Ford de Craiova, tranzactia ratata a anului

Ford de Craiova, tranzactia ratata a anului

Sansele ca privatizarea sa fie finalizata pana la sfarsitul lui 2007 sunt nule.

Declaratiile pompoase ale oficialilor romani legate de „privatizarea anului” vor ramane pentru cel putin trei-patru luni vorbe goale. Fortat de ancheta demarata de Comisia Europeana, executivul a decis ieri sa inghete orice pas urmator care i-ar fi adus pe americanii de la Ford in cateva saptamani la Craiova.

Privatizarea Automobile Craiova, declarata de mai multe ori mai „reusita” decat vanzarea BCR, a fost semnata si sarbatorita de doua ori: o data la Salonul Auto de la Frankfurt si o data la Craiova. Paharele de sampanie baute de oficialii romani si de americani nu schimba insa soarta celor 3.900 angajati, care vor munci in continuare in conditiile de acum cateva luni.

Neglijenta sau aparenta scapare a statului roman de a notifica ajutoarele de stat suspectate de CE ca ar fi fost acordate prin contractul de privatizare amana si investitiile pe care Ford ar fi trebuit sa le inceapa la Craiova. In acest moment, parlamentul va intrerupe orice discutie pe baza legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova pana la primirea unui raspuns oficial din partea executivului european.

„Estimez ca, dupa reluare, dezbaterile vor fi incheiate in circa trei saptamani”, a declarat Mihai Voicu, ministrul delegat pentru Relatia cu parlamentul, cel insarcinat sa supravegheze drumul legii la Senat si la Camera Deputatilor.

Nu se cauta vinovati

Pana cand oficialii europeni vor da un raspuns poate dura chiar si mai bine de un an, iar in acest moment, nimeni nu-si asuma eroarea neanuntarii ajutoarelor de stat. Nici ministrul Mihai Voicu, nici reprezentantii AVAS nu neaga faptul ca ancheta este intemeiata, insa lasa de inteles ca executivul nu a notificat intentionat Comisia, pentru a nu prelungi termenele.

„Ancheta a inceput de la insemnarile din presa; nimeni nu a depus o reclamatie la Comisie”, sustine vicepresedintele AVAS, Constantin Botez, care uita ca era datoria guvernului sa anunte Comisia si nu sa astepte o reclamatie. Daca procedurile legale ar fi fost respectate, un raspuns de la CE ar fi trebuit sa vina in maximum 30 de zile.

Oficialitatile craiovene nici nu se gandesc la o posibila suspendare a procesului de privatizere a Daewoo. „Craiova isi leaga multe sperante de aceasta privatizare”, a afirmat presedintele consiliului judetean, Ion Prioteasa. (A contribuit Petre Cojocaru)

REACTIE

Orban da lectii pe ajutoare de stat

Atitudinea guvernului cu privire la decizia Comisiei Europene (CE) de a incepe ancheta in cazul privatizarii Automobile Craiova nu il incanta pe comisarul european Leonard Orban. El va veni vineri in tara si va transmite executivului un mesaj „despre ajutoarele de stat”, potrivit unor surse apropiate comisarului.

Premierul Calin Popescu-Tariceanu a avut in mai multe randuri izbucniri la adresa declaratiilor unor reprezentanti ai CE, sustinand ca Romania trebuie sa-si vada propriul interes inainte de a da socoteala Uniunii Europene.

Nici regulile CE nu sunt insa lejere. „Nu exista un termen-limita pentru finalizarea investigatiei. Acest lucru nu inseamna insa ca (investigatia - n.r.) va dura ani si ani. Este doar timpul necesar Comisiei Europene sa analizeze cazul, fara sa mentionam ca in general problemele legate de ajutoarele de stat sunt tehnice si complexe”, au afirmat reprezentantii CE, conform Mediafax.

Potrivit termenelor din contractul de privatizare, ajuns si pe masa executivului european, finalizarea preluarii Automobile Craiova de catre Ford era prevazuta pentru 30 ianuarie 2008. Prima masina - un mini proiectat exclusiv de americani pentru a fi produs in Romania - trebuia sa iasa pe poarta fabricii de la Craiova cel tarziu in primavara lui 2009. (Mihaela Dinca)

VOX POPULI

„Cu UE nu te poti juca” Craiovenii simpli se tem ca Uniunea Europeana ne taxeaza in acest mod pentru coruptia din tara. Alexandru Anghel, 47 de ani, spune ca nu e nimic anormal. „Cu UE nu te poti juca. Daca au mirosit ei ceva, inseamna ca asa este. Oricum, pentru economia orasului nostru si a intregii regiuni era vital ca Ford sa vina aici cat mai repede. Amanarea asta nu e deloc buna”.

Un alt craiovean spune ca verificarile facute de UE au darul de a intarzia in mod voit privatizarea. „Normal, ce interes sa aiba ei ca sa ne mearga noua bine, aici? Ne ajuta UE cu ceva ca sa se bage in treburile noastre? Nu, atunci nu inteleg ce treaba are cu afacerea asta. E mare pacat, pentru ca s-ar fi creat sute de locuri de munca, se pare ca suntem condamnati”, spune Vasile Barbu.  (Petre Cojocaru)

Ne puteți urmări și pe Google News