Filarmonica bucuresteana a pregatit pentru saptamana trecuta o capodopera care de mult nu mai rasunase la Ateneu: "Requiemul" de Giuseppe Verdi.
Ideea compunerii acestei lucrari a incoltit in mintea marelui maestru italian la moartea lui Gioacchino Rossini, cand a propus unui grup de compozitori ca fiecare dintre ei sa scrie cate o parte a missei funebre, proiect nematerializat insa.
Cinci ani mai tarziu a incetat din viata Alessandro Manzoni, poet pe care Verdi l-a admirat foarte mult, ocazie cu care compozitorul s-a hotarat sa creeze un „Requiem”, interpretat in prima auditie la comemorarea unui an de la decesul lui Manzoni.
Cu toate ca nu a fost destinata prezentarii concertante ori scenice, lucrarea a devenit cu timpul o prezenta constanta in repertoriul international, gratie calitatilor muzicale exceptionale, a fortei emotionale, a maiestriei in folosirea vocilor, avand un succes comparabil cu operele marelui creator italian.
Oaspetele invitat de filarmonica bucuresteana pentru a dirija aceasta capodopera a fost Misha Katz, dirijor francez nascut in fosta URSS, un interpret cu alura paganiniana, cu pletele in vant si cu un dinamism naucitor al miscarilor pe podium.
Din fericire, teatralitatea exacerbata nu are efecte negative asupra interpretarii sau a comunicarii cu orchestra, iar publicul pare a fi fermecat de aceasta maniera neconventionala de a dirija. Dedicarea de catre dirijor a acestui „Requiem” profesorului sau Mstislav Rostropovici a fost un gest emotionant, intrucatva similar gestului lui Verdi insusi.
Solistii bine alesi (soprana Sorina Munteanu, mezzosoprana Gabriela Popescu, tenorul Calin Bratescu si basul Gheorghe Crasnaru) au reusit sa realizeze o interpretare de buna calitate, secundati la acelasi nivel artistic de Corul Filarmonicii, pregatit de Iosif Ion Prunner.
A fost un concert de mare succes, derulat in fata unei sali arhipline, in care s-a stat in picioare si pe scari, care a demonstrat ca, atunci cand toti parametrii unei productii artistice sunt corespunzator echilibrati, rezultatul nu poate fi decat sinonim cu reusita.