Jaf-record la autostradă: 20.000.000 €/km

Jaf-record la autostradă: 20.000.000 €/km

Autostrada Comarnic - Braşov, ultimul tronson al secţiunii ce va lega Bucureştiul de Ardeal, va fi scoasă la licitaţie în Ajunul Crăciunului, pe 24 decembrie. Mai multe criterii şi condiţii de participare, din anunţul făcut public recent de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), ridică serioase semne de întrebare.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a scos la licitaţie Autostrada Comarnic - Braşov, ultima porţiune neatribuită a sectorului Bucureşti - Braşov. Procedura de selecţie se va derula în Ajunul Crăciunului, pe 24 decembrie, zi care ar putea fi declarată liberă de guvern. Mai multe criterii şi condiţii de participare din anunţul făcut public recent de CNADNR ridică serioase semne de întrebare cu privire la viitoarea licitaţie. O altă chestiune care atrage atenţia este cea a preţului anunţat pentru tronsonul Comarnic - Braşov, situat între unu şi trei miliarde de euro. Concesiune pe o perioadă incertă

Întâi de toate, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a decis ca acest tronson de autrostradă să fie construit în regim de concesiune. Deşi au rămas mai puţin de două săptămâni până la licitaţie, oficialilor de la CNADNR nu le este foarte clar ce va presupune construcţia viitoarei porţiuni de autostradă din punct de vedere tehnic, dar mai ales cu ce bani va fi construită. Perioada pe care se va întinde această concesiune este incertă pentru Dorin Debucean, director general adjunct în cadrul CNADNR, responsabil de proiecte. „Nu s-a pus problema să fie un parteneriat public-privat, ca statul să intre în această asociere. Va fi un contract de concesiune, pe 25-30 de ani, iar finanţarea va fi asigurată de constructor“, ne-a declarat Debucean. Care este preţul? Suma anunţată de CNADNR pentru realizarea acestui proiect este şi ea incertă, între unu şi trei miliarde de euro. Marja de două miliarde de euro pentru cei 60 de kilometri de autostradă situaţi între Comarnic şi Braşov este considerată imensă de constructorii de drumuri contactaţi de EVZ, care au dorit să nu fie citaţi însă. Sursele EVZ susţin că suma de 1-3 miliarde de euro pentru cei 60 de kilometri de autostradă este nerealistă, în condiţiile în care valoarea contractului cu Bechtel pentru construirea celor 450 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania a fost, la licitaţie, de 2,4 miliarde de euro.

„Din câte ştiu eu, este un tronson greu, dar la fel de greu este şi primul tronson de la Bechtel, de la Braşov la Făgăraş. Trebuie să-i întreb pe cei care au făcut caietul de sarcini, pentru că o logică au avut. Eu nu am citit anunţul, vă spun sincer“, ne-a declarat Dorin Debucean, director general adjunct în cadrul CNADNR, responsabil de proiecte. Raul Mag, inginer în cadrul CNADNR la departamentul care răspunde de construirea Autostrăzii Bucureşti - Ploieşti, susţine că suma necesară construirii tronsonului Comarnic - Braşov este puţin peste un miliard de euro. „Studiul de fezabilitate, care precizează indicatorii tehnico- economici, îmi spune că această construcţie este undeva la un miliard şi ceva de euro. Având în vedere că este un contract de concesiune care se întinde pe o perioadă mare, de 30 de ani, la momentul ăsta nu pot fi evaluate toate costurile“, susţine Mag. Sumă calculată din „experienţa anterioară“ Întrebat cum s-a ajuns ca partea superioară a preţului să fie de trei miliarde de euro, Mag spune că, „având în vedere experienţa anterioară, am pus anumite procentaje şi am văzut cam ce ar însemna să facem acest proiect în 30 de ani şi ce ar însemna 30 de ani în costuri. A rezultat că se va duce până la circa trei miliarde de euro“. Mai mult, Mag susţine că studiul de fezabilitate a fost făcut doar pentru construcţie, nu şi pentru operarea şi întreţinerea care ar fi inclusă în concesiunea de 25-30 de ani. „Cum adică, să punem doar construcţia? Studiul de fezabilitate s-a făcut din 2002. Nu am făcut acum un studiu de fezabilitate care să ne spună ce înseamnă şi operarea, şi întreţinerea“, a completat şeful adjunct al CNADNR, Dorin Debucean. De trei ori mai ieftin în Croaţia

