Cel mai recent studiu realizat de organizația ”Salvați Copiii” indică faptul că mai bine de un sfert dintre puștii români petrec 6 ore pe zi online. Practic, sunt conectați cu aplicații și mesagerii online mai mult de jumătate din timpul lor liber (în afara orelor de la școală și în afara celor 8 ore recomandabile de somn). Asta în zilele de școală. În vacanțe sau în weekend-uri, procentul crește la 46%.

„Copiii care afirmă că petrec peste şase ore online sunt semnificativ mai nemulţumiţi de relaţia cu părinţii, prietenii şi profesorii, precum şi de viaţa lor în prezent. De asemenea, consideră într-o măsură mai redusă că activităţile de zi cu zi au sens sau sunt mai puţin optimişti cu privire la viitor, sunt mai nemulţumiţi de deciziile luate şi afirmă că au fost mai puţin relaxaţi în ultimele două săptămâni”, se menţionează în cercetarea „Salvaţi Copiii”.

Ce fac copiii din România pe internet

Telefoanele mobile ”inteligente” și tabletele sunt principalele dispozitive pe care le folosesc copiii și tinerii. Cifrele organizației ”Salvați Copiii” arată și că șapte din 10 elevi folosesc internetul și la școală, dar nu în scop educativ, ci în pauze ori, pe ascuns, la ore. ”Nici la școală nu le vine să lase telefoanele mobile din mâini. Abia așteaptă recreațiile ca să pornească internetul pe ele”, arată Adela Ardeleanu, profesoară la o școală gimnazială.

Cel mai grav lucru, în cazul copiilor şi adolescenţilor, este că odată captivați de tehnologie, se izolează de lume, ajungând să trăiască într-un univers virtual, în care reperele sunt tot mai îndepărtate de realitate. Singurele surse de infromare credibile pentru aceștia au ajuns să fie Facebook, YouTube și Wikipedia. Timpul petrecut comunicând cu prietenii pe Snapchat și Instagram este adictiv și periculos. În timpul studiilor, copiii au recunoscut faptul că nu își dau seama cât timp petrec pe internet.

Aproape jumătate dintre copii recunosc faptul că verifică uneori, rar sau deloc valoarea de adevăr a informaţiilor citite online. În plus, judecata tinerilor e alterată. Așa se face că pentru aceștia a-și trimite fotografiile nud altor persoane e considerat ca fiind ceva ”normal”.

Un procent de 43% dintre ei susţin că au văzut sau au primit mesaje cu conţinut sexual în mediul virtual.
Studiul „Salvaţi Copiii” privind utilizarea Internetului de către copii, a fost realizat pe un eşantion de 1.156 de persoane cu vârste între 12 şi 17 ani, inclusiv.

În prezent, organizaţia derulează o campanie de informare despre riscurile din online, adresată părinţilor şi profesorilor din mai multe şcoli ale Capitalei. De 11 ani,  organizaţia este coordonatorul naţional al programului „Ora de Net” (Safer Internet), sprijinit de Comisia Europeană, prin programul Connecting Europe Facility, ce are ca obiectiv comun promovarea utilizării în siguranţă a Internetului de către copii.

Avertisment: prea multă tehnologie e dăunătoare

Sociologii atrag atenția că prea multă tehnologie strică. În timpul studiilor s-a dovedit că mulți dintre copii preferă să nu mănânce sau să doarmă, doar ca să stea pe internet. Neurologii avertizează că dependența de tehnologie poate afecta grav viața viitorilor adulți.

În timpul interacțiunii cu gadgetul preferat, în creier se eliberează o cantitate mare de dopamină sau substanța plăcerii. ”Se creează un centru de dependenţă în profunzimea creierului, ce îi solicită creierului o mică placere. Îţi dă o stare de plutire, în care te simţi mai îndemnantic, te simţi mai bine”, a explicat medicul neurochirurg Vlad Ciurea.

În plus, lumina albastră a ecranelor afectează serios ochii, ducând, în final, la miopie, au mai arătat medicii.

Britanicii trag semnalul de alarmă

Britanicii iau foarte în serios această problemă după ce au observat că două treimi din persoanele care vin în terapie pentru dependență sunt adolescenți, iar adicția lor este în domeniul tehnologiei. Recent, profesorii și directorii de școli din Londra au fost convocați la o conferință menită să îi facă să înțeleagă clar fenomenul.

A-ți lăsa copilul să ”butoneze”  un telefon mobil sau o tabletă e simlar cu a-i da droguri grele, dacă ne raportăm la ceea ce se întâmplă în creierul lui.

Unul din terapeuții celebri în Marea Britanie a avut o explicație extrem de pertinentă. ”Când îi oferi un telefon copilului trebuie să te gândeşti că nu îl vei desprinde prea curând de el. A-i da un telefon e similar cu a-i da un gram de cocaină”, a declarat experta în tratarea dependenților de droguri.

Ea a observat că tinerii și copiii care stau mai tot timpul cu telefonul sau tableta în mână, dezvoltă același gen de dependență ca și consumatorii de substanțe psihotrope, și că intră în același fel de sevraj atunci câmnd sunt privațid e aparat și internet.

Măsuri radicale împotriva dependenței de tehnologie în câteva țări

Norvegienii au decis anul trecut să îi readucă pe copiii lor în natură și să le ia telefoanele mobile din mâini. Astfel a fost lansat un program în câteva școli din această țară, prin care, în pauze, copiii trebuie să abandoneze telefoanele mobile și să iasă afară să se joace cu mingea. Dacă inițial au proterstat violent, în prezent, programul se bucură de un real succes, declară inițiatorii lui.

El va fi extins, deoarece efectele beneficie sunt evidente: copiii sunt mai fericiți, nu mai pierd nopțile pe internet, și au început să își facă prieteni în viața reală, cu care socializează direct, fără a avea tehnologia ca intermediar.

Și în Coreea de Sud au fost înființate tabere pentru a-i ajuta pe adolesceți să scape de dependența de tehnologie. Programul durează 12 zile, timp în care tinerii nu au voie să folosească gadgeturile, având, în schimb, un program animat cu activități în aer liber și sesiuni de terapie individuală și de grup. În 2018, conform datelor oficiale, 98% din numărul total al adolescenţilor sud-coreeni foloseau în mod regulat smart phone-ul şi aproape 30 % erau dependenţi.

Foto: Familyeducation.com

 

 

 

Te-ar putea interesa și: