Distrigaz a oprit gazele în mai multe blocuri din Capitală, după ce unii locatari şi-au montat contoare la bucătării. Compania le cere acum să-şi schimbe ţevile şi să-şi pună şi detectoare de gaz.
Zeci de blocuri din Bucureşti au rămas fără gaze, la câteva luni după ce o parte dintre locatari şi-au montat contoare pasante în bucătării. Distrigaz Sud a sistat brusc furnizarea serviciului, pe motiv că ţevile n-ar mai fi conforme cu normele, deşi instalaţiile funcţionaseră bine mersi şi înainte, şi după montarea contoarelor. Firma care a executat lucrările susţine că recepţia lucrării stă în loc de montarea detectoarelor de gaze, obligaţie despre care locatarii abia acum află. După ce au plătit între 600 şi 900 de lei pentru contoarele pasante, ei ar mai trebui acum să-şi cumpere detectoare de gaze şi să-şi înlocuiască toate ţevile de gaze din bloc, cheltuieli la care-i obligă şi pe vecinii care nu şi-au contorizat bucătăriile.
Situaţia trenează de câteva săptămâni, timp în care locatarii sunt trimişi de la Distrigaz la firma care le-a montat contoarele şi invers. Distrigaz susţine că de vină e firma, care nu a solicitat programarea recepţiei lucrărilor. Firma zice că Distrigaz cere detectoare de gaze şi are pretenţii exagerate de la proba de presiune a instalaţiei.
Fără gaze, dar cu multe explicaţii
Locatarii blocului 70 din strada Teliţa, sectorul 5, sunt disperaţi. În iunie 2008, zece locatari şi-au montat contoare pasante pentru aragaz. În august, Distrigaz a avertizat asociaţia că firma Top Energy Services nu a făcut recepţia lucrării. Reprezentanţii firmei au replicat că sunt în litigiu cu Distrigaz privind procedurile de recepţie şi că nu au cum să rezolve nimic până nu se clarifică situaţia. Pe 27 octombrie alimentarea cu gaz a fost oprită. „Am mers la Distrigaz. Am rămas trăsnit când cei de acolo mi-au spus că ei nu au nicio înţelegere cu firma respectivă şi că până când ţevile nu vor suporta nivelul de presiune de 0,2 bari nu ne dau drumul la gaz“, povesteşte administratorul blocului, Ştefan Craioveanu.
Speriaţi, oamenii şi-au demontat contoarele, dar gazul a rămas tăiat. „Cei de la Distrigaz spun că există pericol de explozie, dar noi credem că e meciul lor cu firma care montează contoare şi ciubucul pe care îl pierd“, adaugă administratorul.
Pentru ca tabloul nenorocirii să fie complet, de aproape două săptă mâni, locatarii nu au nici apă caldă şi căldură, din cauza unor lucrări de reparaţii realizate de RADET. Cei mai mulţi locatari fac naveta pe la cunoscuţi şi rude să gătească. „Sunt copii în bloc, avem bătrâni. Ne-au zis că trebuie să tragă o ţeavă nouă, care costă nu ştiu câte zeci de milioane“, spune cu obidă locatara Elena Măgureanu.
Populaţia, victimă colaterală
În aceeaşi situaţie se găsesc şi locatarii din blocul N11 de pe bulevardul Camil Ressu. „Din 44 de familii, 18 şi-au pus anul trecut contoare. Luna aceasta, pe 13, cei de la Distrigaz au venit şi au anunţat că închid gazele. Cu această ocazie au descoperit că amplasarea contoarelor nu este conformă cu planul aprobat. Cum e posibil să se trezească că sunt riscuri şi că documentaţia avizată nu a fost respectată, după ce, un an, nu a fost nicio problemă?“, se întreabă administratorul Corneliu Lupulescu. De atunci, locatarii sună zilnic, în zadar, la firmă, la Distrigaz şi la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Singura recomandare de bunsimţ în această situaţie (care oricum ajunge prea târziu la blocurile rămase fără gaze) pare să vină dinspre ANRE, care spune că montarea contoarelor individuale ar trebui completată cu înnoirea instalaţiei de alimentare. Deoarece majoritatea blocurilor din Bucureş ti au ţevi de gaze mai vechi de 20 de ani.
PING-PONG
Firma şi Distrigaz Sud se spală pe mâini
Ştefan Boldureanu, directorul firmei Top Energy Services, care a băgat blocurile în această situaţie, spune acum că pretenţiile Distrigaz, privitoare la detectoarele de gaz şi la proba de presiune, sunt nejustificate: „Distrigaz nu vrea să facă recepţia lucrării pentru că nu sunt montate detectoarele de gaz, pentru care noi nu am avut contract. Pentru asta nu există încă proceduri legale. Apoi, instalaţiile vechi din imobilele bucureştene nu pot face faţă testului de presiune făcut de Distrigaz“.
La rândul ei, compania furnizoare susţine că nici firma, nici asociaţiile de locatari n-au respectat condiţiile tehnice ca să le fie recepţionate lucrările: „Cele două asociaţii au fost somate în scris să-şi facă programarea pentru realizarea recepţiei tehnice şi a punerii în funcţiune. Pentru niciunul dintre cele două proiecte nu au fost înregistrate programări la noi, tocmai de aceea nu a fost posibilă realizarea recepţiei tehnice“, se apără Distrigaz, care spune că în aceeaşi situaţie se află 31 de scări de bloc din Capitală.