"Rabla" intră la terapie intensivă

"Rabla" intră la terapie intensivă

Dealerii de maşini noi încearcă, pe ultima sută de metri, să reîncălzească ofertele pentru modelele incluse în Programul de Înnoire a Parcului Auto.

În ciuda aşteptărilor, românii nu s-au bătut pe zecile de mii de maşini cerute de producă torii auto pentru a fi incluse în Programul de Înnoire a Parcului Auto, cunoscut publicului sub denumirea de „Rabla“. Din cele 40.000 de autoturisme puse la bătaie în program, doar 16.000 au fost plătite până în prezent.

„Graficul era ca în această fază să fie epuizate 80% din cele 40.000 de maşini“, ne-a declarat Mihai Toti, şeful Administraţiei Fondului pentru Mediu. Prima etapă a programului „Rabla“ se încheie pe 25 septembrie.

„Este imposibil să se atingă marja de 80%, dacă din iunie până acum au fost contractate doar 16.000 de maşini“, au recunoscut mai mulţi oficiali din industria auto. Ca să salveze situaţia, foarte mulţi dintre producătorii auto şi-au reîncălzit ofertele pe ultima sută de metri.

Opel şi Chevrolet au anunţat promoţii la începutul acestei luni, cu reduceri şi mai mari pentru autovehiculele care beneficiază şi de prima de casare. Aşa s-a întâmplat şi cu Dacia sau Renault.

Dealerii au lansat oferte pentru aceste mărci pe 1, respectiv 2 septembrie, promoţiile fiind programate până la finalizarea primei etape din „Rabla“. Dacă foarte mulţi dintre dealeri recurg la reduceri de preţ, alţii oferă dotări gratis sau extind prima de casare la sume mai mari. Perdanţii mai au o şansă

„Dacia a vândut 83% din totalul de 6.986 de maşini Logan alocate şi estimăm că am putea epuiza autoturismele până la finalul etapei“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia. Procente de acoperire similare au înregistrat şi dealerii Volkswagen, Opel sau Skoda, însă pe un număr de două ori mai mic de autovehicule. În urmă cu câteva săptămâni, mai mulţi dealeri au renunţat la numărul de maşini alocate iniţial şi au cedat o parte dintre autovehicule către Dacia, care îşi epuizase deja cota alocată iniţial. Există însă şi perdanţi.

Cel mai mare eşec al acestei etape din Programul de Înnoire a Parcului Auto este înregistrat de Suzuki: din 3.199 de autoturisme alocate în „Rabla“, conform unei raportări de săptămâna trecută, dealerii vânduseră doar 12. Printre companiile care stau aproape la fel de prost se numără şi Citroën. Aceasta va avea şansa să mai vândă din automobile în perioada 1 octombrie-12 decembrie, când se va desfăşura a doua etapă a programului.

Fondul de Mediu a decis în primăvară majorarea numărului de autovehicule incluse în program la 40.000, în urma solicitării producătorilor. Aceştia au încercat să-şi menţină vânzările la un nivel ridicat apelând şi la soluţia primei de casare, pentru a diminua din efectele taxei auto. EŞEC

Invazia second-hand, explicaţia vânzărilor scăzute

Explicaţia pentru eşecul programului „Rabla“ ar putea fi invazia de maşini second-hand aduse din afara ţării, declanşată odată cu introducerea noii taxe de poluare pentru autovehicule. Registrul Auto Român a înregistrat în luna august peste 44.000 de maşini second-hand aduse din afara ţării, mai ales din Germania şi Franţa. Producătorii auto susţin că, dacă această situaţie nu se va schimba, vânzările de autoturisme noi vor fi grav afectate. „În semestrul al doilea, vânzările de maşini noi vor scădea cu 12%-15%“, consideră Constantin Stroe. O altă explicaţie ar putea fi valoarea primei de casare - 3.000 de lei - care nu este atractivă pentru cei care vor să-şi cumpere maşini de peste 12.000-13.000 de euro. „Prima de casare de 3.000 de lei pe care doritorii o primesc în schimbul maşinii casate nu mai este un stimulent suficient“, a mai spus Stroe.

Ne puteți urmări și pe Google News