Un minut, atât a zburat avionul utilitar pilotat de Costică Vâlcu și de ajutorul și prietenul său, Viorel Franț. Destinul i-a despărțit: primul a murit, copilotul a scăpat cu viață. El a povestit cum, brusc, avionul „a virat singur la stânga, spre pământ”
Pilotul Costică Vâlcu (59 de ani) și copilotul Viorel Franț (55 de ani) au condus, împreună, avionul utilitar tip Antonov 2 care s-a prăbușit, inexplicabil, sâmbătă dimineață, pe câmpul din apropierea localității Stăncuța, județul Brăila. Cei doi s-au împrietenit încă din anul 1978 și au lucrat împreună 20 de ani, pilotul având peste 9.000 de ore de zbor. Un minut în aer și manșe care nu mai ascultau de comanda piloților i-a despărțit, pentru totdeauna.
„Am încercat să redresăm avionul!”
Copilotul Viorel Franț, rănit, dar scăpat cu viață, a fost audiat, sâmbătă seara, pe patul de spital, de către anchetatorul de caz, însuși procurorul general-adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galați, Virgil Luparu. Copilotul și-a amintit clipele dureroase: „Am efectuat toate procedurile înainte de zbor. Toate păreau ok, niciun zgomot, nicio alarmă, nimic. Motorul funcționa normal. Am decolat la ora 7.41. Am luat altitudine 10-15 metri, rulând așa, cam 100-150 de metri, deasupra pistei. Apoi, brusc, avionul a virat singur la stânga și spre pământ. Am încercat amândoi să-l redresăm, dar nu s-a mai putut!”, a povestit Viorel Franț anchetatorilor. Era ora 7.42 când avio nul s-a prăbușit, ne-a spus magistratul Luparu.
FOTO: Epava avionului utilitar, un Antonov 2, a fost ieri ridicată pentru a fi transportată într-un hangar la București, în vederea expertizării de către specialiștii CIAS
Pilotul, aruncat din cabină
Prima dată au atins pământul cu aripa stângă. S-a lovit de digul unui canal de irigații desecat, de aici și efectul de rostogolire. „Prietenul meu, pilotul, a fost aruncat din cabină! Pe mine m-au ținut fiarele contorsionate!”, a povestit copilotul procurorilor. Viorel Franț a coborât singur din avion. Oamenii de la ferma SC Padova Agricola Stăncuța SRL au sărit în ajutor, au stins flăcările care începuseră să țâșnească.
„Un cioban a sunat la 112 și au venit două salvări. Din păcate, în urma politraumatismelor, pilotul a făcut infarct, la spitalul din Brăila”, ne-a declarat magistratul Virgil Luparu.
Anchetatorii verifică și dacă există toate avizele pe care trebuiau să le aibă atât pilotul, cât și mecanicul avionului. De asemenea, au fost audiați toți martorii oculari (șapte săteni) și a fost efectuată autopsia pilotului. Legiștii au constatat că decesul a survenit din cauza multiplelor traumatisme suferite ca urmare a prăbușirii avionului.
Vinovații riscă închisoare pe viață
Procurorul general-adjunct Virgil Luparu a declarat pentru „Evenimentul zilei” că în cauză a început urmărirea penală pentru săvârșirea infracțiunilor de vătămare corporală din culpă și pentru infracțiunile prevăzute de art. 98 și art. 110 din Codul aerian al României. Respectiv, încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea lor, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranța zborului, cu consecința morții unei persoane. Caz în care pedeapsa este detențiunea pe viață sau închisoarea de la 15 la 25 de ani și interzicerea unor drepturi. Epava a fost ieri ridicată și transportată la București, pentru a fi expertizată de specialiștii Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS). Și Inspectoratul Teritorial de Muncă a deschis o investigație.