AMÂN?RI: finalizarea autostr?zii Sibiu – Or??tie prelungit? cu opt luni

Alunec?rile de teren neprev?zute, câteva exproprieri ?i proiectele de modernizare ale CFR sunt principalele motive invocate de constructorii celor 82 de km de autostrad? care ar fi trebuit s? lege Sibiul de Or??tie din prim?vara lui 2013.

Termenul de aprilie 2013 nu va putea fi respectat pe niciunul din cele patru loturi ale autostr?zii Sibiu – Or??tie, rezult? din prezent?rile f?cute azi de trei din cei patru antreprenori generali angaja?i s? execute lucr?rile cu o valoare total? de dou? miliarde de lei, f?r? TVA. Noile termene asumate de constructori ar fi vara lui 2013 pentru lotul 1 (antreprenor Strabag SRL), septembrie 2013 pentru lotul II (antreprenor general asocierea Straco Grup – Studio Corona SRL) ?i noiembrie 2013 pentru loturile III ?i IV, unde antreprenorii generali sunt Impregilio SpA ?i, respectiv, asocierea Astaldi – Euroconstruct Trading – Astalrom.

Dup? excava?ii au ap?rut alunec?rile de teren

Lucr?rile de amploare pe cele patru tronsoane ale autostr?zii Sibiu – Or??tie (cu o lungime de 82 de km) au început dup? finalizarea proiect?rilor, undeva la debutul verii trecute. Odat? cu aceste lucr?ri au fost descoperite ?i o serie de zone cu probleme de stabilitate a solurilor, chestiuni care potrivit constructorilor nu puteau fi anticipate. În cazul lotului II, cel care include varianta ocolitoare a municipiului Sebe?, au ap?rut întârzieri din cauza unui tunel care trebuia construit pentru traversarea a dou? linii de cale ferat? din apropierea municipiului acum sufocat de traficul de tranzit. "Între timp, CFR a mai avizat construirea unei linii private, iar în cadrul moderniz?rilor liniilor de cale ferat? ale CFR pe lâng? cele dou? existente a mai fost proiectat? ?i o a treia. Dup? discu?ii de câteva luni, s-a ajuns la solu?ia ridic?rii unui tunel peste trei linii de cale ferat?, dou? ale CFR ?i una industrial?", a declarat Mircea Mereu?, director de proiect din partea Straco Grup. În plus, potrivit lui Mereu? au existat ?i probleme cu exproprierile pe o lungime de aproximativ 400 de metri, probleme rezolvate abia acum dou? s?pt?mâni, prin adoptarea unei Hot?râri de Guvern.

Cea mai spectaculoas? lucrare, înconjurat? de teren instabil

Cea mai spectaculoas? lucrare de pe noul traseu de autostrad? este situat? pe lotul III, construit de Impregilio – un viaduct lung de un kilometru ?i cu o în?l?ime maxim? de aproape 80 de metri, care acum este la un stadiu fizic al lucr?rilor de aproximativ 80%. Îns? de ambele p?r?i ale viaductului exist? probleme cu alunec?rile de teren, probleme care solicit? noi solu?ii tehnice. Iar aceste solu?ii tehnice presupun costuri suplimentare pe care Statul Român nu le poate suporta, a ar?tat Gabriel Teodorescu, directorul general al Consitrans, firma care asigur? supervizarea general? a lucr?rilor autostr?zii Sibiu – Or??tie. "Cu lucr?rile necesare acum nu ne putem încadra în bugetul alocat", a ar?tat Dan Groza, coordonator de proiect din partea Impregilio SpA. Îns? compania este dispus? s? se mobilizeze pentru a termina lucr?rile pân? la finele anului viitor, dup? g?sirea surselor de finan?are necesare. Stadiul lucr?rilor pe tronsonul II este de 55%, a mai anun?at Dan Groza.

Bani tot de la UE

Probleme cu alunec?rile de teren au ap?rut ?i pe tronsonul IV al viitoarei autostr?zi, lot câ?tigat spre execu?ie de Astaldi – Euroconstruct Trading. Sorin Scarlat, directorul adjunct al proiectului, sus?ine c? aceste probleme amân? finalizarea lucr?rilor. "Cele dou? zone cu alunec?ri de teren nu au putut fi controlate de la început. În prezent stadiul fizic al lucr?rilor este de 53%, iar finalizarea lucr?rilor o preconiz?m spre finalul anului 2013", spune Sorin Scarlat. Fondurile necesare supliment?rii lucr?rilor la autostrad? vor fi asigurate, sper? autorit??ile române, de Uniunea European?. În acest sens, oficialii CNADNR au demarat negocieri cu reprezentan?ii UE. 85% din valoarea proiectului autostr?zii Sibiu – Or??tie este finan?at? de Uniunea European? prin Programul Opera?ional Sectorial Transport.