„Am fost puţin surprinsă, pentru că am o relaţie de comunicare cu doamna Deca şi m-a surprins puţin, că puteam să discutăm şi lucrurile acestea să nu se rostogolească în felul acesta. Dar nu-i târziu nici mâine, nici poimâine, pentru că până la urmă sistemul de învăţământ nu este nici al lui Andronescu, nici al acestui guvern, este un sistem de învăţământ care trebuie să ne pună în situaţia să lucrăm toţi ca el să crească performanţele”, a spus ministrul Educaţiei la Antena 3.

Întrebată dacă ar merge la Cotroceni în situaţia în care preşedintele Iohannis ar solicita explicaţii, Andronescu a reafirmat că a pledat totdeauna pentru dialog şi că nu are nicio problemă să meargă. În opinia sa, dezbaterile de joi au fost determinate de faptul că sindicatele "s-au speriat" că vor fi concediaţi profesori.

„Eu am pledat totdeauna pentru dialog şi n-am cum să renunţ la ceea ce cred sincer că trebuie să se facă în această ţară. (…) Eu cred că dezbaterea de astăzi a pornit de la faptul că sindicatele s-au speriat că or să plece profesorii şi or să fie concediaţi profesorii. 20% din cadrele didactice sunt suplinitoare astăzi în sistemul de învăţământ, dar şi suplinitorii nu au de ce să plece, pentru că din punctul meu de vedere există un mare deficit la capitolul educaţie şi la capitolul la care trebuie să ne ocupăm mai mult de aceşti copii. Profesorii trebuie să stea mai mult cu copiii, să se ocupe de ei”, a adăugat Andronescu.

Ministrul a subliniat că Parlamentul are obligaţia de a analiza reexaminarea solicitată de preşedinte, însă a menţionat că elevii au un program încărcat şi Legislativul a avut în vedere reducerea numărului de ore.

”Planul cadru de învăţământ aprobat în 2016 duce orele între 26 şi 34 de ore pentru gimnaziu. Este mult pentru un copil care are între 11 şi 14 ani în ciclul gimnazial. Ne-am mai uitat o dată pe ordinul ministrului Sănătăţii şi am preluat de acolo recomandarea la limita maximă, nu la limita minimă. Planurile de învăţământ şi programele şcolare nu au cum să deruteze sau cum să modifice nici măcar manualele, pentru că în limita acestor ore ele sunt gândite să asigure şi predarea şi evaluarea şi, chiar mai mult decât atât, lecţiile de după orele de clasă pe care, împreună cu profesorii, elevii trebuie să le aibă, noi le spunem ore remediale, în sensul că mai corectează ceea ce au acumulat elevii în timpul orelor de şcoală. Deci ţinând seama de faptul că programa cu mai multe ore evident încarcă fiecare zi a elevului, de faptul că elevii încep să fie sufocaţi la vârste fragede de acest program încărcat, ne-am întors la ceea ce stabilea legea, s-a întors Legislativul şi a asigurat şi flexibilitatea necesară, în sensul că nu spune 25 de ore pentru gimnaziu, ci în medie, ceea ce înseamnă că într-un an în clasa a cincea poţi să pui mai puţine, poţi să pui mai multe în clasa a opta şi media să poată să regleze această cifră în jurul cifrei de 25. Eu cred că şi Camera şi Senatul au obligaţia să analizeze reexaminarea preşedintelui şi ministrul va face ceea ce legea va hotărî, adică n-avem cum să procedăm altfel decât să punem în aplicare legea. Nu creează probleme majore nici elaborării programelor şi fără îndoială nici manualelor la care s-a făcut astăzi vorbire”, a susţinut Andronescu.

Ea s-a arătat "îngrijorată" de faptul că 36% dintre absolvenţii clasei a opta nu obţin nota 5 la evaluarea naţională, una dintre cauze fiind şi programa "prea condensată".

„De o lună şi ceva, de când sunt la minister, mă uit pe statistici şi sunt foarte îngrijorată, pentru că să ai la clasa a opta 36% dintre elevi care nu iau nota 5 la examenul de evaluare, o asemenea situaţie nu are cum să nu te îngrijoreze Şi atunci, sigur, încercăm să găsim formule în aşa fel încât să remediem aceste situaţii şi trebuie să le remediem. (…) Sunt multe motive, unul dintre motive este programa prea condensată pentru vârsta elevilor şi va trebui să ne aplecăm, o altă problemă, trebuie să ne uităm cu ochii larg deschişi către profesori, cum este posibil ca un copil de ciclul primar să treacă în gimnaziu fără să ştie să citească, să calculeze, nu, sunt elemente esenţiale. (…) Mulţi elevi cu note mari în gimnaziu nu fac faţă la examenul de evaluare de la clasa a opta şi te întrebi cum au ajuns acolo. Eu cred că noi deja am gândit nişte formule care să ne facă din mers să corectăm lucrurile. De exemplu, am discutat în minister să găsim formula de a organiza ore remediale începând din ciclul primar şi continuând până în gimnaziu”, a explicat Ecaterina Andronescu.

În ce priveşte viitoarea lege a educaţiei, Andronescu a susţinut că ar trebui să aibă în vedere influenţa tehnologiei.

"Cred că legea aceasta trebuie să fie uşor diferită faţă de ce am avut până acum. Pentru că trăim o altă perioadă istorică, în care tehnologia este cea care ne determină existenţa fiecăruia dintre noi. De aceea cred că la început trebuie să existe un capitol în care să proiectăm ce vrem noi să facem cu cel şcolit, vrem să fie cel care acumulează cunoaştere sau să îi formăm personalitatea, o personalitate creativă, o personalitate cu gândire critică, un produs al şcolii româneşti care să fie confortabil cu societatea în care trăieşte şi să fie confortabil în acest mediu. Pledez pentru această ultimă variantă decât aceea în care acumulăm informaţie. (…) Acum informaţia o are un elev de pe telefonul lui pe care îl are în mână în fiecare zi. (…) Cred că mai trebuie să facem ceva în lege: să stabilim obiective pentru fiecare ciclu. (…) Iar în ciclurile mari cred că trebuie să avem obiective pentru fiecare disciplină", a conchis ministrul Educaţiei.

Preşedintele Klaus Iohannis solicită Parlamentului reexaminarea actului normativ care modifică Legea educaţiei în sensul reducerii numărului de ore, a anunţat joi Ligia Deca, consilier de stat în cadrul Departamentului Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale.

„Preşedintele României va trimite pentru reexaminare Parlamentului Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011. Motivul reexaminării îl reprezintă măsurile introduse la articolul 1, punctul 4, prin care se realizează reducerea 'din pix' a numărului de ore din ciclul primar, gimnazial şi liceal începând cu următorul an şcolar. Astfel, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile cadru de învăţământ este în medie de 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar, 25 la învăţământul gimnazial şi 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal. Această modificare abruptă a Legii educaţiei naţionale, fără nicio analiză de impact, riscă să producă efecte negative în cascadă pentru comunitatea şcolară, fapt semnalat inclusiv de organizaţii reprezentative la nivel naţional ale elevilor, dascălilor şi părinţilor. Demersul denotă lipsa unei strategii şi a unei viziuni pe termen mediu şi lung în acest sector esenţial pentru viitorul României”, a afirmat Deca într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Cotroceni, potrivit Agerpres.

 

Te-ar putea interesa și: