Guvernul Ciolacu anunță formula de scădere a prețurilor pentru alimentele de bază

Guvernul Ciolacu anunță formula de scădere a prețurilor pentru alimentele de bază Sursa foto: Gov.ro

Confruntați cu o inflație galopantă, românii speră ca noul Guvern să găsească soluții. Premierul Marcel Ciolacu poartă discuții cu marile lanțuri de magazine ca acestea să scadă prețurile la alimentele de bază precum carnea, pâinea, uleiul, făina, lactatele, laptele.

Premierul Marcel Ciolacu s-a consultat marți, la Palatul Victoria, cu liderii marilor rețele comerciale din sectorul alimentar, pentru a găsi un „mecanism funcțional” de reducere a prețului la produsele alimentare de bază, relatează stiripesurse.

Marile rețele comerciale „și-au exprimat acordul de principiu cu stabilirea unui asemenea mechanism”. Până joi ar trebui să se stabilească detaliile concrete și modul de aplicare, transmite un comunicat de presă emis de Guvern la finalul întâlnirii.

Se limitează adaosul comercial doar la câteva produse

Formula de scădere a prețului include două componente , a precizat marți, la Antena 3, noul ministru al Economiei, Radu Oprea (PSD).

Ne puteți urmări și pe Google News

„Sunt două mecanisme de bază. Unul este limitarea adaosului comercial pe tot lanțul, de la producător la raft, ce cumpărăm în magazin. Și al doilea lucru este suspendarea pe o perioadă limitată a taxelor pe care le impun marii retaileri, care intră în componența acestor prețuri. Sunt lucruri pe care alte state membre au reușit să le facă”, a precizat politicianul.

„Atenție, nu este o plafonare de preț. Nu comparați cu Ungaria, că este o altă filozofie. Nu este vorba de plafonare de preț, este vorba de limitarea adaosului comercial pe câteva dintre produse, nu pe toate produsele. Și această limitare, pe o perioadă de timp, poate fi realizată, așa cum a fost deja realizată și în alte state membre. Nu comparați cu Ungaria, comparați cu Franța, dacă vreți. A fost, să zicem așa, o înțelegere între Guvern și marile lanțuri de magazine în Franța, să scadă anumite prețuri la produsele de bază. Și s-au conformat”, a adăugat Radu Oprea.

Cum funcționează modelul francez

În Franţa, a doua cea mai mare economie din zona Euro, preţurile alimentelor au explodat după ce retailerii alimentari au convenit o creştere medie cu 10% a preţurilor, invocând costurile de producţie mai ridicate. Ministrul francez al Finanțelor s-a declarat scandalizat de practica marilor rețele de magazine alimentare, acuzând mediul privat că transferă către clienți toate costurile.

Guvernul francez a amenințat chiar mediul privat că ar putea recurge la măsuri fiscale pentru recuperarea profiturilor industriei alimentare, dacă nu se scad prețurile. Iniţial, Guvernul dorea ca marile lanţuri de magazine, precum Carrefour și Auchan să vândă un coş de aproximativ 50 de produse de bază la preţuri reduse, începând de luna viitoare.

sursa foto: facebook/Auchan

Inițial doar micile lanţuri, precum Lidl şi Systeme U s-au declarat de acord cu iniţiativa Guvernului francez, care nu este obligatorie. Marii retaileri, precum Carrefour, doar au îngheţat preţurile la unele produse. În prima fază, în februarie-martie, retailerii francezi au fost de acord să ofere cel mai mic preţ posibil la produsele alimentare de bază și s-a intrat într-un "trimestru anti-inflaţie", până în luna iunie. Produsele care au beneficiat de reducere au putut fi alese de distribuitori şi au putut varia de la o regiune la alta.

Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a anunţat că pastele, carnea de pasăre şi uleiul se vor afla printre produsele ale căror preţuri vor fi reduse.