Constructorul Autostrăzii Transilvania şi subcontractorii săi vor sista lucrările în ianuarie şi vor da afară peste 5.300 de muncitori.
Lucrările la Autostrada Transilvania se vor opri complet începând cu 11 ianuarie 2009, când Bechtel va da afară 2.311 muncitori din cei aproximativ 2.400 de angajaţi înregistraţi, inclusiv în managementul companiei. Anunţul de disponibilizare în masă a fost trimis, ieri, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj. „Bechtel va disponibiliza personalul în conformitate cu anexele 1 şi 2, ceea ce înseamnă 1.550 de angajaţi, la care se adaugă alţi 761, începând cu 11 ianuarie 2009“, a precizat directorul AJOFM Cluj, Daniel Don.
Situaţia creată la Autostrada Transilvania este cu atât mai tragică cu cât, în afara celor peste 2.300 de muncitori, îşi vor mai pierde posturile alţi 3.000 de angajaţi ai firmelor cu care compania americană are contracte în derulare. „Estimăm că există în jur de 30 de societăţi care au peste 3.000 de angajaţi ce derulează lucrări în subantrepriză pentru Bechtel“, a spus directorul Daniel Don.
„Cosmetizare“ forţată
Deşi procedurile oficiale au fost încheiate, Bechtel încearcă să „cosmetizeze“ realitatea şi susţine că numărul angajaţilor care vor fi disponibilizaţi „va putea“ ajunge la 2.300, dacă Ministerul Transporturilor nu va achita datoria de 27 de milioane de euro şi 14,5 milioane de lei. „Regretăm că trebuie să luăm această măsură, dar nu putem continua lucrările fără a fi plătiţi şi fără a avea acces liber şi fără obstacole la suprafeţe de teren cu o întindere considerabilă, situate una în continuarea celeilalte“, a declarat Michael Mix, directorul general al Autostrăzii Transilvania, într-un comunicat de presă.
Directorul de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, a declarat că, începând cu iulie 2008, Bechtel a transmis la adresa Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) trei notificări prin care se solicitau sumele restante pentru plata lucrărilor executate. „Este adevărat că şi altă dată am avut restanţe mai mari decât cele de acum, dar în prezent situaţia este alta. Avem informaţii că bugetul statului este gol şi de la Ministerul Finanţelor nu se va face vreo plată prea curând. Nu există bani, iar trezoreria este goală. Colectarea de bani este la un nivel foarte redus faţă de estimări. Decizia Bechtel de a trece la disponibilizări este una de business şi nu este una punitivă la adresa statului“, a spus Sgârcitu.
Oficialul Bechtel a precizat că şi în cazul în care vor veni banii de la bugetul statului, lucrările nu se vor mai desfăşura într-un ritm susţinut, deoarece nu există fronturi de lucru pentru construcţia autostrăzii, iar exproprierile sunt mult rămase în urmă.
CNADNR: „Cifra vehiculată de Bechtel este una reală“
Şi de cealaltă parte, directorul de proiect din partea CNADNR, Radu Gaşpar, recunoaşte că sunt probleme. „Sunt restanţe în derularea plăţilor, dar decizia Bechtel trebuie analizată. Nu pot confirma că proiectul autostrăzii va fi oprit, dar în schimb pot spune că cifra de 27 de milioane de euro vehiculată de Bechtel este una reală“, a spus Gaşpar.
În cursul acestui an, Bechtel s-a angajat de mai multe ori să finalizeze un prim tronson de autostradă, în lungime de 25 de kilometri, care să aibă rol de centură a municipiului Cluj- Napoca pe direcţia Bucureşti - Oradea. Înţelegerea nu a fost respectată, deşi premierul Călin Popescu-Tăriceanu a dat mai multe asigurări în acest sens.
NEDISCRIMINARE
Şi lucrătorii turci sunt trimişi „la vatră“
Concedierile au lovit şi în angajaţii străini ai Bechtel. Potrivit oficialului Bechtel, Bogdan Sgârcitu, cei circa 200 de lucrători străini, în special turci, vor fi trimişi acasă până la finalul lui ianuarie. Mai mult de 100 au părăsit deja România. În trecut, Bechtel a fost amendat de Inspecţia Muncii cu un miliard de lei vechi din cauza lipsei sau neactualizării permiselor lor de şedere. În plus, nivelul ridicat al salariilor turcilor a declanşat o serie de proteste ale românilor.