Ambițiile Franței. Două portavioane nucleare

Ambițiile Franței. Două portavioane nucleare

Cu studiile preliminare finalizate, președintele Macron are acum toate cărțile la îndemână pentru a lua deciziile referitoare la viitorul portavion al Marinei Franceze.

Cu toate acestea, propulsia nucleară necesită planificare - la fiecare 10 ani - opriri tehnice majore (ATM-uri) de lungă durată. Acesta este „principalul dezavantaj”, recunosc raportorii. Cu toate acestea, ATM-urile permit și o modernizare în profunzime a echipamentului portavionului, care ar fi necesară și pe o navă cu propulsie convențională”.

Pentru a remedia acest „dezavantaj principal”, nu există decât soluția a cel puțin două portavioane. De asemenea, raportul Senatului merge în această direcție.

„Miza unui al doilea portavion este de a putea avea o permanență în alertă, concept care trebuie diferențiat de permanența pe mare (care necesită între trei și patru portavioane). Aceast al doilea portavion ne-ar permite să fim mai reactivi, mai rezistenți, să acționăm mai mult pe termen lung”, au spus cei doi raportori.

Ne puteți urmări și pe Google News

Mai mult, incendiul recent declanșat la bordul submarinului nuclear de atac (SNA) Perle și epidemia de Covid-19, care a afectat echipajul portavionului „Charles de Gaulle”, sunt alte argumente în favoarea a două portavioane pentru marina militară franceză .

„Incendiul de la bordul SNA La Perle arată că evenimentele neprevăzute pot avea consecințe grave asupra formatelor de flotă reduse. Epidemia de Covid-19 a ilustrat și ea: atunci când portavionul nostru  este oprit, nu avem cu ce îl putem înlocui”, au estimate raportorii citați.

Cu toate acestea, echiparea marinei franceze cu două portavioane implică o „creștere a mijloacelor grupului aerian îmbarcat (aeronave și personal) cu aproximativ o treime și ar necesita resurse umane suplimentare”.

Pentru a atinge acest obiectiv, sunt luate în calcul mai multe soluții. Cea mai durabilă ar fi construirea a două portavioane de nouă generație, ceea ce ar permite economii de scară, cu condiția să existe bugetul pentru aceasta.

Cu toate acestea, cei doi raportori sugerează accelerarea calendarului pentru construcția unui PA-NG.

Cu condiția unei finanțări adecvate este  posibil ca un nou portavion să fie lansată la apă la începutul anului 2030 pentru a intra în serviciu în jurul anului 2035, se mai arată în raport.

O exploatare în paralel cu cea a portavionului Charles de Gaulle ar fi însă o soluție provizorie. Charles de Gaulle ar trebui retras din serviciu în 2040.

Senatorii avansează ideea prelungirii vieții sale operaționale, estimând că această chestiune trebuie examinată de aproape.

Însă specialiștii evocă un detaliu important care i-ar face misiunea dificilă lui Charles de Gaulle în viitor, scrie Zone Militaire.

Nu se știe cum acest portavion va putea opera noul avion de luptă european New Generation Fighter, pe care se va baza SCAF (Système de combat aérien du future), știindu-se faptul că acest aparat este mult mai greu decât actualele avioane Rafale M.