Sistemul european "Velib", dorit de edilii marilor metropole de peste Ocean.
Confruntate cu un nivel ridicat al poluarii si cu ambuteiaje zilnice, autoritatile locale din marile orase americane incep sa se orienteze spre mijloacele ecologice de transport urban, fiind tot mai interesate in special de utilizarea bicicletelor, relateaza AFP.
Prin intermediul sistemului „Velib” (velo libre), lansat la Paris in vara acestui an, se ofera spre inchiriere locuitorilor capitalei Frantei peste 10.000 de biciclete, iar succesul de care se bucura aceasta initiativa a trezit interesul edililor din Washington, San Francisco, New York, Chicago si Portland. „Exista un interes crescut in Statele Unite si 2008 va fi un an important pentru proiectele legate de folosirea bicicletei”, spune Paul DeMaio, un consultant care lucreaza cu primariile mai multor orase americane.
Primaria Washingtonului studiaza de mai multi ani posibilitatea utilizarii bicicletelor, declara Jim Sebastian, responsabil pe probleme referitoare la pietoni si biciclisti in cadrul serviciului de transport din capitala SUA. Potrivit lui Sebastian, in primavara anului viitor vor fi puse la dispozitia cetatenilor din Washington primele 120 de biciclete. „Unul dintre obiectivele noastre este reducerea nivelului de aglomeratie, mai ales in centru”, precizeaza Jim Sebastian.
Autoritatile din Washington au incheiat deja un contract cu firma Clear Channel Outdoor, iar un oficial al acesteia, Martina Schmidt, a indicat ca prin oras vor circula biciclete solide, ce vor putea fi folosite de catre persoane de talii diferite. Pretul inchirierii unei astfel de biciclete urmeaza sa fie anuntat in curand.
Oferte din Franta si Marea Britanie
La Chicago se studiaza in prezent doua propuneri: una venita din partea companiei franceze JC Decaux, care administreaza sistemul „Velib” la Paris, si alta facuta de compania londoneza OYBike.
Pentru ca astfel de proiecte sa aiba succes, este necesara securizarea corespunzatoare a bicicletelor, avertizeaza consultantul Paul DeMaio. Intr-unul dintre rapoartele sale, acesta atrage atentia ca, in trecut, proiecte asemanatoare „Velib” au esuat din cauza faptului ca bicicletele au fost distruse sau chiar furate.