Cei doi oficiali ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu au putut justifica cum s-au adăugat circa două miliarde de euro la contractul de concesiune, în condiţiile în care construcţia tronsonului de autostradă Comarnic - Braşov costă, potrivit studiului de fezabilitate, în jur de un miliard de euro. Şi aşa, suma este foarte mare. Preţul unui kilometru de autostradă în Croaţia construit în zonă muntoasă, care a presupus soluţii tehnice speciale - viaducte, tuneluri sau poduri -, a costat între şapte şi opt milioane de euro. Un calcul simplu arată că, dacă cei 60 de kilometri de autostradă dintre Comarnic şi Braşov se vor construi cu 1,2 miliarde de euro, preţul pe kilometru va ajunge la 20 de milioane de euro. Astfel, România ar continua să fie ţara care construieşte cele mai scumpe autostrăzi din Europa.

ŞMECHERIE Concesiune pe banii statului Modalitatea în care se vor acoperi costurile construcţiei acestei porţiuni din Autostrada Bucureşti-Braşov nu este stabilită încă. Conform caietului de sarcini pentru licitaţie, constructorul trebuie să vină cu finanţarea. „Sunt mai multe modalităţi ca investitorul să-şi recupereze investiţia făcută. Ori se pun taxe pe autostradă, şi atunci banii sunt recuperaţi din taxe. Prin acele bariere, constructorul şi-ar asuma un risc de trafic. O altă variantă sunt plăţile făcute de guvern, şi atunci riscul de trafic este exclus. Care este varianta? Nu este definitivată. Trebuie să vedem ce e mai bine pentru interesul statului“.

Deşi Compania din cadrul Ministerului Transporturilor organizează licitaţia pentru o concesiune de 25-30 de ani, în ideea că statul nu va plăti construcţia porţiunii Comarnic - Braşov, Dorin Debucean ne-a declarat că, în final, tot statul va plăti construcţia autostrăzii: „Nota de plată pentru statul român vine după ce se va încheia construcţia. Statul va plăti eşalonat pe perioada de operare şi întreţinere“.

Debucean mai spune că, dacă se va merge pe alocaţii bugetare, autostrada va fi liberă, se va circula fără taxe. „Atunci plătim la cel care l-a creditat pe constructor, practic statul va plăti ratele făcute de constructor către bancă. Dacă din dialogul competitiv rezultă varianta de taxe pe autostradă, statul nu va plăti nimic“, mai declară Debucean. ÎNCĂ O PORTIŢĂ PENTRU UN ARANJAMENT? Constructorul, selectat prin „dialog competitiv“ Procedura de atribuire a licitaţiei este şi ea una neobişnuită, în condiţiile în care valoarea contractului este foarte mare: dialogul competitiv. „Dialogul competitiv este cea mai avantajoasă variantă, din toate punctele de vedere. Noi nu ne-am putut permite să ţinem acest dialog competitiv“, mai spune Dorin Debucean, director general adjunct în cadrul CNADNR. Iar pentru că CNADNR nu avea experienţă pentru a derula „dialogul competitiv“, a fost necesară angajarea unui consorţiu care va consilia compania. „Este pentru prima dată când am gândit un joint ventures (n.r. - parteneriat pe termen redus) între partea juridică, cea financiară şi cea tehnică. Consorţiul câştigător este format din Louis Berger, Credit Invest şi «Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii». Acest joint ventures ne va consilia la dialogul competitiv.“

Companiile care formează acest consorţiu sunt mai mult sau mai puţin cunoscute. Louis Berger este o puternică firmă americană de consultanţă în domeniul ingineriei şi dezvoltă rii economice, iar Credit Invest este o societate de tip off-shore din Malta, perfect necunoscută. Prezenţa casei de avocatură „Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii“ în acest consorţiu nu este deloc surprinzătoare, în condiţiile în care avocatul Gabriel Zbârcea este un apropiat al premierului Călin Popescu-Tăriceanu. Zbârcea a fost chiar preşedintele AVAS în 2005, pentru nouă luni, la propunerea PNL. Suma pe care consorţiul format din Louis Berger, Credit Invest şi „Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii“ o va primi pentru consultanţa de specialitate pentru „elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare în vederea realizării Autostrăzii Bucureşti - Bra- şov, tronsonul Comarnic - Predeal“ este confidenţială. „Mai sunt nişte clarificări de făcut, iar miercuri sau joi o să vă spunem“, a mai declarat Debucean.

Ne puteți urmări și pe Google News