Consiliul Concurenței a inițiat o anchetă printre firmele de service auto, la care participă și alte autorități care au competență în domeniul răspunderii civile auto. Verificările au în vedere mai ales costurile presupuse de reparația autovehiculelor avariate.

În urmă cu mai multe luni, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, anunța că prețurile solicitate de service-urile auto pentru reparația mașinilor avariate în urma unor accidente ar putea fi plafonate. Încă de pe atunci, Chirițoiu suspecta anumite înțelegeri ilegale.

Investigația a fost declanșată din oficiu și vizează posibile înțelegeri și/sau practici neconcurențiale între firmele de reparații, pentru stabilitrea prețurilor, a discounturilor și a altor condiții.

Pe de altă parte, Consiliul ar fi dat curs mai multor sesizări venite din partea unor firme de asigurări și ale unor cetățeni care semnalau majorăriri la tarifele practicate pentru manoperă și pentru piesele de schimb în atelierele de reparații auto.

Investigația Consiliului Concurenței are looc în contextul în care și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a efectuat mai multe controale la peste 380 de ateliere și a aplicat mai multe amenzi în valoare de aproape 500.000 de lei.

ANPC a constatat, între altele, că reprezentanții atelierelor de reparații îi obligau pe consumatori să accepte anumite condiții contractuale ilegale, precum renunțarea la exercitarea dreptului de proprietate asupra autovehiculului în condițiile în care facturile pentru reparații nu erau achitate integral, indiferent de valoarea acestora.

Condiția intra în vigoare în cazul în care asiguratorul sau chiar consumatorul nu achita costturile, în condițiile în care era acceptat devizul de reparații.

În acest context, la începutul lunii noiembrie 2019, mai mulți parlamentari au inițiat proiectul de lege privind modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). Aceștia propuneau introducerea unui preț de referință astfel încât service-urile să nu mai poată majora costurile pentru reparațiile realizate în baza polițelor RCA.

Proiectul a fost respins de Senat, iar în prezent se află în dezbaterea Camerei Deputaților.

Câtă benzină poate cumpăra un român cu venituri medii. Pe ce loc suntem în Europa

Mai avem o bucată de autostradă. Dar nu se circulă pe ea…