Cumparaturile stimuleaza centrii placerii din creier

Cumparaturile stimuleaza centrii placerii din creier

Savantii americani au analizat mecanismele cerebrale care-i fac pe oameni sa cheltuiasca prea mult.

Pentru prima oara in istorie, stiinta a facut un pic de lumina asupra a ceea ce se petrece in creierul "cumparatorilor inraiti", ajungand chiar sa poata prezice daca ei vor alege sau nu un anumit produs.

Potrivit "Science Daily", care citeaza un studiu publicat in revista stiintifica "Neuron" de catre cercetatori ai universitatilor Carnegie Mellon, Stanford si MIT, la studiu au participat 26 de subiecti adulti, carora li s-au oferit 20 de dolari si sansa de a cumpara zeci de gadgeturi, echipamente electrocasnice mici, DVD-uri si alte maruntisuri, mult sub pretul pietei.

Plasati intr-un tomograf, subiectii urmareau imaginile produselor pe un ecran, apoi pretul acestora si, daca unul li se parea convenabil, il puteau cumpara. Cei care nu faceau nicio cumparatura puteau pastra banii.

"A fost uimitor sa vedem activitatea cerebrala distincta cu cateva secunde inainte de luarea unei decizii si sa putem prezice care persoana va cumpara si care nu", a declarat Brian Knutson, profesor de psihologie la Universitatea Stanford.

La prezentarea unui produs, subiectilor li se activa o regiune cerebrala subcorticala, numita "nucleus accumbens", asociata cu anticiparea placerii.

Cand produsului ii urma un pret excesiv, se intamplau doua lucruri: activarea regiunii cerebrale numita "insula" (cortexul insular) si dezactivarea zonei cerebrale care cumpaneste pierderile si castigurile.

"Risipitorii" prefera creditul

Activarea regiunilor asociate cu preferinta fata de un obiect si cu judecarea raportului pierderi/castiguri indica faptul ca subiectul va cumpara produsul care i-a fost prezentat. Daca se activa numai regiunea asociata, printre altele, cu preturile excesive, subiectul nu cumpara.

Rezultatele testelor au aratat ca "zgarcitii" ii depasesc numeric pe "cheltuitori", dar pe ansamblu primii ies in dezavantaj, pentru ca se abtin sa cumpere chiar si atunci cand ar trebui sa o faca.

 In cadrul studiului s-a mai observat ca oamenilor le plac schemele care elimina "durerea" platii imediate - cardul, cartea de credit, variantele "la pachet" in loc de "articole separate" etc. Daca remediul pentru "cheltuitori" este relativ simplu - plata cu bani numerar, "zgarcenia" pare sa fie mult mai greu de lecuit.

Ne puteți urmări și pe Google News