Cand a spus ca nu se teme nici de becalizare, nici de imbecilizare, ci de imbecalizare, Octavian Paler a dat glas unei nelinisti pe care au incercat-o multi, fara sa aiba arta calamburului.
Sunt deja ani de cand George Becali nu mai e doar carligul de rating al stirilor sportive, ci un personaj de care nu esti lasat sa faci abstractie. Aici va intuiesc supararea: daca te deranjeaza atat de mult omul, de ce scrii despre el? Din doua motive:
1. fiindca nu combati pericolul facandu-te ca nu-l vezi;
2. fiindca George Becali a fost trecut pe agenda programelor de stiri ale principalelor posturi comerciale. Capriciile voievodale, mesianismul altoit pe tulpina fotbalului, guresenia vociferanta si setea de popularitate mediatica au facut din el una dintre preocuparile de capatai ale Antenelor si Pro TV-ului.
Lucrul interesant in cazul de fata nu mai este ceea ce face Becali, ci felul cum e perceput. Iar in acest loc intervin pe de-o parte comanda politica, pe de alta tocmeala publicitara.
Saptamana trecuta, "Observatorul" Antenei 1 a difuzat un reportaj trasnitor, cu o gloata famelica tivind gardul resedintei Becali din Pipera. Un fel de curte a miracolelor mai ceva ca in romanul lui Hugo.
Cersetori profesionalizati, invalizi in carucior, batrane supte de vlaga, galigani energici, femei de varste incerte si ocupatii banuibile - un tablou in care se amestecau tentatia ciupelii, disperarea si pofta de circ. Cu totii asteptau pomana promisa de Becali intr-un moment de neatentie televizata: "la jumatatea fiecarei luni o sa-i ajut pe toti cei care or sa-mi ceara".
Previzibil, in ziua cu pricina presedintele PNG s-a uitat pe geam, a vazut vanzoleala de la porti, s-a urcat in Maybach si dus a fost. Concluzia reporterului de la Antena 1 a sunat ferm ca o sentinta: "Becali nu-si respecta promisiunile". Subintelesul acestei afirmatii a fost la mintea cocosului: "Chiar v-ar placea sa fiti condusi de un asemenea om?" Date fiind relatiile dintre Becali si Dan Voiculescu, manevra n-are cum sa mire.
La polul opus, Pro TV isi continua netulburat campania publicitara in favoarea lui Becali. Cu putine zile in urma, Oana Andoni a rezervat o felie din prajitura stirilor de la ora 19.00 prostitutiei prin pictura la care au recurs trei reprezentanti ai noului val artistic.
Nitu Roman (29 de ani), Adrian Raceanu (31 de ani) si Mihai Kuzman (32 de ani) au contractat virusul misticismului tarifat si au purces la zugravirea desantata a Providentei cu gropita in barbie. Poate ca pentru un public atat de obisnuit cu insulta si scandalul aceasta forma de dezagregare nu mai inseamna mare lucru.
Totusi, a-l picta pe George Becali pe peretele unei biserici, pe post de Moise despicand marea cu toiagul, nu denota doar smecherie pastelata, ci o veritabila vocatie a blasfemiei. Pro TV n-a clipit popularizand aceste sminteli lucrative in varf de audienta, semn ca pretul si dispretul se intalnesc mai lesne decat credeam.
Mesajul stirilor Pro TV s-a batut cap in cap cu cel al Antenei 1. Neparolistul trufas s-a dat peste cap si s-a transformat in iubitor de arta religioasa, care isi mobileaza palatul cu tablouri din Biblie si e dispus sa achite cu banii jos tot ceea ce-l poate urca intre icoane si martiri. Pro TV stie foarte bine cat de nociva e aceasta propaganda, dar vorba e vorba, iar intelegerea - scrisa sau nu - trebuie respectata.
Acestea sunt faptele. Concluziile va apartin. Indiferent de ceea ce va spun sondajele si indiferent de ravna cu care George Becali cotropeste peisajul media, adevarul trebuie privit in ochi. Da, televiziunea manipuleaza.
Inca o data da, n-avem decat sa comutam pe National Geographic. Dar asta nu ne scapa de o observatie cu care ne suntem noua insine datori: aparitiile din categoria Becali sunt posibile doar acolo unde tesutul social e lax si usor de desirat.
Acum un deceniu si ceva, saracia si foamea de castig nemuncit ale romanilor au facut posibile cotcariile piramidale tip Caritas, Gerald etc. Astazi, aceleasi resorturi imping in fata conturul delirant si nevrotic al lui Becali. Lectia exista, dar nu vrem s-o invatam.