De cand si-a lansat superproductia, Mel Gibson si-a atras suficiente critici si acuzatii. Regizorul mexican Juan Catlett l-a acuzat pe Gibson ca a plagiat scene dintr-un film realizat de el in 1989, "Return to Azlatan".
In Italia, politicienii i-au criticat pe cenzori ca le permit minorilor sa vada filmul, iar grupurile de protectie a consumatorilor cer impunerea unei interdictii de vizionare.
Nici urmasii mayasilor din Guatemala nu s-au aratat incantati de viziunea lui Gibson si l-au acuzat ca le prezinta stramosii ca pe niste salbatici.
Click AICI pentru a vedea secvente din filmul Apocalypto. (Trailer)