Anvelope de iarnă sau All Season: ce să alegi pentru mașina ta? (P)

Anvelope de iarnă sau All Season: ce să alegi pentru mașina ta? (P) Sursa: Arhiva EVZ

Scăderea temperaturilor și sosirea ploilor abundente și chiar a ninsorilor înseamnă că trebuie să creștem măsurile de precauție pe șosele. Pentru a crește aderența mașinii, două alternative posibile sunt schimbarea anvelopelor tradiționale de vară cu anvelope de iarnă sau cu așa numitele „All Season”, cu care să faci față celor mai grele condiții.

„All Season” sunt potrivite pentru orice circumstanță, dar siguranța maximă în anotimpul rece va veni întotdeauna din cele specifice de iarnă. În plus, anvelopele „all-season” măresc consumul de combustibil și suportă mai greu un kilometraj mai mare.

În țările cu ierni reci, cum este și România, este o practică obișnuită – și obligatorie în multe cazuri – folosirea de anvelope diferite în anotimpurile reci și în anotimpurile calde, anvelopele de iarnă și anvelopele de vară.

Anvelopele All Season caută un echilibru în performanța lor în fața diferitelor condiții climatice și ne permit să călătorim pe litoral vara sau în zonele montane iarna fără a fi nevoie să punem lanțuri pe roți. Însă performanțele sale sunt mai mici decat cele oferite de anvelopele de vară la temperaturi ridicate (uscate și umede) și de anvelopele de iarnă când drumul este înghețat și alunecos.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe hârtie, anvelopele All Season simplifică utilizarea lor în ceea ce privește utilizarea diferitelor seturi de anvelope în funcție de perioada anului. Însă anvelopele „All Season” au mai puțină aderență și au nevoie de mai mulți metri pentru a opri vehiculul în caz de frânare de urgență decât anvelopele de vară, când temperatura este peste zece grade Celsius, indiferent dacă este pe teren uscat sau umed.

Sub această temperatură se recomandă folosirea anvelopelor de iarnă, care demonstrează performanțe mult superioare pe suprafețe alunecoase comparativ cu anvelopele All Season.

În plus, consumul de combustibil este mai mare decât cel al anvelopelor specifice de vară și de iarnă, în condiții de temperatură ridicată și, respectiv, scăzută. La aceasta se adaugă o uzură mai mare, aproximativ între 10 și 15% mai mult, astfel încât economic nu se justifică anvelopele All Season decât dacă kilometrajul anual este foarte mic.

Pentru cei care au decis să-și schimbe anvelopele pentru unele All Season, specialiștii ne oferă următoarele sfaturi:

- Verificați starea anvelopelor dvs. All Season: căutați daune vizibile atât la modelul benzii de rulare, cât și la pereții laterali ai anvelopei, anvelopele care au fost depozitate necorespunzător pot avea acest tip de defect sau deteriorare și pot să nu mai fie adecvate pentru utilizare.

- Verificati adâncimea rămasă a canelurilor: adâncimea rămasă a canelurilor anvelopei trebuie sa fie de cel putin 4 mm, anvelopele uzate cu o adâncime a canelurilor mai mică de 4 mm pot crește riscul de acvaplanare si au o aderență mai proastă si necesită o mai mare distanță de oprire.

- Verificați vechimea anvelopelor dvs.: veți găsi codul DOT pe peretele lateral al anvelopelor. Ultimele patru cifre ale codului indică săptămâna și anul de fabricație. De exemplu, dacă codul DOT este 1320, aceasta indică faptul că anvelopa a fost fabricată în săptămâna 13 din 2020. Anvelopele nu trebuie să aibă mai mult de șase ani, chiar dacă nu au fost folosite.

- Selectați dimensiunea potrivită: verificați întotdeauna dimensiunea anvelopei recomandată de producătorul vehiculului sau consultați comercianții cu amănuntul de anvelope care oferă consiliere personalizată de specialitate

- Verificați regulat presiunea în anvelope: anvelopele All Season trebuie să aibă o presiune cu 2,6 bari mai mare decât anvelopele de vară.

Adevărul este că a existat o perioadă în care anvelopele all-season nu erau capabile să ofere o eficiență corectă în ambele sezoane și aveau tendința de a suferi o uzură semnificativă în timpul sezonului de vară. Acum, lucrurile s-au schimbat, iar tehnologia a evoluat. Astfel, în ambele sezoane sunt aproape la fel de eficiente ca anvelopele specifice de vară și iarnă, iar durata lor de viață utilă este la fel de mare ca cea a oricăror alte anvelope.

Cert este că acestea tind să fie ceva mai scumpe decât anvelopele „normale”. Prin urmare, și datorită limitărilor pe care le au, nu sunt anvelope recomandate oricărui șofer și oricărui vehicul. Trebuie să luăm în considerare pentru ce au fost proiectate și dezvoltate și, dacă se potrivesc cu utilizarea pe care ne propunem să o oferim mașinii noastre, atunci le montăm.