Drame cu naivii tranziţiei

Drame cu naivii tranziţiei

PREMIERĂ. Filmul "Schimb valutar" va intra de mâine pe marile ecrane.

Românii care au avut coşmaruri „de tranziţie“, cu valutişti, vize, paşapoarte şi bani sunt invitaţi la o poveste care le va suna familiar: „Schimb valutar“, în regia lui Nicolae Mărgineanu. Filmul va avea premiera mâine, la Cinema Studio, Union, Cityplex şi Hollywood Multiplex.

Toţii „naivii“ de după ’89 se vor regă si, parţial, în istoria lui Emil (Cosmin Seleşi), un muncitor dintr-un orăşel de provincie care rămâne şomer după ce fabrica la care lucra se închide. Cu o so- ţie şomeră (Rodica Ionescu) şi un băie- ţel de 6 ani de întreţinut, nu vede altă soluţie decât emigrarea. Cum Australia are nevoie de muncitori, Emil îşi vinde apartamentul şi Dacia, se mută la socrii săi (Valentin Uritescu şi Coca Bloos) şi o ia spre Bucureşti, să schimbe leii în dolari. Capitala e înţesată însă de hoţi şi speculanţi, şi în mâinile unuia dintre ei (Andi Vasluianu), ajunge toată averea lui Emil: când schimbă valuta pe stradă, rămâne cu un teanc de tăieturi din ziar în mână. Refuză să se întoarcă acasă, locuieşte la o prostituată moldoveancă (Aliona Munteanu), pe care o întâlneşte întâmplător, şi ajunge, în cele din urmă, să-şi copieze agresorul.

„Cum poate deveni un om onest un ticălos, asta e esenţa filmului. Un provincial păcălit în mod lamentabil de un valutist devine în scurt timp un escroc fin, asta e drama. Se transformă din victimă în agresor“, rezumă regizorul.

Un scenariu puternic, semnat Tudor Voican

Dincolo de stângăcia unor scene (de exemplu, întâlnirea cu moldoveanca Lili sau discuţiile cu ea), de jocul şovăitor sau plat al unora dintre actori, filmul are în spate un scenariu puternic, semnat de Tudor Voican (coscenarist, printre altele, şi la „California Dreamin’“). Povestea te captează până la final, unul surprinzător. „Scenariul e după o idee de Cătălin Cocriş, ar fi trebuit să fie filmul său de debut, dar el s-a stins între timp. Apoi l-am întâlnit pe Tudor Voican şi am decis să-l facem împreună“, detaliază Mărgineanu.

Dacă protagonistul Cosmin Seleşi are experienţă în teatru şi film (printre altele, „Bucureşti - Wien 8:15“, al lui Cătălin Mitulescu, şi „Terminus Paradis“, al lui Lucian Pintilie), Aliona Munteanu e pentru prima dată pe platouri. „Ea a fost la prima ediţie la „Dansez pentru tine“, a dansat pentru tatăl ei care avea nevoie de o proteză. A venit la casting şi am ales-o“.

„Îi va interesa pe români“

Filmată în vara lui 2007, timp de două luni, în special în locuri publice cu trafic şi foarte mulţi trecători, pelicula a pus destule probleme echipei de filmare. „Am filmat în vreo 43 de locaţii, inclusiv la aeroport. Iar ultima scenă a fost şi cea mai dificilă, pentru că trebuia să o turnăm în două ore, taxele fiind mari la aeroport, şi pentru că nu ne-a ieşit, am amânat-o. Am filmat-o abia un an mai târziu“, explică cineastul.

Bugetul total se ridică la 1.700.000 de lei, dintre care 770.000 de la Centrul Naţional al Cinematografiei şi circa 250.000 de lei de la TVR.

Pentru că povestea s-ar plia pe experienţele multor români, Mărgineanu speră că lumea va veni la cinema: „Am o rezervă destul de mare când vine vorba despre spectatori. De data asta am semnale însă că povestea îi va interesa pe români, mai ales că mulţi dintre ei au avut surprize la fel de dezagreabile. Chiar şi eu am fost înşelat de un puşti când am schimbat bani. În primii ani după Revoluţie, omul simplu era extrem de vulnerabil şi de nepregătit pentru ce-l aştepta în tranziţie“.

Ne puteți urmări și pe Google News