Chiar daca numarul supermarketurilor se mareste de la an la an, iar programul este extins de Sarbatori, aglomeratia din centrele comerciale persista.
Magazinele fac fata cu greu numarului mare de clienti grabiti sa-si umple cosurile cu cele necesare pentru Sarbatori. Potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei de retail MEMRB, in ultimul an s-au deschis peste 30 de hipermarketuri in Romania, numarul unitatilor reprezentand un record pentru piata locala, iar valurile de clienti le-au luat cu asalt. Vanzarile marilor magazine au crescut cu 50% fata de anul trecut si cu 40% fata de saptamana trecuta, informeaza Realitatea TV.
Goana dupa cumparaturi
Goana dupa cadouri incepe cu cateva saptamani inainte de Craciun si se intensifica in zilele premergatoare sarbatorii, pentru ca la lista de daruri se adauga si necesarul de alimente. Majoritatea prefera sa-si achizitioneze toate cele trebuincioase din acelasi loc, asa ca rafturile se golesc cu repeziciune.
Printre problemele pe care le intampina consumatorii atunci cand merg la cumparaturi se numara aglomeratia din parcarile marilor centre comerciale, epuizarea rapida a produselor de pe rafturi, mai ales a alimentelor si jucariilor, lipsa de asistenta din partea personalului de la magazin si, nu in ultimul rand, cozile interminabile de la casele de marcat. Cresterea numarului de clienti si, implicit, a vanzarilor nu poate decat sa-i multumeasca pe comercianti, care inregistreaza profituri remarcabile.
„Sarbatorind mancand”
„Comparativ cu alte tari, consumul in Romania e mult mai mare in aceasta perioada, chiar daca de cele mai multe ori preturile practicate de magazine nu se micsoreaza. Daca in strainatate se mizeaza pe reduceri pentru a aduce clientii in magazine, romanii cumpara indiferent de acest aspect. Probabil ca perioada de criza prin care am trecut pana in 1989 este un factor care influenteaza comportamentul consumatorului roman de acum. In plus, la noi se sarbatoreste mancand”, afirma sociologul Mircea Chivu.
Terapia prin shopping
In opinia lui Marius Pieleanu, sociolog, „o prima cauza a marii aglomeratii din magazine in aceste zile este evidenta nevoie de aprovizionare a oamenilor. Apoi, e vorba si de perioada aceasta in care romanul are cateva zile libere si le foloseste pentru a-si face ultimele achizitii, pentru ca urmeaza o perioada in care cele mai multe magazine vor fi inchise. Un alt aspect important este dat de cele mai recente studii, potrivit carora romanii incep sa-si dezvolte obisnuinta de a face terapie prin shopping. Acest lucru are un efect curativ si fiecare simte nevoia sa aiba cele necesare pe masa de Craciun”.
Un consumator sofisticat
„Explozia de vanzari din preajma Craciunului este data si de evidenta crestere a nivelului de trai a romanilor”, adauga sociologul Marius Pieleanu. „Consumatorul devine de la an la an mai sofisticat si in privinta cadourilor. Daca in anii ‘90 cadourile erau mai mult simbolice, acum se ofera daruri scumpe. Romanul a deprins obisnuinta de a oferi obiecte scumpe. Oferta magazinelor e din ce in ce mai extinsa si din ce in ce mai costisitoare, insa acesta nu este un impediment pentru clientul din ziua de azi”, adauga Pieleanu.
OFERTE
Piata brazilor
> Conform traditiei, brazii se impodobesc in Ajunul Craciunului, drept urmare cele mai mari vanzari se inregistreaza in aceste zile.
> Oferta de brazi este foarte bogata si pentru toate buzunarele. Anul acesta, cei mai multi brazi scosi la vanzare sunt adusi din Germania, Austria si Olanda si costa intre 60 si 200 de lei, iar cei autohtoni au preturi cuprinse intre 30 si 100 de lei.
> Cei mai solicitati sunt brazii de import, pentru ca au coroana mai deasa si sunt mai rezistenti. Unii dintre arbori se vand cu ghiveci si pot fi replantati ulterior in pamant.