Inmatricularea unei masini noi, dar care polueaza mai mult ar putea fi mai scumpa decat a uneia second-hand.
Nivelul taxei pentru prima inmatriculare, aplicabila masinilor second-hand aduse din afara tarii si masinilor noi, ar putea fi redus in perioada urmatoare, in cazul in care parlamentul va accepta o serie de modificari propuse de executiv.
Ministrul economiei, Varujan Vosganian, a propus ieri, in cadrul sedintei de guvern, ca valoarea taxei second-hand sa scada odata cu cresterea vechimii masinii, astfel incat romanii sa nu mai plateasca statului mai mult decat dau pe masina.
Vosganian sustine ca masurile adoptate de guvern ar putea linisti spiritele in Comisia Europeana (CE), institutie ce a trimis deja o scrisoare de avertizare in acest sens.
Principalele modificari propuse de guvern se refera la reducerea cuantumului taxei in functie de gradul de vechime al masinii si extinderea de la 6 la 15 ani a scalei aferente varstei masinii.
„Sunt taxate atat autovehiculele noi care circula si sunt produse in Romania, cat si cele importate. In cazul celor din Romania, taxa este de circa 140 de euro, iar pentru cele aduse din import exista taxe diferentiate in functie de capacitatea cilindrica si de vechime”, a explicat Vosganian.
Daca nemultumirea CE legata de faptul ca uneori taxa depaseste valoarea reziduala a masinii ar putea fi rezolvata prin aceste modificari, reprezentantii noului guvern au ridicat din umeri cand a venit vorba de caracterul discriminatoriu al taxarii, principalul inconvenient sesizat de executivul european.
„Singurul mod in care puteam sa eliminam caracterul discriminatoriu era sa extindem taxa si pentru autovehiculele interne deja inmatriculate, lucru care era nepotrivit”, a mai spus Vosganian.
Din nou la mana CE
Constient ca noile prevederi nu raspund tuturor observatiilor Comisiei Europene, Vosganian a afirmat ca va trimite saptamana viitoare o noua scrisoare catre legislativul european, in care sa explice toate detaliile si motivele deciziei.
Pana atunci, reprezentantii guvernului vor incerca sa-i convinga pe parlamentari sa reintoarca in Comisia de finante din Camera Deputatilor ordonanta privind taxa de prima inmatriculare pentru a aduce textului o serie de amendamente care sa puna in practica deciziile din guvern.
Procedurile de modificare a taxei second-hand ar putea dura insa si cateva luni, pana cand parlamentul va fi de acord cu noile reglementari, timp in care romanii vor scoate din buzunar sume corespunzatoare actualei grile de taxare, cea contestata de UE.
GRILA DE TAXARE
Cat vom plati dupa modificare Euro 3, Euro 4, noua, productie romaneasca.....................140 euro
Euro 4, noua, importata............................................................500 euro
Euro 3, noua, importata............................................................900 euro
Euro 5, orice vechime....................................................................0 euro
Euro 4, vechime patru ani........................................................600 euro