Covorul care purifica aerul din incapere

Covorul care purifica aerul din incapere

Este doar una dintre noutatile si tendintele prezente la cea de-a 18-a editie a Salonului international de covoare si pardoseli Domotex 2007 de la Hanovra, Germania.

De ani buni covoarele nu mai sunt considerate doar niste accesorii textile putin importante intr-o amenajare, iar designerii si producatorii din lumea intreaga se intrec in a oferi materiale, texturi si modele originale.

Salonul international de covoare si pardoseli Domotex, desfasurat intre 13 si 16 ianuarie in orasul german Hanovra, a reunit principalii producatori de covoare si accesorii pentru pardoseli din lume, reusind, pentru al 18-lea an consecutiv, sa prezinte inovatiile si tendintele in domeniu.

Urzeala absoarbe mirosurile neplacute

La capitolul inovatii a facut furori sistemul german dura-Air, capabil sa elimine substante volatile precum formaldehida si nicotina. Mai exact, fibrele covorului functioneaza precum un catalizator care absoarbe permanent mirosurile neplacute transformand substantele respective in dioxid de carbon si vapori de apa. Sistemul dura-Air a fost creat cu scopul de a imbunatati confortul locuintei sau biroului prin purificarea aerului din incaperile in care se afla. Este de inteles insa ca primii sai fani sunt cei care sufera de diverse alergii si familiile in care exista cel putin un fumator sau un animal de companie.     

Agentul activ care face posibila aceasta transformare de substante se afla in urzeala covorului, astfel incat indiferent de modelul sau culoarea aleasa de cumparator, covorul sa aiba aceeasi eficienta. Sistemul dura-Air poate fi folosit chiar si in incaperi cu umiditate crescuta, precum baia si bucataria, producatorii germani care detin patentul garantandu-i eficienta chiar si in aceste conditii. Sunt la moda modelele etnice stilizate si simplificate

Pentru al doilea an consecutiv, la Domotex a fost organizat si un concurs de design pentru covoare, care da tonul in tendintele anilor viitori. Juriul, format din specialisti din zece tari, a cercetat atent 140 de covoare din  15 tari, a desemnat castigatorii pe mai multe categorii si i-a premiat, diferentiat, cu sume de pana la 10.000 de euro.

Interesant si mai putin intalnit la o competitie de design a fost faptul ca in stabilirea categoriilor si a castigatorilor a contat si pretul de productie. Asadar, premiate ale sectiunilor de „design modern” au fost covoare din materiale naturale, cu modele etnice stilizate si simplificate.  

Din punctul de vedere al vizitatorilor insa, care au avut si ei voie sa isi voteze covoarele preferate, au iesit castigatoare texturile moi, de grosime 2,5 cm, cu modele geometrice si in relief.    

Competitie intre producatorii cu traditie

Asa cum era de asteptat, o mare parte din firmele prezente la Domotex provin din tari cu traditie in materie de covoare, precum Iran, India si Turcia, astfel incat motivele etnice au fost expuse si admirate pe sute de metri patrati. Motivele caucaziene au fost cele mai copiate, mai ales de cateva firme din Turcia, aceleasi care pretind ca unele dintre produsele lor sunt importate din Azerbaidjan, chiar daca pe spatele acestora scrie „Made in Turkey”. 

Producatorii de covoare manuale s-au cercetat indelung reciproc si au ajuns la concluzia ca au cu ce se mandri. Ba chiar au si stat la lungi discutii in ceainaria amenajata in mijlocul unui grup de standuri turcesti. Acum, de cand amenajarile interioare cu un caracter cosmopolit sunt la mare moda in Vest, nu mai au niciun motiv sa renunte la modelele lor traditionale, au concluzionat ei.

Traditionalele modele persane s-au imbogatit cu pasteluri mai calde, producatorii considerand ca astfel isi vor spori vanzarile pe piata occidentala. 

Dar singura schimbare semnificativa au observat-o specialistii la covoarele realizate de afganii refugiati in Pakistan. Noul design, numit „chobi”, foloseste o paleta calda de alb si rosu pentru a scoate in evidenta desenele florale simple. „Chobi” inseamna de fapt „lemn” si schimbarea consta in inlocuirea nuantelor specifice acestui material cu alb si rosu, culori folosite de sute de ani in covoarele traditionale pakistaneze.    

44.000 de vizitatori

Cea de-a 18-a editie a Salonului international de covoare si pardoseli Domotex 2007 a fost considerata un succes de catre organizatori si specialisti deopotriva. Peste 44.000 de vizitatori din 100 de tari i-au trecut pragul, iar peste 80a dintre producatori au fost din afara Germaniei. Potrivit statisticilor, circa 60a dintre vizitatorii prezenti au fost straini, cei mai multi fiind francezi, polonezi si italieni. (Teodora Trandafir)

Ne puteți urmări și pe Google News