Raliu de epoca

Raliu de epoca

Legendara cursa automobilistica Beijing-Paris, reeditata dupa 100 de ani.

Una dintre cele mai cunoscute curse automobilistice ale lumii, Beijing-Paris, lansata in vara lui 1907, va fi reconstituita cu masini de epoca, dintre care multe sunt acelasi tip cu acelea care au participat si la cursa initiala. Totul a pornit acum un secol, cu un anunt extrem de laconic, publicat de cotidianul „Le Matin”: „E cineva de acord sa mearga, vara aceasta, de la Beijing la Paris, cu automobilul?”.

Provocarea a fost acceptata de cinci echipe, intre care un nobil italian si un escroc, scrie „The Sunday Telegraph”. Concurentii au avut de parcurs 19.312 kilometri de terenuri dintre cele mai dificile, fara harti. O singura echipa a ratat linia de sosire.

Taxa piperata: 52.000 de euro inscrierea

Ieri, 134 de masini de epoca au plecat din dreptul unei sectiuni a Marelui Zid Chinezesc, cateva dintre ele putand atinge viteze maxime de cel mult 56 km/h. Dar, se falesc participantii, viteza este cel mai putin important aspect al acestui concurs. Intr-adevar, simpla inscriere poate fi motiv de mandrie, in conditiile in care taxa este de 52.000 de euro.

Dintre concurenti: sultanul Sharafuddin Idris Shah, un print malaysian, un var al regelui Belgiei. Mai bine de jumatate dintre competitori sunt britanici, intre care cativa bancheri si Sally McCarthy, fosta sotie a lui Charles Gordon-Lennox, contele de March si Kinrara, care a fondat Festivalul Vitezei, de la Goodwood.

Cel mai varstnic participant este Alberto Hodari, 76 de ani, care conduce un Ford model 1939. Cel mai tanar este britanicul Matthew Keeler, 18 ani, la volanul unui Volkswagen „broscuta” din 1959. Tineretea lui Keeler n-a afectat semnificativ media de varsta a concurentilor.

„Cea mai mare parte a concurentilor au peste 50 de ani. Multi sunt directori de companii sau patroni care cauta aventura. Dar avem si automobilisti pasionati sau persoane care au cautat sponsorizari ca sa se inscrie”, a explicat directorul competitiei, Philip Young. Daca doua dintre masini au un echipaj exclusiv feminin, 60 de echipe sunt formate din cupluri.  Participantii concureaza pentru 72 de trofee impartite pe categorii diferite, functie de marimea motorului si varsta masinii.

Un campion stilat

In 1907, primul a trecut linia de sosire Printul Scipione Borghese, care a primit drept premiu o sticla de sampanie Mumm. Printul a fost insotit tot drumul de un valet care se ingrijea de bauturile stapanului. Principalul sau concurent a fost escrocul Charles Goddard, arestat pentru frauda putin inainte de a trece linia de sosire. Borghese a condus o masina Itala, de culoare rosie, adoptata in onoarea sa drept culoare de competitie a statului italian.

Organizatorii au cautat sa pastreze traseul cat mai fidel fata de cel original. Din China, concurentii vor traversa desertul Gobi, prin Mongolia Exterioara si stepele asiatice. Ei vor merge apoi prin Siberia si vestul Rusiei, inainte de a intra in Europa, via Tarile Baltice si Polonia. Cursa se va incheia pe 30 iunie, in capitala Frantei.

Ne puteți urmări și pe Google News