Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a transmis un raport preliminar al anchetei efectuate de specialiști privitoare la cauzele tragediei aviatice, din data de 20 ianuarie, în care au murit pilotul Adrian Iovan și studenta la medicină Aura Ion. Specialiștii spun că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condițiile meteorologice nefavorabile. De asemenea, din anchetă reiese că sistemul de avertizare prin satelit ELT funcționa pe toate cele trei frecvențe, în momentul aterizării forțate.
Specialiștii CIAS arată că, în cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic s-au cules date și informații, s-au efectuat teste și discuții cu martorii. „În momentul de față, etapa de discuții cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste și analize sunt în curs de desfășurare, cu scopul determinării evoluției aeronavei implicate în accident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe timpul zborului. Se conturează faptul că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condițiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.”, se arată în comunicatul CIAS. Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) arată că a fost notificat telefonic despre producerea accidentului pe data de 20 ianuarie 2014, la ora 15:57. Li s-a transmis că a avut loc în zona Beliș-Fântânele (jud. Cluj),și a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP. „Chiar dacă la momentul în care CIAS a numit comisia de investigație privind siguranța aviației civile, nu se cunoștea cu exactitate locul în care s-a produs accidentul și unde se găsea epava aeronavei, echipa operativă din cadrul CIAS s-a deplasat spre zona producerii accidentului. Ulterior, aeronava a fost localizată în vecinătatea comunei Horea, sat Petreasa, județul Alba”, precizează comunicatul. De asemenea, CIAS a notificat despre producerea accidentului ICAO, EASA, Statul de fabricație al aeronavei (Marea Britanie) și Statul de fabricație al motoarelor aeronavei (Statele Unite ale Americii). Organizațiile de investigare din Marea Britanie (AAIB) și din SUA (NTSB) au desemnat reprezentanți acreditați. Elementele aeronavei, ridicate de la locul producerii accidentului, au fost transportate și depozitate în hangarul CIAS, „în vederea conservării și examinării acestora în procesul investigației”. „În cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic s-au cules date și informații, s-au efectuat teste și discuții cu martorii. În momentul de față, etapa de discuții cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste și analize sunt în curs de desfășurare, cu scopul determinării evoluției aeronavei implicate în accident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe timpul zborului. Se conturează faptul că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condițiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului.”, susțin specialiștii CIAS. Sistemul ELT funcționa, antena era rupta CIAS a mai precizat:„Din analiza primară a datelor, a reieșit că aeronava deținea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate. Sistemul ELT, tip ARTEX C406-2, a fost montat pe aeronava YR-BNP în aprilie 2007. Montarea sistemului s-a făcut conform buletinului emis de B-N GROUP LTD, NB-M-1705/19 APR 2007. În ceea ce privește sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigație a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmițătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat. Pentru determinarea stării de funcționare a transmițătorului ELT, comisia de investigație CIAS a desfășurat un test. Astfel, comisia de investigație CIAS s-a deplasat la locul accidentului având în dotare aparatură de specialitate pentru a determina dacă transmițătorul ELT emite pe cele trei frecvențe: 121.5/243 MHz și 406,025 MHz. În cazul emisiei pe frecvența de 406,025 MHz, a fost luată în considerare și recepționarea de către sistemul COSPAS-SARSAT a semnalului de localizare. Una dintre concluziile testului a fost că transmițătorul emite semnale pe cele trei frecvențe. De asemenea, cercetarea lipsei antenei de 406.025 MHz este în desfășurare. Concluziile privind funcționarea echipamentului ELT, precum și cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigației. Raportul final se întocmește exclusiv cu scopul creșterii siguranței aviației civile. De asemenea, cauzele reale și împrejurările producerii accidentului vor fi stabilite după încheierea tuturor cercetărilor și expertizelor și vor fi făcute publice în raportul final. Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente și stabilirea recomandărilor necesare pentru îmbunătățirea siguranței aviației civile și nu are ca scop stabilirea vinovățiilor ori a responsabilităților individuale sau colective. În organizarea și luarea deciziilor, CIAS este independent față de orice structură juridică, autoritate de reglementare sau de siguranță a aviației civile, administrator de infrastructură de transport aerian, operator aerian, precum și față de orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile încredințate, conform Art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010. Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile are ca atribuții principale: investigarea evenimentelor de aviație civilă, în scopul determinării cauzelor și împrejurărilor care au condus la producerea acestora, emiterea de recomandări privind siguranța aviației civile, precum și elaborarea de studii și analize privind siguranța aviației civile și difuzarea de buletine informative privind evenimentele, accidentele și incidentele, din domeniul aviației civile. Precizăm că în cazul producerii unui eveniment de aviației civilă, echipa de investigație operativă din cadrul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile desfășoară activități la locul producerii evenimentului numai după ce s-au încheiat operațiunile de salvare. Citiți AICI raportul