Amendamentele aduse de senatori noului Cod Rutier, prin grija Noricăi Nicolai, fac din România o ţară unică în Europa la capitolul „siguranţ a traficului“: cele mai mari limite de viteză pentru una dintre cele mai slabe infrastructuri rutiere (60 km/h în localităţi, 120 km/h pe drumurile expres sau naţionale şi 100 km/h pentru celelalte categorii de drumuri).
Şi asta în condiţiile în care numărul de accidente cauzate de viteză excesivă este în creştere, la nivel naţional, iar, în aceste zile, la Bruxelles, specialiştii discută reducerea limitelor maxime de viteză în statele membre ale Uniunii Europene.
Senatorul liberal şi-a susţinut ideea majorării limitelor de viteză cu argumente care, în opinia specialiş tilor, nu se prea potrivesc cu realitatea. „Atâta vreme cât într-o ţară civilizată există autostradă şi un parc auto care este sigur în a rula cu aceste viteze, este anormal să introduc o limitare ca şi cum aş avea o infrastructură total nepregătită“, a arătat Nicolai.
Boşman: Să-şi asume responsabilitatea pentru victime! Norica Nicolai a găsit repede înţelegere din partea colegilor din Comisia juridică, iar aceştia au votat fără să stea prea mult pe gânduri. Argumentele Noricăi Nicolai au fost demontate, ieri, de şeful Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Gino Boşman, aflat la Bruxelles, la reuniunea şefilor Poliţiilor Rutiere din statele europene.
„Chiar azi am discutat aici despre combaterea excesului de viteză. (...) Potrivit ultimelor studii de specialitate, creşterea cu 5% a limitei de viteză aduce o creştere cu 10% a numărului de accidente şi cu 15% a numărului de victime. Poziţia noastră trebuie să se alinieze cu cea a celorlalte state membre UE care discută reducerea limitelor maxime de viteză“, a spus Boşman.
În opinia acestuia, drumurile din România nu sunt construite pentru viteze mari. „La noi, drumurile sunt prost proiectate, dar, şi dacă erau bune, tot aveam o problemă, pentru că nu suntem în stare să asigurăm nici măcar sistemele de semnalizare corespunzătoare. La noi lipsesc inclusiv acele garduri de pe marginea autostrăzii care împiedică animalele să iasă pe carosabil. Probabil, senatorii sunt conştienţi că, în România, autostrăzile vor apărea prea târziu pentru ei. Şi atunci, mărim limitele de viteză. Cine vrea să ia asemenea măsuri să-şi asume responsabilitatea pentru creşterea numărului de victime!“, a conchis şeful Poliţiei Rutiere. CONTROVERSE. Lege schimbată de 72 de senatori când în sală au fost 60! Modul în care Comisia juridică a Senatului a adoptat luni seară modificările aduse noului Cod Rutier ridică numeroase semne de întrebare. Potrivit Mediafax, deşi în sală nu erau mai mult de 60 de senatori - care au votat prin ridicarea mâinii, după ce se anunţase că sistemul electronic de vot nu va funcţiona -, preşedintele de şedinţă, Norica Nicolai, a anunţat că în favoarea proiectului de lege s-au pronunţ at 72 de senatori, numă- raţi de secretarii de şedinţă. Mai mult, Nicolai nu a considerat necesară şi opinia specialiştilor de la Rutieră, care, în timpul şedinţei, au avut un reprezentant în sală. Nicolai: „Un text de lege creează o posibilitate“ O poziţie interesantă a adoptat şi senatorul democrat Gheorghe Constantin, care şi-a început discursul arătând că România dispune de numai 200 de kilometri de autostradă, dintre care 100 sunt impracticabili. „Deşi condiţiile structurii drumurilor nu impun, susţin totuşi acest proiect“, a arătat el. Ieri, Nicolai şi-a nuanţat afirmaţiile din Senat susţinând că cei două-trei sute de kilometri de autostradă pe care îi are România sunt suficienţi pentru a mări limitele de viteză.
„Un text de lege creează o oportunitate, nu o obligaţie“, a adăugat senatorul care, întrebat dacă nu intenţionează să propună şi o serie de amendamente referitoare la siguranţa rutieră, a replicat: „Ca să nu fie niciun accident, să mergem cu 20 km/oră pe toate drumurile. E bine aşa? (...) Şi o să mai fac o modificare la această lege!“.