"Revizorul" i-a dat clasa "Burghezului gentilom"

"Revizorul" i-a dat clasa "Burghezului gentilom"

Criticii cred ca stagiunea 2006-2007, care se incheie zilele acestea, a fost mediocra.

Majoritatea teatrelor isi inchid acum salile, iar directorii lor si criticii de specialitate trag linie si fac bilantul. Chiar daca noteaza cateva spectacole de varf, specialistii vorbesc despre o stagiune 2006-2007 mediocra. „Revizorul”, de la Teatrul de Comedie, cu George Mihaita si in regia lui Horatiu Malaele, desi nu a primit nicio nominalizare la Premiile UNITER, ocupa primul loc in preferintele criticilor.

Pentru Ileana Lucaciu si Ion Cazaban, acesta este evenimentul stagiunii prin regie, dar si prin rolul facut de Mihaita. „Burghezul gentilom”, de la Teatrul National, ramane spectacolul pe care criticii il pun primul in topul celor mai proaste ale stagiunii.

Ionesco, fruntea Odeonului In opinia lui Cazaban, n-au existat spectacole extraordinare, ci doar cateva „reusite prin interpretari deosebite”, printre care a lui Mihaita in „Revizorul”, a lui Marcel Iures in „Capra”, de la Act, si a lui Sorin Leoveanu, in „Crima si pedeapsa”, la Bulandra.

La Odeon s-au jucat cinci premiere, toate pregatite de regizori cu nume, de la Alexandru Dabija la Radu Afrim. „Nu am gasit niciun spectacol al Odeonului, in ultimii doi-trei ani, despre care sa cred ca mai bine n-ar fi fost facut”, spune criticul Iulia Popovici.

Singurul fata de care are rezerve este „Sunt propria mea sotie”, al lui Beatrice Rancea. Ileana Lucaciu numara la reusite doua spectacole ale lui Dabija, dintre care la „Ionesco - cinci piese scurte” remarca „demonstratia de tratare realista a teatrului absurd avand drept rezultat o comedie cinica”. Criticul Ion Cazaban vede o alta reusita a Odeonului in „E doar sfarsitul lumii”, al lui Radu Afrim.

Dintre institutiile finantate de stat, criticii de specialitate Iulia Popovici si Ileana Lucaciu aleg, asadar, Teatrul Odeon pentru cea mai buna oferta din Capitala in actuala stagiune. Teatrul Mic a avut, in opinia lor, cel mai prost repertoriu, iar Bulandra, pe cel mai sarac in premiere. Teatrul National, prima scena a tarii, se afla undeva la mijloc, cu multe premiere si cateva spectacole demne de remarcat.

„Neintelegerea”, inteleasa la National Teatrul National se remarca si el cu un program bogat in premiere. Totusi, in opinia Iuliei Popovici, prima scena a tarii „e inca in faza explorarilor. Nu mi se pare a-si fi gasit inca vocea, drumul, intentiile”. Despre spectacolele de aici criticul spune ca sunt „onorabile”.

Ea insa comenteaza drept neinspirata alegerea textului „Viata mea sexuala”, chiar daca a fost premiat de UNITER. Criticul Ion Cazaban remarca revenirea lui Camil Petrescu la National, cu „Jocul ielelor”. El recomanda montarea, cu toate ca are retineri in ceea ce priveste interpretarea actorilor.

Cel mai bun spectacol la National in aceasta stagiune este, in opinia Ilenei Lucaciu, „Neintelegerea”, montat de Felix Alexa, pentru ca „e lucrat cu migala”. Criticul vede la coltul opus „Burghezul gentilom”, pentru ca „nu onoreaza pretentiile culturale fata de prima scena”, chiar daca are succes la public. Lucaciu explica acest succes prin alura de „Vacanta Mare” pe care o are spectacolul.

„Mamouret”, succes de public la Bulandra Teatrele Bulandra, Nottara si Mic stau undeva la sfarsitul listei in preferintele criticilor. „Toate sunt bune si frumoase, numai spectacolele lipsesc”, spune Iulia Popovici despre primul dintre ele. „Bulandra are extrem de putine premiere la cele doua sali”, explica ea. Totusi, Ileana Lucaciu remarca un spectacol de aici, „Crima si pedeapsa”, pentru viziunea regizorului asupra textului, iar „Mamouret”, spectacolul reluat de Tamara Buciuceanu, pentru succesul la public.

La Nottara, nici unul dintre cei trei critici nu au remarcat nimic deosebit in aceasta stagiune. De la Teatrul Mic, premiera „Razboi cu Troia nu se face”, regizata de Florin Calinescu, sta in topul celor mai proaste. Ileana Lucaciu il critica pentru vulgaritate si penibil, la fel ca pe  „Coolori”, de la Foarte Mic.

„Viata cu un idiot”, la Sibiu La Teatrul Foarte Mic criticii remarca si reusite. „Pe langa Odeon, e singurul care da impresia ca are o strategie artistica”, explica Popovici. Aici, textele noi se impun mult mai usor, ca „Sado-Maso Blues Bar”, scris de Maria Manolescu si regizat de Gianina Carbunariu. Ion Cazaban il prefera pentru ca „m-a amuzat, ca un spectacol de bar, dar are un miez tragicomic complex”.

Din tara, criticii spun ca Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu s-a tinut la inaltime, cu spectacole montate aici de regizori ca Andrei Serban („Pescarusul”), Andryi Zholdak („Viata cu un idiot”) si  Radu Alexandru Nica („Balul”).

CE SPUN CRITICII

Cele mai bune: > „Revizorul” - regia: Horatiu Malaele; cu George Mihaita si Stefan Banica Jr., Teatrul de Comedie

> „Block Bach” - regia: Alexandru Dabija; cu Razvan Mazilu, Teatrul Odeon

> „Viata cu un idiot” - regia: Andryi Zholdak; cu Dan Glasu si Florin Cosulet, Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu

Cele mai proaste: > „Burghezul gentilom” - regia: Petrica Ionescu; cu Victor Rebengiuc si Maia Morgenstern, Teatrul National

> „Razboi cu Troia nu se face” - regia: Florin Calinescu; cu Florin Calinescu si Dan Condurache, Teatrul Mic

> „Coolori” - regia: Diana Iliescu; cu Mihai Dinvale, Catalin Babliuc, Teatrul Foarte Mic

BILANT

Stagiune slaba la Teatrul Mic

Inainte de a inchide pentru vara salile teatrelor pe care le conduc, directorii se declara multumiti de actuala stagiune. Ion Caramitru, de la National, Dorina Lazar, de la Odeon, Mircea Diaconu, de la Nottara, si Alexandru Darie, de la Bulandra, spun ca publicul vine la spectacolele lor.

Ei remarca cateva care se joaca cu sala inchisa, ca „Burghezul gentilom”, la National, si „Un tango mas”, la Odeon. Directorul de la Teatrul Mic, Florin Calinescu, a refuzat sa vorbeasca despre actuala stagiune foarte slaba a institutiei. In schimb, directorul adjunct Mihai Dinvale ridica stacheta cu programul pentru tinerii artisti de la Foarte Mic.

Desi Teatrul Nottara n-a avut spectacole noi decat in programe ca „Buletin de Bucuresti”, pentru tineri regizori din tara, Mircea Diaconu vorbeste despre deplasarile in strainatate drept reusite. Dintre directorii teatrelor din tara, Constantin Chiriac, de la Teatrul „Radu Stanca” - Sibiu, anunta pe langa mari nume de regizori si cele mai impresionante cifre pentru actuala stagiune. Directorul numara in portofoliu 56 de spectacole.

Totodata, el spune ca in timpul Festivalului International de Teatru, din 24 mai pana in 3 iunie, la Sibiu au fost in medie 81.250 de spectatori. „A devenit al treilea festival din Europa, iar stagiunea actuala de la Sibiu, una dintre cele mai importante din lume”, conchide Chiriac.

„Purificare”, spectacolul lui Andrei Serban, a dus la Cluj Premiul Uniter pentru cea mai buna actrita in rol principal, Andreea Bibiri, dar si pentru debutul actorului Cristian Grosu. Pe langa acesta, directorul Ion Vartic al Teatrului National din Cluj vorbeste despre alte doua spectacole importante: „Don Juan in Soho”, tot al lui Serban, in coproductie cu Teatrul din Sibiu si Fundatia ArtAct, si „O vara fierbinte pe Iza”, al regizorului Mihai Maniutiu.

La nereusite, directorii pun faptul ca le pleaca personalul tehnic si nu pot aduce angajati buni. „Am vrut sa angajez un DJ si mi-a spus ca el ia intr-o seara 5 milioane, cat e salariul”, explica Dorina Lazar.

Ne puteți urmări și pe Google News