Victor Ponta, Crin Antonescu sau Elena Udrea apar alături de candidații pentru europarlamentare pentru a maximiza scorul partidelor la alegerile din 25 mai.
Liderii partidelor au pus umărul în campania pentru PE, ca să contribuie cu notorietatea lor la un scor cât mai bun la scrutinul din 25 mai. Așa se explică apariția pe afișele electorale a unor oameni care nu candidează: Victor Ponta, Crin Antonescu, Elena Udrea. Prezența lor are rolul de a mobiliza electoratul, ținând cont că europarlamentarele sunt un tip de scrutin la care oamenii nu fac coadă la urne.
Analistul politic Cristian Călugăru spune că avem de-a face cu o personalizare a bătăliei politice. „Este, deci, firesc ca partidele să se folosească de liderii cunoscuţi pentru a se promova. Doar în cazurile partidelor fără lideri se insistă pe ideea de grup sau pe mesaje generale. Exemplul cel mai bun este Forţa Civică, unde Mihai Răzvan Ungureanu nu numai că s-a pus în centrul tuturor afişelor, ci şi ca vârf de listă, deşi a anunţat că nu-şi doreşte un post la Bruxelles, urmând să se retragă”, a declarat Călugăru pentru EVZ.
Udrea, cap de afiș la PMP
Deputatul Elena Udrea a explicat că apare pe afişul electoral al PMP deoarece toate analizele au arătat că pe acesta trebuie să fie unul din membrii cunoscuți ai partidului. „Am pornit de la ideea că e un partid nou, care nu are încă notorietate de 100% spre diferenţă de mine, care am această notorietate”, a spus Udrea.
„Prezentarea politicienilor într-o manieră de afiş de cinema se dorește o încercare de ieșire din paradigma clasică a comunicării de campanie. Avem de-a face cu o comunicare mai apropiată de public şi de modelul comercial. Prezența Elenei Udrea în afiș va face ca materialele electorale să fie remarcate de public”, a arătat Art Director-ul Tudor Dumitraşcu.
La rândul său, sociologul Barbu Mateescu a declarat pentru EVZ că prezența Elenei Udrea pe afiș este un act de curaj pentru că, dacă rezultatul PMP va fi bun, ea va câștiga mult capital politic, iar dacă nu, va fi subliniat faptul că a avut un rol decisiv în campanie.
PDL revine la portocaliu
Excepție de la regulă au făcut democratliberalii, care au preferat să se folosească de imaginea Monicăi Macovei, ce deschide lista PDL pentru PE, și nu de cea a lui Vasile Blaga, lipsit de notorietate. Sociologul Barbu Mateescu a remarcă întoarcerea PDL la portocaliu, culoare de care s-a ferit la alegerile din 2012. În schimb, sloganul PDL nu exprimă foarte clar identitatea partidului, a arătat Mateescu. Și PNȚCD preferă să meargă, pe pliante cel puțin, pe imaginea seniorului Corneliu Coposu. Mateescu subliniază că țărăniștii își pot majora șansele datorită mesajului conservator-creștin, care de mult nu a mai apărut în spațiul electoral românesc.
PNL țintește direct către Palatul Cotroceni
Afișele PNL arată limpede că liberalii intră în alegerile europarlamentare cu gândul la competiția din toamnă, pentru președinția României. Așa se explică de ce, pe lângă afișe care prezintă candidații liberali la PE sub sigla „eurocampionii”, PNL are și unele în care apar președintele PNL, Crin Antonescu, și prim-vicepreședintele partidului, Klaus Iohannis.
Prezența lui Iohannis pe afiș are un dublu scop: de a maximiza notorietatea primarului Sibiului și de a lansa ideea tandemului cu Antonescu, pe care PNL intenționează să-l activeze după europarlamentare. Săptămâna trecută, EVZ a scris chiar despre intenția liberalilor de a face o rocadă, cu Iohannis prezidențiabil, dacă acesta va continua să evolueze în sondaje mai bine decât Antonescu.
Pe de altă parte, PNL este singurul partid care are, la această, oră, și afișe personalizate cu unii dintre candidați, prezentândule pe Adina Vălean drept „campioana tarifelor scăzute la roaming în UE” și pe Norica Nicolai drept „campioana demnității românilor”. (Laura Ciobanu)
Stafia USL bântuie posterele
Puterii Alianța PSD-PC merge pe trei mesaje: „Mândri că suntem români” și „USL trăiește”, precum și pe „România puternică în Europa”, trimitere la mesajul de la alegerile din 2012. Locul pe care îl ocupă imaginea candidaților pe afiș este redus, preferându-se motivele populare și imagini simbolice ca Sfinxul sau Mănăstirea Putna. „Prezența sa centrală indică dorința noastră de a afișa, valoriza și promova tradiția populară românească, element al identității noastre naționale care trebuie să fie recunoscut și apreciat în Uniunea Europeană”, explică șeful de campanie, Liviu Dragnea, opțiunea pentru motivul popular.
Capcană pentru liberali
Sociologul Barbu Mateescu spune că PSD a comandat afișe cu sloganul „USL trăiește” pentru a atrage oamenii care au fost dezamăgiți că parteneriatul PSDPNL s-a rupt. Sunt vizați liberali în special. Potrivit sociologului, social-democrații încearcă astfel să capteze electorat pentru prezidențiale.
„Acum se face primul test pentru USL în perspectiva alegerilor prezidențiale”, a declarat Mateescu pentru EVZ. (Laura Ciobanu)