Dupa ce s-a prabusit odata cu fosta URSS, industria aviatica pentru pasageri din Rusia se pregateste sa intre in forta pe piata mondiala.
Vladimir Putin, presedintele Rusiei, vrea ca tara pe care o conduce sa redevina unul dintre principalii jucatori din industria aviatica a lumii.
Iar „arma” cu ajutorul careia vrea sa recucereasca vechea faima din timpul fostei URSS este noul avion cu reactie Suhoi Superjet-100, construit cu ajutorul companiilor din vest, relateaza Spiegel Online.
Industria aviatica pentru pasageri din Rusia a trecut printr-o criza acuta dupa caderea URSS, in lipsa comenzilor din partea fostelor state comuniste.
De la 100 de avioane produse in fiecare an, in perioada sa de glorie, aceasta industrie a ajuns aproape de faliment in anii ‘90. Iar Institutul Central Aerohidrodinamic al Uniunii Sovietice, situat la periferia Moscovei, unde au fost construite avioanele care au batut nenumarate recorduri mondiale, nu mai are decat o treime din cei 15.000 de angajati de odinioara.
Misiune grea
Unul dintre candidatii preferati de Putin sa-i succeada in functia de presedinte al Federatiei Ruse, prim-vicepremierul Rusiei Serghei Ivanov, responsabil cu politica militara si cea industriala a tarii, isi propune sa detina aproximativ 10%-12% din piata mondiala a navelor pentru pasageri pana in 2024. Cota de piata actuala a industriei de profil rusesti se situeaza sub 1%.
Omul de care rusii isi leaga sperantele de realizare a acestui vis este Victor Subbotin, in varsta de 54 de ani, directorul companiei Avioane Civile Suhoi.
Acesta are misiunea grea sa demonstreze ca industria aeronautica civila ruseasca poate avea si un alt viitor decat sa fie un simplu furnizor pentru gigantii vestici Airbus si Boeing. De fapt, Rusia vrea sa arate ca redobandirea rolului de superputere nu se bazeaza doar pe arsenalul nuclear si rezervele de resurse naturale, ci si pe forta sa economica.
Pe piata din 2008 Varful de lance in aceasta misiune este avionul Superjet-100, care face parte din programul RRJ (Russian Regional Jet). Aceste avioane vor fi construite in variantele cu 78 si 98 de pasageri si vor fi lansate pe piata in 2008, dupa ce vor fi testate in aceasta toamna. Superjet este proiectat sa concureze cu Bombardierul canadian si cu liderul pietei braziliene - Embraer.
„Consuma mai putin combustibil, este usor de intretinut si, la pretul de aproximativ 28 milioane de dolari bucata, este cu 10a mai ieftin decat produsele competitorilor vestici”, explica Subbotin.
Prima comanda din afara a fost facuta in luna iunie, de catre compania aeriana italiana ItAli: 10 avioane Superjet, in valoare de 283 de milioane de dolari. Astfel, Avioane Civile Suhoi are deja 71 de comenzi in asteptare. Investitia de 1,4 miliarde de dolari in acest proiect va fi amortizata abia dupa ce vor fi vandute primele 300 de aeronave.
Planurile rusilor prevad vanzarea a 800 de avioane Superjet pana in 2024, dintre care 300 pe piata locala. In cadrul programului, Avioane Civile Suhoi va construi aparatele de zbor, iar Boeing va fi responsabil cu activitatile de marketing, inclusiv vanzarile si leasingul.