„O fată“ de multe statuete

„O fată“ de multe statuete

Hilary Swank a fost desemnată cea mai bună actriţă într-un rol principal, iar „Million Dollar Baby“ a primit, în 2005, încă trei premii ale Academiei Americane de Film.

Cel de-al 25-lea film al regizorului Clint Eastwood, „O fată de milioane“ / „Million Dollar Baby“, i-a adus veteranului de la Hollywood patru Oscaruri, în 2005: pentru Regie, Cel mai bun film al anului, Cel mai bun actor într-un rol secundar (Morgan Freeman) şi Cea mai bună actriţă într-un rol principal (Hilary Swank).

La alte trei categorii a fost doar nominalizat: Cel mai bun montaj, Cel mai bun actor într-un rol principal (Clint Eastwood) şi Cel mai bun scenariu (adaptare).

„Stând în fruntea clasamentului în timp ce majoritatea contemporanilor lui şi-au agăţat mă- nuşile în cui, Clint Eastwood ne livrează un nou knock-out în materie de film, cu «Million Dollar Baby»“, remarca prestigioasa publicaţ ie americană „Variety“.

Pentru Eastwood, în vârstă de 67 de ani, este, totodată, al 57-lea film în care joacă şi al 21-lea pe care îl produce. Scenariul scris de Paul Haggis - care a renunţat la regia acestei pelicule pentru „Crash“ - e inspirat de o povestire de 40 de pagini numită „Million $$$ Baby“, una dintre cele şase publicate în 2000 de un fost boxer, Jerry Boyd, sub pseudonimul F.X. Toole. Ambiţie şi forţă Povestea e simplă şi a apărut nu de puţine ori în scenariile altor regizori, îmbrăcând diverse forme. O femeie de 32 de ani, Maggie Fitzgerald (Hilary Swank), renunţă la viaţa de chelneriţă şi-şi pune la bătaie întreaga forţă şi ambiţie pentru a intra în boxul profesionist.

Pentru asta apelează la ursuzul antrenor Frank Dunn (Clint Eastwood), care se foloseşte de toate argumentele pentru a o descuraja, însă sfârşeşte prin a o iniţia în lupte, ajutat de fostul boxer Eddie Dupris (Morgan Freeman). Între cei doi se dezvoltă o relaţie specială, care le schimbă pentru totdeauna vieţile. Finalul tragic a fost ulterior criticat de diverse organizaţii. 22.500 de spectatori, în România Filmată în 37 de zile, pelicula „O fată de milioane“ a avut un buget de circa 30 de milioane de dolari şi a câştigat peste 215 milioane de dolari din încasări. În România, a fost văzut de peste 22.500 de spectatori, de la care a strâns puţin peste 80 000 de dolari. EFORTURI DE VEDETE Câte kilograme au pus actorii pentru film Antrenându-se pentru rolul său, Hilary Swank a pus pe ea nouă kilograme de muşchi. Când a jucat rolul boxerului Jake LaMotta, în „Raging Bull“, De Niro s-a îngrăşat 27 de kilograme, la vremea aceea un record în materie. Şase ani mai târziu însă, Vincent D’Onofrio se îngrăşa aproape 32 de kilograme pentru rolul din „Full Metal Jacket“.

Pentru a semăna cât mai mult cu Muhammad Ali, Will Smith a pus pe el 16 kilograme („Ali“, 2001). Pentru rolul său din „Cop Land“, Sylvester Stallone s-a îngrăşat 18 kilograme. Pentru a intra în rolul său din „Syriana“, George Clooney a ţinut un regim cu paste care a dat rezultatul dorit: aproape 16 kilograme în plus. Pentru „Chopper“, Eric Bana a acumulat peste 22 de kilograme. Tot paste, la care a adăugat şi bere, a consumat şi Ralph Fiennes ca să se îngraşe aproape 13 kilograme pentru „Schindler’s List“. (Marie-Louise Semen)   CONTROVERSĂ  Critici pentru finalul tragic Dacă, la început, filmul pare să o ia pe panta obişnuită a succesului - reţetă pe care Hollywoodul o serveşte frecvent - finalul nu e nici pe departe unul fericit. Paralizată în urma unui meci de box, Maggie e internată în spital cu şanse minime de a se mai ridica vreodată pe propriile-i picioare.

Antrenorul ei face un ultim gest pentru a-i scurta suferinţa. Răspunsul lui Eastwood la acuza- ţiile aduse fie de organizaţiile pentru persoanele cu dizabilităţi, fie de cele creştine sau pur şi simplu de voci din presă a fost acesta, dintr-un interviu din „Los Angeles Times“: „Mi s-a întâmplat ca în filme să împuşc oameni cu un Magnum 44. Asta nu înseamnă că eu cred că aşa trebuie procedat“.

Un critic de la „New York Observer“ declara: „Niciun film nu m-a deprimat atât de tare ca «Million Dollar Baby»“, iar „The Weekly Standard“ critica povestea pentru că nu a lăsat alternative personajului. Creştinii evanghelişti şi conservatorii au pus problema moralităţii gestului final, care contravine preceptelor Bibliei.

Unul dintre criticii care i-au luat apărarea, de la „Chicago Sun Times“, remarca faptul că „un film nu poate fi catalogat bun sau rău după conţinutul poveştii sale, ci după cum valorizează regizorul acest conţinut. «Million Dollar Baby» e clasic în conţinut, clar, cu personaje puternice şi cu un impact emoţional imens“.

Ne puteți urmări și pe Google News