Într-un top al sumelor cheltuite pe produsele exclusive şi scumpe, românii sunt printre primii, chiar dacă nivelul lor de trai nu este foarte ridicat. Vânzările de autoturisme şi accesorii de lux s-au dublat anul acesta, iar marile branduri internaţionale s-au înghesuit să-şi anunţe intrarea în România.
Un exemplu relevant pentru acest fenoment l-am avut săptămâna trecută, când şase români şi-au cumpărat cel mai scump parfum din lume, „No.1”, de la Clive Christian, în valoare de 3.000 de euro. Prima clientă a fost o tânără femeie de afaceri din Sibiu.
Cea mai de preţ variantă - „No. 1 Imperial Majesty“ - un parfum care se află într-un flacon din cristal de Baccarat, garnisit cu un diamant alb, de cinci karate, prins într-un inel de 18 karate, la gâtul sticlei, costă 215.000 de dolari.
Acesta este doar un exemplu al faptului că românii îşi doresc să achiziţioneze obiecte foarte scumpe şi renumite. Anul acesta, pe litoral, parcarea oricărei discoteci din Mamaia arăta ca un mare salon de maşini, iar pe străzile din Bucureşti poţi vedea, pe lângă Dacii din 1970, maşini Bentley sau Ferrari.
Deşi 80% dintre români nu-şi pot permite achiziţionarea unei case cu banii jos, există mulţi pentru care casele din România nu mai reprezintă o atracţie. Aceştia îşi cumpără imobile de lux în Dubai, Martinica sau Republica Dominicană ori îşi iau case pe litoralul bulgăresc sau cel grecesc. Zilele trecute, chiar premierul Tăriceanu i-a invitat pe oamenii de rând să-şi cumpere case în America. „Criza financiară din Statele Unite ar putea determina o scădere a preţurilor pentru anumite active imobiliare, ceea ce va permite şi românilor să cumpere proprietăţi în SUA”, a afirmat premierul.
Mărcile de lux „vânează” în România
Luxul nu se mai traduce numai prin case şi maşini. Accesoriile au devenit ultima modă printre bogaţi. Astfel, potrivit analiştilor de pe piaţă, vânzările de îmbrăcăminte şi accesorii de lux s-au dublat anul acesta faţă de anul trecut.
"Ponderea vânzărilor pe segmente este aproximativ 55% accesorii, 45% modă”, susţine Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants, una dintre cele mai mari firme de consultanţă specializate în industria de lux din Europa Centrala şi de Est.
Anul acesta, mai multe branduri de lux şi-au anunţat intrarea oficială cu magazine pe piaţa românească. Printre acestea, Louis Vuitton, Gucci şi Dolce&Gabbana au atras cel mai mare număr de clienţi cu o situaţie materială foarte bună. Şi telefoanele mobile foarte scumpe sunt la mare căutare. Astfel, piaţa telefoanelor premium şi de lux din România a fost estimată de către analiştii din domeniu la aproximativ 450 milioane de euro anul acesta.
Ultimele statistici relevă că unul din trei români a achiziţionat într-un an minimum un obiect a cărui valoare depăşeşte suma de 5.000 de lei. Psihologii susţin că românii fac aceste cheltuieli, chiar dacă îşi „rup de la gură”, din dorinţa de a arăta semenilor că au un statut social mai mare decât cel real. Aceştia doresc să impresioneze şi să le arate celorlaţi ce viaţă prosperă au.
În plus, românii au început să fie din ce în ce mai atenţi şi cu ce îşi pun în casa, potrivit analiştilor din piaţă. Anul acesta s-au înregistrat creşteri şi pe segmentul de mobilier şi design interior, liderii pieţei fiind Class Living (Natuzzi), Rovere (distribuitor Armani) şi Kyros (distribuitor Fendi Casa şi Casina).
Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants Ltd, a făcut pentru EVZ o analiză a luxului din România.
EVZ: Care sunt cele mai scumpe produse de lux achiziţionate în România, în ultimii ani? Cam câţi bani se cheltuiesc anual pe produsele de lux? Oliver Petcu: Binenţeles că cele mai scumpe produse de lux sunt maşinile. Ca servicii, foarte scumpe sunt şi vacanţele cu destinaţii exotive, vacanţe pe care şi le permit destul de des oamenii bogaţi din România. De asemenea, ceasurile şi accesoriile pot intra în această categorie a produselor de lux. În ceea ce priveşte sumele cheltuite pentru achiziţionarea acestor lucruri, acestea pot ajunge şi până la 500.000 de euro, şi chiar la un milion de euro. Sunt foarte multe doamne bogate în România care cheltuiesc sute de mii de euro doar pentru a-şi achiziţiona haine de la case de moda precum Chanel, Dolce&Gabbana sau Versace.
Puteţi să ne faceţi un profil al consumatorului de lux din România? În general, vorbim de zona 25 până la 50 de ani. Marea majoritate sunt antreprenori, persoane care au câştigat bani din propietăţi, persoane care vor să iasă în evidenţă prin statutul lor social.
Topul oraşelor în ceea ce priveşte luxul. Iaşul şi Constanţa sunt pe primele locuri, după Bucureşti, în ceea ce priveşte numărul oamenilor cu bani, majoritatea acestora fiind şi consumatori de produse şi servicii de lux.
Ce produse de lux preferă românii? În primul rând, maşini. De asemenea, românii vor să-şi achziţioneze şi bijuterii, genţi şi ceasuri de lux.
Românii îşi cumpără mai multe produse de lux din ţară sau preferă să meargă în străinătate? Depinde, nu cred că este vorba de preferinţe. Sunt domenii în care suntem limitaţi. De exemplu, în România nu există showroom Bentley. Şi în cazul produselor de îmbrăcăminte se poate vorbi de acest lucru. În România sunt foarte puţine magazine monobrand, iar în cele în care sunt reprezentate mai multe branduri, colecţiile sunt limitate. Din acest motiv, doamnele bogate merg în străinătate să-şi cumpere unele produse.
De ce credeţi că îşi cumpără unii oameni copii ale produselor de lux? Cred că tot din intenţia de a ieşi în evidenţă.
Care este ultima modă în România în materie de lux? În general nu vorbim de o anumită modă. Sunt branduri preferate. Acum, sunt la modă cele italiene, Dolce&Gabbana, Cavalli. Există şi un segment, care tot din dorinţa de a ieşi în evidenţa, îşi achiziţionează produse care nu sunt pe piaţa.
Luxury Show de la Bucureşti atrage din ce în ce mai mulţi vizitatori