Taxa de poluare auto se va tripla şi pentru maşinile noi categoria Euro 4 după standardele de emisii europene, cu capacitatate cilindrică de peste 2.000 centimetri cubi (cmc), nu numai pentru autoturismele folosite.
La această categorie se încadrează autoturismele de lux şi cele puternice. Singurele maşini pentru care taxa se suspendă în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009, printr-o ordonanţă dată de guvern, sunt cele Euro 4, cu motoare cu capacitate mai mică de 2.000 cmc.
Astfel, de la 15 decembrie anul curent, pentru un Audi Q7 nou cu motor de 4.200 cmc se va plăti o taxă de poluare auto de 11.000 de euro, se arată într-un calcul realizat de agenţia Mediafax. Dacă aceeaşi maşină este echipată cu un motor Diesel de 3.000 cmc, cu filtru de particule, taxa va fi de 4.800 de euro. Pentru un Mercedes Benz C 200 CDI nou şi cu motor Diesel de 2.148 cmc, Euro 4, valoarea triplată va fi de aproape 2.800 de euro.
Pentru un Opel Vectra nou, cu motor pe benzină de 2,2 litri, cumpărătorul va achita o taxă de circa 3.000 de euro. O maşină Alfa Romeo 159, cu motor diesel Euro 4 de 2,4 litri şi cu filtru de particule, va avea o taxă de poluare auto de 2.547 de euro. Pentru acelaşi model, dar echipat cu motor Euro 4 pe benzină de 2,2 litri, taxa va fi de 3.555 de euro.
Situaţie favorabilă pentru Dacia Dacia este unul dintre beneficiarii ordonanţei date de executiv, deoarece nu produce automobile cu capacitate cilindrică peste 2.000 cmc. În aceste condiţii, clienţii producătorului autohton nu vor plăti taxă de poluare, orice automobil marca Dacia şi-ar cumpăra. Decizia guvernului vine ca un colac de salvare pentru producătorul auto local. Luna trecută, vânzările Dacia în România au scăzut cu peste 52%, un declin record pentru constructorul auto argeşean.
De la 1 octombrie 2009, maşinile vândute în Uniunea Europeană vor trebui să respecte obligatoriu normele de poluare Euro 5. Pentru acestea nu se plăteşte taxă de poluare auto.