Arctic a ajuns in Africa

Arctic a ajuns in Africa

Exporturile de frigidere au depasit livrarile facute pe piata locala.

Circa 65a din frigiderele produse la Gaiesti sunt exportate, unele dintre cele mai noi destinatii fiind Benin si Gabon, din vestul Africii. Dupa preluarea Arctic de catre turcii de la Arcelik, in 2003, exporturile au crescut de patru ori si au ajuns sa depaseasca livrarile pe piata romaneasca, potrivit directorului general al producatorului de electrocasnice, Ugur Kayali.

Cea mai importanta piata la export este Uniunea Europeana, urmata de Turcia, din totalul celor 45 de tari in care se livreaza electrocasnice Arctic. Potrivit estimarilor, compania va ajunge sa exporte anul acesta peste 800.000 de frigidere, dintre cele 1,2 milioane de unitati care se produc la Gaiesti.

La capitolul „destinatii exotice”, Arctic si-a mai adaugat in acest an livrari in magazinele de electrocasnice din Kuweit, Yemen sau Insulele Faroe, desi numarul de unitati vandute nu este inca semnificativ. Arctic produce la Gaiesti doar frigidere, restul electrocasnicelor din portofoliul companiei (aragaze, televizoare, hote, masini de spalat) fiind produse in grupul Arcelik.

Cumparam produse mai sofisticate

Pretul mediu al electrocasnicelor vandute in Romania a crescut semnificativ in ultimii ani, potrivit datelor companiei de cercetare GfK, citate de Arctic. „Cresterea de pret nu e data de majorarea preturilor la electrocasnice, ci de faptul ca romanii cumpara produse mai sofisticate si implicit mai scumpe”, explica Monica Iavorschi, directorul de marketing si vanzari al companiei. „Preferinta consumatorilor pentru produse incorporabile este una dintre tendintele evidente”, continua ea.

La frigidere, de exemplu, pretul mediu al produselor vandute anul trecut era de 316 euro si a ajuns anul acesta la 336 de euro, odata cu introducerea in magazine a unor frigidere cu capacitate mai mare de stocare. Lansarea pe piata a masinilor de spalat mai performante (cu numar mai mare de rotatii, de exemplu) a crescut pretul mediu al produselor la raft cu circa 2,5% de anul trecut si pana acum.

Numai televizoare clasice In industria de electronice si electrocasnice, segmentul cu cele mai dinamice vanzari este cel al LCD-urilor. Potrivit estimarilor Arctic, anul acesta s-au vandut in Romania cu pana la 400% mai multe astfel de televizoare decat anul trecut, adica 150.000 de unitati. Pe de alta parte, vanzarile de televizoare clasice, „cu tub”, au scazut cu 20%.

Sub marca Arctic se produc in prezent doar televizoare clasice, iar compania comercializeaza pe piata romaneasca LCD-uri sub marca Beko, parte din grupul Arcelik. Intrebat daca planuieste sa demareze productia de LCD-uri sub marca Arctic, seful producatorului, Ugur Kayali, a raspuns: „Nu, cel putin nu anul viitor”. Si a explicat: „Televizoarele LCD sunt inca un produs scump, nu se incadreaza in portofoliul Arctic”.

Pe segmentul de electrocasnice, in crestere puternica (15%) sunt vanzarile de masini de spalat vase. Pe de alta parte, producatorul de electrocasnice a raportat in primele noua luni o cifra de afaceri 164 milioane euro si estimeaza pentru sfarsitul anului atingerea nivelului de 217 milioane de euro, in crestere cu 12% fata de 2006. La finele anului trecut, bilantul companiei indica afaceri de 194 milioane de euro, in timp ce la preluarea de catre grupul turc, Arctic facea afaceri de 94 de milioane de euro. Compania nu a dat detalii despre valoarea profitului.

Ne puteți urmări și pe Google News