Peste 700 de muncitori vor "roboti" in fiecare zi pentru a construi 70 de metri din primul tronson Moara Vlasiei-Ploiesti.
Ieri s-a dat startul la constructia autostrazii Bucuresti-Brasov. Oficiali ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale si ministrul transporturilor, Radu Berceanu, s-au strans ieri la Barcanesti sa vada cum se arunca prima lopata de nisip la temelia autostrazii.
Totusi, terenul pe care va fi construita autostrada nu s-a „intremat” ieri cu nimic. Mormanele de nisip si zeci de utilaje „branduite” UMB, Euroconstruct si Pa&Co - firmele constructoare, au fost asezate in trei puncte strategice ale viitoarei autostrazi: Barcanesti, Potigrafu si Moara Vlasiei, dar au avut doar rol de decor.
Ministrul Berceanu a putut insa vedea graficul viitoarei autostrazi si a tinut sa se lamureasca cu privire la modul in care autostrada va continua cu sectorul de dincolo de Ploiesti. „Autostrada se intersecteaza o bucata cu DN 1 sau este de sine statatoare?”, a intrebat Berceanu. Acesta le-a cerut celor de la CNADR sa faca tot posibilul pentru a respecta termenul lucrarilor si pentru a folosi cele mai sigure metode de construire a autostrazii.
„Lucrarile de la Comarnic pana la Predeal vor costa 1,3 miliarde de euro, de sapte ori mai mult decat segmentul pe care incep astazi lucrarile, desi sunt mai putin de 40 de kilometri, fiindca este greu de construit”, a mai spus Berceanu.
Desfasurari de forta
Utilajele care vor fi folosite pentru constructia autostrazii Bucuresti-Ploiesti, pe sectorul Moara Vlasiei-Ploiesti, vor insuma o lungime de peste trei kilometri. In plus, peste 700 de muncitori vor fi implicati in acest proiect.
Totusi, sutele de muncitori platiti pentru constructia intregii autostrazi Bucuresti-Brasov, care se va intinde pe 173 de km, vor reusi sa construiasca doar aproximativ 70 de metri pe zi, ceea ce este echivalentul a 3 metri pe ora. Constructorii vor utiliza 4,3 milioane metri cubi de terasamente, 462.000 tone de mixuri asfaltice, precum si 510.000 metri cubi balast.
Exproprieri
Locuitorii din Barcanesti asteapta banii
Vizita lui Berceanu pe santier a fost tulburata ieri de viceprimarul localitatii Barcanesti, care a fost trimis sa-l anunte pe ministru ca oamenii nu si-au primit banii pentru exproprierile de terenuri necesare pentru constructia autostrazii. Ministrul transporturilor l-a asigurat insa ca banii se vor primi simultan cu folosirea terenurilor respective. Mai mult, directorul Companiei Nationale de Autostrazi, Dorina Tiron, a sustinut ca 100 de familii din Barcanesti si-au primit deja banii cuveniti.
Finantare. Conditionat de bani, primul tronson va fi gata in trei ani
Primul tronson al Autostrazii Bucuresti-Brasov, cuprins intre Moara Vlasiei si Ploiesti, va fi gata in 2010. Lucrarile au inceput deja in trei puncte, la Moara Vlasiei, Potigrafu si Barcanesti. Santierul de la Moara Vlasiei se afla chiar pe locul unde ar fi trebuit sa fie construit parcul turistic si de agrement Snagov-Dracula Park.
Sectorul de autostrada, ce se va intinde pe 42 de km, va avea doua benzi pe sens si se va termina aproape de Ploiesti, acolo unde se va intersecta cu portiunea de centura. Ca o solutie de moment, soseaua de centura Ploiesti va fi largita la patru benzi, urmand ca autostrada sa continue cu portiunea Ploiesti-Albita, tronson ce va fi gata abia in 2013.
Portiunea Moara Vlasiei-Ploiesti va avea patru noduri rutiere si 1,2 km de poduri. Lucrarile vor fi realizate de consortiul romanesc format din firmele PA&CO International - Eurotrading Construct - UMB Spedition - Comaxa, castigatorul licitatiei organizate de Ministerul Transporturilor in toamna lui 2006.
Cele trei firme ale consortiului si-au impartit deja acest tonson: Euroconstruct Trading 98 SRL va construi portiunea de la km 19,5 la km 31,6, firma PA&CO International de la km 31,6 la km 42,6, iar compania UMB Spedition de la km 42,6 la km 62.
Doar 298 de km de autostrada, in 2007
Putem ajunge „europeni” la infrastructura peste un deceniu
Cei doar 298 de km de autostrada programati sa fie finalizati in 2007 s-ar putea transforma, in sase ani, in 1.800 de km, dupa cum promite ministrul transporturilor, Radu Berceanu.
Acesta vrea sa taie panglica, pana in 2013, la patru autostrazi care vor strabate tara de la un capat la altul. Pentru asta este nevoie insa de investitii de 12,8 miliarde de euro si de exproprierea a 9.000 de hectare de teren. Potrivit planurilor ministrului Berceanu, Romania ar putea sa obtina acesti bani din imprumuturi externe, fonduri europene nerambursabile si de la bugetul de stat. Noutatea pe care Berceanu a adus-o in acest an este intentia de a obtine peste 32a din banii pentru autostrazi prin concesiuni.
In 2007, singurele sectoare finalizate vor fi Adunatii Copaceni-Giurgiu, Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Cernavoda.
> Ploiesti-Bors. Lucrarile la Autostrada Transilvania (526 de km) sunt programate sa se finalizeze abia in 2013. Termenul este insa unul optimist pentru ca, printr-un simplu calcul, s-ar putea constata ca firma americana Bechtel, constructorul pentru tronsonul Brasov-Bors, mentinand ritmul actual de lucru, ar putea intarzia receptionarea autostrazii cu cel putin 4 ani.
> Nadlac-Constanta. Termenul 2013 este valabil si in cazul Coridorului IV, autostrada cu o lungime de 224 de km. Daca tronsonul Nadlac-Arad ar putea fi gata in 2010, problemele apar cand vine vorba de sectorul Pitesti-Sibiu. Uniunea Europeana nu este de acord sa finanteze implementarea unui drum nou cu profil de autostrada pe acest traseu, astfel incat o solutie ar putea fi concesionarea tronsonului.
> Giurgiu-Albita. Coridorul IX (378 de km) este autostrada care se va construi mai mult prin concesionari. Astfel, firmele concesionare sunt asteptate sa-si depuna oferte pentru sectoarele Bucuresti-Sector Sud si Ploiesti-Focsani. Aceasta autostrada nu va fi finalizata in totalitate pana in 2013 din cauza ca, dupa cum sustin oficialii ministerului, traficul inregistrat pe traseul Focsani-Albita nu impune constructia unei autostrazi pe aceasta portiune.
> Roman-Targu-Mures. Cunoscuta sub denumirea de Autostrada Moldova, acest tronson de 230 de km se vrea o varianta pentru soseaua ce strabate Carpatii Orientali prin pasuri si trecatori.
Viteza costa
Taxa de 5 euro la suta de kilometri
Solutia concesionarii presupune si introducerea unor taxe de autostrada. Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, estimeaza ca aceasta taxa va fi aproximativ 5 euro pe 100 de km. „In tarile europene taxa este cam de 7-8 euro la suta de km”, a explicat Berceanu. Cei care nu vor dori sa plateasca aceasta taxa vor putea folosi in continuare drumurile nationale si europene. „Cei care vor sa beneficieze de un serviciu trebuie sa plateasca pentru acesta”, a mai spus Radu Berceanu.