Minusurile unei case, obligatoriu de prezentat cumpărătorului
- Adam Popescu
- 21 octombrie 2008, 09:57
Viitorii cumpărători vor fi informaţi despre toate problemele zonei în care îşi iau casă şi despre istoricul proprietăţii, a hotărât Protecţia Consumatorilor.
Agenţiile imobiliare vor fi nevoite, în maximum două luni, să-i informeze pe cumpărători dacă imobilele sunt afectate de zgomot, poluare, miros urât sau prezintă pericol de inundaţii. În plus, vor trebui să renunţe la clauza contractuală care îi obligă pe consumatorii „suciţi“ să plătească penalizări uriaşe. În caz contrar, riscă amenzi între 3.000 şi 30.000 de lei.
Noile reglementări propuse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vizează cazuri precum cel al ansamblului imobiliar Confort City, din Popeşti Leordeni, relatat pe larg în ediţia de ieri a „Evenimentului zilei“. În ciuda avertismentelor autorităţilor de mediu, ansamblul de locuinţe a fost construit la doi paşi de societatea de ecarisaj Protan, iar clienţii nu au fost informaţi cu privire la riscurile pe care şi le asumă cumpărând o casă în zonă.
Valabilă din decembrie Potrivit preşedintelui ANPC Dan Vlaicu, prevederile legislative vor intra în vigoare la sfârşitul acestui an. „Am făcut aceste modificări ca urmare a numărului mare de reclamaţii care vizau acest sector“, spune Vlaicu.
Drept urmare, agenţii imobiliari vor fi obligaţi să-i informeze pe eventualii cumpărători, în scris, asupra nivelului estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate pentru obţinerea documentelor necesare încheierii tranzacţiei, asupra planului urbanistic de dezvoltare a zonei şi a situaţiei juridice a imobilului.
Mai mult, vor fi nevoiţi să dovedească faptul că nu scot la vânzare un imobil aflat în litigiu. De asemenea, consumatorul va fi informat asupra diferitelor inconveniente precum sursele de zgomot, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări.
Adio penalizări!
Noile reglementări mai obligă agenţiile să scadă suma clauzei de penalizare.
„În prezent, agenţiile au clauze abuzive în contracte, care îi obligă pe consumatorii care se răzgândesc să plătească sume disproporţionat de mari de penalizare. Am avut un caz în care s-au plătit 2.000 de euro. După apariţia acestui act, consumatorii vor achita doar comisionul pe care l-ar fi plătit dacă tranzacţia ar fi avut loc“, explică Vlaicu.
Teorie cu care reprezentanţii agenţiilor nu sunt de acord. „E normal ca dacă una dintre părţi se răzgândeşte - proprietarul sau cumpărătorul - să plătească ambele comisioane. Potrivit noilor reglementări, dacă unul se răzgândeşte, eu primesc doar un comision. Pe mine, această lege nu mă protejează în niciun fel“, spune Lucian Răcaru de la Centrul Imobiliar Român.
Acesta afirmă că legea are „obligaţii doar pentru agenţie, iar pentru cumpărător, doar drepturi“.
REGULI Relaţia agenţie şi client
Contractul pe care agenţia imobiliară îl încheie cu clienţii trebuie să conţină: datele de identificare ale părţilor, preţul solicitat de proprietar, condiţiile în care contractul poate fi reziliat, nivelul maxim al comisionului datorat agenţiei, situaţiile în care consumatorul nu datorează comisionul agenţiei, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor.