Epidemii studiate in lumea virtuala

Epidemii studiate in lumea virtuala

O maladie virtuala, propagata accidental in cel mai popular joc on-line, World of Warcraft, i-ar putea ajuta pe cercetatori sa prevada impactul pe care l-ar avea o epidemie in lumea reala, releva un studiu publicat in revista "Lancet Infectious Diseases".

Potrivit unuia dintre autorii studiului, Nina Fefferman de la Universitatea Princeton, jocurile virtuale ar putea deveni in curand spatii in care se vor testa cele mai eficiente metode de raspandire a unor maladii precum gripa aviara, paludismul sau orice alt virus cu potential letal. Lansat in 2004, World of Warcraft este un joc in care mii de avataruri (identitati virtuale) se infrunta ori formeaza aliante. Problemele au aparut in 2005, cand firma care a creat jocul, Blizzard Entertainment, parte a grupului Vivendi, a introdus intr-o zona a acestui univers virtual o maladie extrem de contagioasa, denumita „Sange contaminat”.

La inceput, maladia a avut efectele scontate, personajele puternice se alegeau cu o simpla gripa, in timp ce avatarurile mai slabe mureau.

Desi creatorii jocului doreau ca virusul sa fie restrictionat la o zona bine delimitata a universului virtual, boala s-a raspandit rapid si in alte parti, in metropole dens populate. Cauzele au fost atat ineficienta masurilor de carantina, cat si comportamentul iresponsabil al unor jucatori.

Studii comportamentale

Povestea a ajuns in atentia cercetatorilor deoarece un colaborator al doctoritei Feffereman participa la acest joc in perioada aparitiei virusului. Cei doi si-au dat imediat seama de perspectivele oferite de astfel de comunitati virtuale pentru analizarea modului de propagare a epidemiilor, care, pana acum, a fost studiat doar pe modele matematice.

„Nu putem sti cum ar reactiona oamenii in cazul unei crize sanitare”, spune Freeman. „Cati ar fugi din zona de carantina? Speriati de boala vor fi mai cooperanti sau dimpotriva? Nu stim nimic”, adauga cercetatoarea.

Spre deosebire de lumea reala, unde o epidemie ar putea avea consecinte catastrofale, in spatiul virtual lucrurile sunt mult mai simple. Cand epidemia de „Sange contaminat” a luat amploare, responsabilii de la Blizzard au decis sa reseteze serverele jocului, eliminand virusul din sistem.

Ne puteți urmări și pe Google News