"Lectia" lui Ionesco s-a predat in tara

"Lectia" lui Ionesco s-a predat in tara

Spectacolul de teatru montat la Londra dupa piesa lui Eugen Ionesco a fost interpretat de Alina Cojocaru, prim-balerina la Covent Garden, pe scena Nationalului.

Prim-balerina la Covent Garden, Alina Cojocaru pare sa nu uite de publicul romanesc, asa ca, in ultimii ani, este o prezenta constanta pe scenele bucurestene.

In cadrul Galei "Alina Cojocaru" 23-24 ianuarie, organizatorii, printre care balerina insasi, au reusit sa aduca pe scena Teatrului National trei perechi ale Operei Regale Britanice si o parte dintre cei mai talentati elevi ai Liceului de coregrafie "Florian Capsali" din Bucuresti.

Prin gratia si expresivitatea interpretativa, cea mai titrata balerina din Romania, in varsta de 25 de ani,  a adus pe scena Teatrului National o parte din numerele  cu care pe marile scene ale lumii  a avut un rasunator succes. Printre partenerii de dans se numara si partenerul sau de viata, Johan Kobborg, alaturi de care a evoluat in "Lectia", de Eugen Ionesco.

Programul a cuprins in prima parte atat numere celebre ale baletului clasic, in special pe muzica lui P.I. Ceaikovski ("Frumoasa din padurea adormita", "Lacul lebedelor"), cat si momente in care dansul contemporan a excelat (pe muzica lui Claudio Monteverdi sau White Stripes), libertatea de exprimare a balerinilor fiind aplaudata indelung la scena deschisa. 

Alina a dansat la Teatrul National alaturi de Deirdre Chapman, Zenaida Yanowsky sau Steven McRae,  iar programul a  inclus si "Valsul Florilor", "Festivalul Florilor", "Chroma" (solo) sau "Afsked". 

De la Covent Garden la Teatrul National

A doua parte a spectacolului a inclus o montare dupa piesa "Lectia", a celebrului Eugen Ionesco. Muzica apartine compozitorului Georges Delerue, care a intuit perfect subiectul expresionist al baletului, realizand pentru acesta un fond sonor cum nu se poate mai potrivit pentru teatrul absurd.

Aceasta a doua parte nu a fost numai un simplu balet, ci o combinatie intre decoruri, muzica, fragmente de balet clasic, dans contemporan si mimica. Personajele pe care Alina Cojocaru (eleva), Johan Kobborg (profesorul) si Deirdre Chapman (pianista) le interpreteaza sunt elementare si mecanice, iar tragicul si comicul coexista, fara cuvinte, numai din gestica. 

Alina, imbracata in galben, este in rol ca o fetita naiva, danseaza cu candoare si isi joaca trairile cu ingenuitate, impresionand prin expresivitatea mimicii si gesticii.

Coregrafia baletelui este semnata de danezul Flemming Flindt si a avut prima auditie in 2005, intr-un teatru londonez. Ca in orice balet contemporan, subiectul si muzica le  ofera interpretilor o mare libertare de exprimare scenica,  fapt care a fost exploatat la maximum de cei trei balerini.

"Am vrut foarte mult sa aduc "Lectia" acasa si m-am luptat foarte mult sa aducem aici decorurile in care am jucat si la Londra. Este un spectacol nemaipomenit", spune Alina Cojocaru.

"Johan a facut ceva foarte special in rolul sau. El a avut o problema la un tendon, care l-a tinut departe de scena sase luni. A fost o placere sa fiu din nou alaturi de el la aceasta gala. A iesit asa de bine! Iar Johan era cu adevarat fericit. El a jucat "Lectia" si la el in Danemarca."

Amprenta scolii ruse

Alina cu Johan s-au intalnit in urma cu patru ani la Londra. "Trebuia sa dansam impreuna in "Romeo si Julieta". A fost dragoste la prima vedere. De atunci nu ne-am mai despartit. Noi ne gandim la rolurile noastre si in afara scenei. Simtim arta la fel, de aceea ne completam atat de bine", povesteste ea.

"Sunt foarte mandru de Alina. Eu sunt danez, ea e romanca, acasa pentru noi ramane Londra, dar suntem fericiti sa dansam in Romania", completeaza Johan.

Alina Cojocaru a plecat la varsta de 10 ani din Romania pentru a urma cursurile Scolii de Balet din Kiev. "La inceput mi-a fost greu, nu cunosteam limba rusa si resimteam lipsa familiei. A fost greu pentru ca eram doar un copil", spune Alina.

In urma castigarii unui Premiu Lausanne, balerina a primit in 1997 o bursa de studiu la Royal Ballet School din Londra, unde a avut sansa de a  lucra tot cu profesori rusi.

"Modul de viata londonez m-a uimit, pentru ca oamenii sunt calmi chiar si in momente foarte grave. Am invatat de la londonezi ca trebuie sa ma controlez in orice imprejurare", povesteste tanara.

La scoala de balet din Londra se pune accent pe miscarea larga a mainilor si pe pasii mici, in timp ce scoala rusa de balet implica tot corpul in miscarea coregrafica.

"Am incercat sa combin stilurile, dar scoala rusa si-a pus amprenta asupra mea", crede ea. "Acum stilurile s-au rupt.

Totusi, scoala rusa le determina pe toate celelalte. Balerinii rusi au un fel al lor de a se misca, ii recunosti oricum. Baletul rusesc ramane incofundabil", explica Alina.

Tot sufletul pe scena

Spectacolul de la Bucuresti ne-a infatisat-o pe Alina Cojocaru vizibil emotionata de reactia publicului si a tinerilor balerini veniti "cu clasa" la balet, care nu au mai contenit cu aplauzele si "bravourile". In ambele seri, sala mare a Teatrului National s-a dovedit a fi  neincapatoare, o parte a publicului fiind nevoita sa-si rezerve un loc chiar pe scara. 

"Ideea mea a fost sa arat varietatea si diversitatea dansului. Dansul modern e o provocare, se dezvolta in fiecare zi. Exista multe trupe de dans modern, dans contemporan si dans clasic. Am incercat sa aduc la Bucuresti nume si coregrafi din baletul clasic de un nivel maxim", spune artista.

"In dansul modern parca nu ar exista nicio limita. Este o libertate in miscare extraordinara, incerc, ca si in dansul clasic, sa am aceeasi libertate. Totusi, imi place foarte mult dansul clasic.

Rolul meu de suflet ramane "Giselle". Ma transpun total si dau tot ce-i mai bun in mine pe scena. E o bucurie sa revin acasa", marturiseste Alina.

Talent si sensibilitate

A patra oara in Romania, tara de origine

> Alina Cojocaru s-a nascut pe 27 mai 1981, in Bucuresti, a studiat la Kiev timp de sapte ani si s-a perfectionat din 1997 la Scoala Regala de Balet din Londra.

> A debutat la Kiev in "Don Quijote". A revenit la Londra in 1999, ca prim-balerina.

> In 2002 a interpretat pentru prima oara rolul titular din "Giselle". Danezul Johan Kobborg, partenerul ei, este la fel ca si ea, prim-balerin la Royal Opera House.

> In acelasi an, a aparut pentru prima oara pe o scena romaneasca, interpretand, alaturi de ansamblul Operei Nationale din Bucuresti, rolul titular din "Giselle".

> A revenit in 2003 pentru a dansa, alaturi de Johan Kobborg, in cadrul Galei de balet din Festivalul "George Enescu".

> La a treia venire, in 2005, Alina a dansat tot cu Kobborg si cu Baletul ONB in "Don Quijote".

> Presedintele Romaniei Ion Iliescu (2002) i-a conferit Ordinul National de Merit in grad de Cavaler.

Ne puteți urmări și pe Google News