Sistemul de încălzire centralizată este în colaps! Este semnalul de alarmă tras de specialiștii în domeniu, care atenționează asupra faptului că situația este valabilă în toată țară, inclusiv la București, unde nu se știe dacă în această iarnă locuitorii capitalei vor avea apă caldă și căldură.

Din cele 315 de sisteme de încălzire centralizată existente în țară, în prezent mai există doar 50, anunță digi24.ro/. Sistemul centralizat de încălzire din București, care este cel de al doilea mare sistem de acest fel din Europa, după cel din Moscova, se confruntă de câțiva ani cu probleme tehnice și financiare grave pentru care nu au fost încă găsite soluții.

Tot mai mulți români aleg să se debranșeze de la sistemul centralizat de încălzire, fapt care face ca tot mai multe sisteme să se închidă definitiv. În aceste condiții, în orașele mari nu există pregătită o alternativă la furnizarea energiei în sistem centralizat, autoritățile locale nefiind interesate să găsească soluții chiar dacă problemele se agravează.

Otilia Nuțu, analist în domeniul energiei a declarat că : „În România, prăbușirea a fost cea mai brutală, mai brutală decât în Bulgaria și chiar decât în Republica Moldova. Trebuie să clarificăm odată cine răspunde pentru ce, care e obligația primăriei, care e obligația Ministerului Energiei și cel al Dezvoltării, care are în acest moment programul acela de finanțare cu bani de la bugetul statului pentru termoficare”. Și fostul președinte al RADET, Gabriel Dumitrașcu, este de părere că : „Ele s-au prăbușit din cauza lipsei de finanțare, pentru că nicăieri în orașele în care sistemul a colapsat nu se acoperea costul total cu încasările din diversele surse”.

Sistemul de încălzire din București este în pericol să se închidă în câțiva ani, fiind confruntat cu probleme financiare și tehnice. Dacă acest lucru se va întâmplă, aproximativ 560.000 de familii vor rămâne fără apă caldă și căldură. Anul trecut au fost semnalate numeroase probleme , rețeaua RADEt înregistrând 3.500 de avarii și pierderi de 2.000 tone pe oră prin găurile din țevile de transport și distribuție a energiei termice.

Fondurile europene, cheia de rezolvare a problemei

Soluția pentru rezolvarea crizei ar putea fi fondurile europene , care ar putea fi folosite pentru lucrări importante de investiții în rețea, dacă ele vor fi atrase până anul viitor. Țevile RADET sunt în prezent pline de găuri, pierzând 2,6 milioane de litri pe oră în timpul iernii. Apă care se scurge în pământ trebuie înlocuită cu apă nouă, care trebuie însă tratată. La București nu există posibilitatea tehnică de a trata o cantitate de apă atât de mare, ceea ce face că în sistem să se introducă apă netratată, care distruge și mai mult țevile, plus cazanele ELCEN.
Claudiu Crețu, administrator special ELCEN a declarat că : „Sistemul, într-adevăr, s-a degradat continuu din cauza lipsei de investiții și lipsei de finanțare. Ce e de făcut în acest moment. Într-adevăr, pe termen foarte scurt, reparații și cârpeli astfel încât să trecem iarnă. Avem fonduri europene nerambursabile, sute de milioane de euro pe care să le luăm”.

„Criză asta din București, instituțional vorbind, este legată de faptul că Primăria pur și simplu nu plătește subvenția” , spune Otilia Nuțu, analist.

Unde se duc impozitele plătite de bucureșteni
Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat a declarat că : „Am încercat când plătesc impozit să specific că nu doresc folosirea banilor pentru borduri, nu s-a putut. Doresc că banii consumați pe borduri la sectoare să fie direcționați către rețelele RADET București, de exemplu”.Chiar dacă lucrurile stau prost, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, spune că bucureștenii vor avea apă caldă și căldură în această iarnă. Ea vrea să modernizeze, cu ajutorul banilor europeni, 300 de kilometri de conducte din cei 4.000 care trec prin București.

„Suntem foarte avansați pentru a atrage 180 de milioane de euro pe POIM în beneficiul bucureștenilor”, a declarat Gabriela Firea.

Pierderile din sistemele centralizate de încălzire sunt între 25 și 40% numai în rețelele de transport și distribuție la ora actuală.

Te-ar putea interesa și: