Filmul lui Cristi Mungiu, comoara ascunsa

Filmul lui Cristi Mungiu, comoara ascunsa

Publicul nu poate vedea pelicula premiata cu Palme d'Or .

Asupra filmului care a adus Romaniei primul Palme d’Or pentru lungmetraj - „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, in regia lui Cristian Mungiu - s-a creat o presiune fara precedent: spectatorii vor sa-l vada cat mai curand la cinema, in urma intensei mediatizari, iar internautii il cauta febril pe retea.

Premiera a fost programata initial la toamna, dar notorietatea filmului impune, pentru prima data, „masuri de urgenta”. Intarzierea premierei aduce cu sine si riscul ca filmul sa circule intai piratat si sa nu-i mai aduca pe romani la cinema.

Se pare ca in retelele de cartier au aparut doua variante, una filmata in sala de cinema, de foarte proasta calitate, si una cu titlul „4 luni...”, dar care contine de fapt filmul lui Radu Muntean, „Hartia va fi albastra”. „Gasesc ca e lipsit complet de respect sa cauti sa furi filmul de undeva, cata vreme o sa ai ocazia sa-l vezi la cinema”, spune regizorul.

Spre deosebire de filmul lui Mungiu, cealalta pelicula premiata la Cannes, „California dreamin’ (nesfarsit)”, al lui Cristian Nemescu, a intrat deja de vineri pe ecrane, cu patru copii si in format DVD. Tot MediaPro a distribuit filmul in Europa Centrala si de Est, toate teritoriile francofone, Portugalia, Spania si SUA. „Nu am un trust ca MediaPro in spate”, explica Mungiu.

Are nevoie de bani

Regizor, scenarist si producator al peliculei, prin Mobra Films, Cristian Mungiu vrea sa grabeasca distributia in Romania, insa duce lipsa unui buget pe masura. „E nevoie de bani. Se fac copii, trailere pe pelicula, afise - o gramada de chestii. Nu exista inca un buget detaliat, dar e vorba de cateva zeci de mii de euro”, declara el. O mana de ajutor ar putea da Centrul National al Cinematografiei (CNC) sau Ministerul Culturii si Cultelor (MCC).

„MCC ar putea contribui doar daca distributia filmului nostru e considerata un eveniment cultural special. E posibil sa gasim niste companii private care sa se implice. Ar grabi mult lucrurile”, adauga cineastul.

Palme d’Or-ul aduce un capital urias de imagine si simpatie, dar nu in mod direct si bani. „Eu nu am luat niciun onorariu la filmul asta. Traiesc in continuare din banii castigati din publicitate inainte de septembrie, de cand n-am mai avut timp nici macar de reclame”, precizeaza Mungiu.

MCC si CNC vor sa-l sprijine Directorul CNC, Eugen Serbanescu, sustine ca tot ce asteapta e o cerere din partea Mobra Films: „Nu trebuie decat sa ne ceara acesti bani. Noi finantam cateva copii, de obicei, dar in cazul lui Mungiu vom face tot posibilul sa asiguram cat mai mult din bugetul necesar pentru promovare, afise, copii si alte lucruri”.

O copie costa 1.500 de euro, iar CNC a finantat deja, anul acesta, trei copii pentru „California dreamin’ (nesfarsit)”. Si ministrul Adrian Iorgulescu e dispus sa-l sprijine, dar nu stie inca in ce forma.

Mungiu are oferte de la distribuitorii romani, insa nu a decis cu cine va lucra. Cel mai rapid, pelicula se va lansa in Italia, Franta si Polonia, poate chiar inaintea Romaniei, pentru ca distribuitorul international Wild Bunch a vandut filmul in peste 30 de tari, inclusiv in Statele Unite.

NEMULTUMIRE

„Lazarescu”, piratat inainte de a rula la Cannes

Problema pirateriei de pe internet afecteaza toate productiile de succes. „Filmul meu a fost piratat inca inainte de a ajunge la Cannes”, afirma regizorul Cristi Puiu despre „Moartea domnului Lazarescu”, premiat in 2005 in sectiunea „Un Certain Regard”.  Puiu nu crede ca exista solutie la problema pirateriei.

Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, cu ajutorul politiei, i-a eliminat pe distribuitorii stradali, care vindeau copii piratate. Totusi, ei vand in continuare filmele, chiar daca nu-si mai expun tarabele. Specialistul in IT George Popescu spune ca, pana de curand, politia nu avea mai mult de doi agenti care sa-i caute in retele pe cei care distribuie copii-pirat.

Pe langa piraterie, distribuitorii de film din Romania se plang cu totii de lipsa salilor unde sa ruleze filmele, dar si de lipsa de apetit a publicului autohton de a merge la cinema. Astfel, intreaga industrie cinematografica din Romania n-a atras mai mult de 2.486.000 de spectatori anul trecut.

Din aceste motive, distribuitorii ca Glob Com Media si InterComFilm Romania aduc mai mult de trei sau patru copii ale aceluiasi film numai in cazul blockbusterelor. De exemplu, „Spider-Man 3” a avut opt copii, care au mers prin tara.

„Daca ai trei copii, doua merg in Bucuresti si una in tara. Nu prea avem unde le da in afara de Cluj, Timisoara, Oradea, Brasov, Iasi si Craiova”, explica Marin Vladimir, directorul Glob Com Media. Totodata, el precizeaza ca nu merita sa investeasca in mai multe copii, din moment ce nu prea au unde  rula.

Distribuitorii pierd bani Cei de la Glob Com Media au achizitionat anul trecut intregul pachet de la Gaumont, unul dintre cei mai mari distribuitori francezi. Printre filmele cumparate de la acestia s-a numarat si „Va gasesc fermecator” / „Je vous trouve tres beau”, in care actrita romanca Medeea Marinescu a facut valva in Franta.

Aici, peste 3,5 milioane de spectatori au vazut filmul, insa in Romania nici 3.000 n-au mers la cinematograf sa-l vada, dupa cum explica distribuitorul Marin Vladimir. Astfel, cu tot cu ajutorul Ambasadei Frantei si al Institutului Cultural Francez pentru a-l distribui, el nu si-a putut recupera cei 12.000 de euro investiti.

„Acum, cand un roman merge la cinema, conform statisticilor, o data la zece ani, distribuitorii nu pot decat sa supravietuiasca”, explica Vladimir. Glob Com Media are ca sursa de venituri si filmele de televiziune, dar si DVD-urile.

Solutii in retea La problema cinematografelor, ministrul culturii, Adrian Iorgulescu, raspunde ca singura solutie este privatizarea retelei RomaniaFilm. Conform Hotararii de Guvern nr.  1874/21 decembrie 2006, intreaga retea va fi scoasa la licitatie. Daca nu se va gasi cumparator, se va trece la vanzarea unor pachete de cate opt-zece sali, pe regiuni. (Catalina George)

PREMIERE RAPIDE

 

Blockbusterele vin mai repede in Romania

Dintre filmele care ruleaza in cinematografele romanesti, doar blockbusterele vin in mai multe copii. Asa s-a intamplat cu „Piratii din Caraibe - La capatul lumii”, al treilea film din serie, pentru care distribuitorul Prooptiki a adus zece copii care au circulat de la inceput si in tara.

Filmul a fost lansat in Romania pe 25 mai, odata cu premiera mondiala, pentru a evita piratarea lui dupa publicitatea care i s-a facut. Pana acum l-au vazut 57.000 de romani. Alt blockbuster, „Spider-Man 3”, a fost lansat si el in intreaga lume pe 4 mai. InterComFilm a platit pentru el peste 25.000 de euro, dar filmul a avut pana acum 42.000 de spectatori.

„300 - Eroii de la Termopile” le-a adus celor de la InterCom cel mai mare profit pe anul acesta, adica de 90.000 de euro. Acesta a avut premiera in tara pe 23 martie, la doua saptamani dupa lansarea in SUA. Alt blockbuster, „Shrek al Treilea”, a fost lansat de RoImage 2000 in Romania la aceeasi data ca in intreaga lume. Blockbusterul lui Mel Gibson, „Apocalypto”, a venit in Romania pe 5 ianuarie, adica la aproape o luna dupa ce iesise in cinematografele din SUA, pe 8 decembrie 2006. 

 Cititi si:

 

Ioana Lupea: "Nationalizarea lui Mungiu"

Radu Paraschivescu: "Moartea domnului CNC-escu"

Grigore Cartianu: "Te admir si te piratez, Cristian Mungiu!"

Ne puteți urmări și pe Google News