Capcanele carierei

Capcanele carierei

Specialistii in resurse umane apreciaza ca, daca firma te trimite la un curs de perfectionare, categoric si cerintele vor fi mai multe si mai mari.

"Se autodepasea printr-o ambitie si putere de munca fantastice. De fapt, de mica a castigat toate olimpiadele si concursurile. Are zeci de diplome. A primit mereu lauri si cununi, insa a pierdut cununa vietii”, spunea cineva la inmormantarea Ralucai Stroescu, tanara care a murit din cauza epuizarii.

Fost manager de audit la firma Ernst&Young, femeia incerca sa atinga perfectiunea. Prin munca fara pauze, certificata cu diplome. In aceasta situatie se afla astazi foarte multi tineri care vor sa se autodepaseasca si sa fie cat mai bine cotati.

Pentru asta merg la cursuri de specialitate, la formari si traininguri, fie trimisi de compania la care lucreaza, fie platind, din propriul buzunar, bani grei.

Trainerii spun ca interesul pentru cursuri a crescut extrem de mult in ultima perioada. „Este mai mare cu mai mult de 50% fata de anul trecut”, apreciaza Mihaela Liliana Stroe, directorul general al companiei Acta Nonverbal.

Multi tineri prefera sa-si plateasca singuri cursurile. Mariana Bichis, manager al Competent Consulting, argumenteaza: „Nu vor ca suportul financiar sa-i lege, printr-un contract, de firma la care lucreaza.

Ei vor sa-si pastreze independenta si sa se pregateasca pe mai multe planuri”. „O tanara a dat 800 de euro din buzunarul ei pentru a se perfectiona. Lucrul asta spune ceva!”, afirma si Anda Racsa, manager general al ABC Training Consulting.

REFRACTARI LA STUDII Mentalitatea invechita inca mai functioneaza

Chiar daca interesul este tot mai crescut fata de dezvoltare si perfectionare, inca mai exista manageri care refuza sa-si trimita angajatii la studii, argumentand ca n-au ce sa invete.

„Din pacate, unii patroni nu au reusit sa se desprinda de o mentalitate invechita. Nu merg nici ei la cursuri, nici angajatii lor. Iar atunci cand sunt intrebati de ce, raspund: „Ce m-ar putea invata? Fac asta de zece ani, ce sa mi se mai spuna?””, precizeaza Mariana Bichis.

De altfel, unele intreprinderi se lasa foarte greu convinse sa-si trimita oamenii la cursuri, chiar daca acestea sunt gratuite. „In majoritatea cazurilor, managerii nu privesc dezvoltarea afacerii pe un orizont de timp lung. Iau in calcul cheltuiala de moment si nu profitul care se obtine in timp de pe urma instruirii angajatului”, explica Matei Dimitriu, presedintele ECDL Romania.

Unii se lasa greu scoliti

ECDL Romania, impreuna cu Camera de Comert din Tulcea si centrul Euroaptitudini au inceput, in ianuarie, un proiect finantat in proportie de 80% din fonduri PHARE prin care vor fi instruiti 150 de angajati ai companiilor din regiunea de dezvoltare Sud-Est.

Conferinta de lansare a proiectului de la jumatatea lunii martie, articolele si anunturile din presa si de pe site-ul ECDL n-au fost suficiente ca sa atraga atentia companiilor.

A fost nevoie ca reprezentantii Camerei de Comert tulcene sa puna mana pe telefon, sa ia la rand firmele inscrise in baza de date si sa le convinga de utilitatea ca angajatii lor sa urmeze cursuri de limba engleza si de cunoastere a calculatorului.

Altii asteapta minuni

Pe de alta parte, managerii care-si trimit angajatii la cursuri au pretentia ca acestia, imediat dupa absolvire, sa si aplice tot ce au invatat. Vor rezultate imediate.

„De unul singur nu poti face nimic. Consider ca si managerul trebuie sa mearga la asemenea specializari pentru a reusi sa vorbeasca aceeasi limba cu angajatii”, spune Corina Bretan, marketing director al CODECS.

Opinia specialistilor

Riscul invatarii: suprasolicitarea la serviciu Trainerii spun ca, in ultima perioada, tot mai multi tineri vin la cursuri de perfectionare, dispusi sa le plateasca singuri. „Nu vor sa fie legati de firma prin contracte. Exista interes pentru cursuri de specialitate - vanzari, marketing, IT, dar si pentru cele de dezvoltare de abilitati”, spune Mariana Bichis, manager al Competent Consulting.

Fata de anul trecut, sustine Mihaela Liliana Stroe, managerul Acta Nonverbal, interesul pentru cursuri de dezvoltare si formare profesionala a crescut cu mai mult de 50%. „Romanii vin la cursuri cu teme ca managementul conflictului, al stresului, vor sa invete sa comunice, sa stie cum sa-si coordoneze echipele”, spune Mihaela Stroe.

Totodata, multi manageri vor sa-si dezvolte capacitatea de a lucra cu oamenii, mai ales ca in facultati astfel de lucruri nu se predau. „La astfel de cursuri iti gasesti mentori, ai de la cine sa furi, ai modele de comportament”, argumenteaza Mariana Bichis.

Pe de alta parte, invatarea continua aduce si riscul de a fi suprasolicitat de catre companie. Insa aici totul depinde de sefi. „Compania investeste in tine pentru a spori eficienta afacerii si pentru a obtine rezultate cat mai bune. De aceea managerii au si inceput sa aiba cereri de cursuri specifice. Nu isi trimit angajatii la ele daca nu sunt siguri ca acestia vor invata ceva concret, care sa aduca beneficii companiei”, considera Mariana Bichis.

„Trebuie sa vezi studiile ca pe un premiu”

Aceste beneficii sunt asteptate sa apara, de cele mai multe ori, in trei zile, ca o minune. Mihaela Stroe atentioneaza insa ca rezultatele se vad in functie de curs. Daca te-a incarcat emotional, daca ti-a starnit imaginatia, daca te face sa gandesti, sa vezi lucrurile altfel, este posibil sa aplici imediat tot ce ai invatat.

„Si inca ceva: cand esti trimis la un curs, categoric, accepti tacit o alta responsabilitate. Insa acest lucru nu trebuie sa te demotiveze sau sa-ti scada elanul. Nu trebuie sa fie o corvoada, ci un bonus”, subliniaza Mihaela Stroe.

CONCLUZII

Pretentii reciproce

Cu cat vei merge la mai multe cursuri, mai ales trimis de compania la care esti angajat, asteptarile managerului vor fi mai mari. Si s-ar putea sa ai parte si de mai multe responsabilitati, ca „doar te-ai scolit”.

Acesta, spun trainerii, nu constituie insa un motiv pentru a renunta la perfectionari. In fond, cu cat stii mai multe, cu atat iti creste si cota de piata si, implicit, pretentiile salariale pot fi altele. Pe deplin justificate.

SOLIDARITATE

O floare pentru Raluca Astazi la pranz, toti cei care au cunoscut-o sau au fost impresionati de cazul Ralucai Stroescu vor depune cate o floare la sediul din Bucuresti al companiei Ernst&Young, din strada Dr. N. Stoianovici, cladirea Forum 2000.

Actiunea are loc chiar de 1 Mai, zi in care muncitorii americani au obtinut, in 1886, reducerea zilei de munca la opt ore. Apeluri pentru participarea la aceasta actiune s-au raspandit ieri prin mediile electronice, pe e-mailuri si bloguri. (Catalin Balan)

Ne puteți urmări și pe Google News