Până la finalul anului va fi gata reabilitarea a 12 porţiuni de drumuri naţionale, care totalizează peste 400 de kilometri.
Unele lucrări, cu termen în martie, nu se vor încheia nici în această toamnă. Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) promitea, la începutul anului trecut, că până în martie 2008 vom putea circula pe circa 590 de kilometri de drum reabilitat. Urma să se încheie astfel cea de-a patra etapă din programul de modernizare şi reabilitare a drumurilor naţionale, în valoare de aproximativ o jumătate de miliard de euro.
Toamna lui 2008 a prins însă lucrări nefinalizate pe majoritatea tronsoanelor de drum naţional incluse în această etapă. În prezent, au fost încheiate lucrările pe circa 286 de kilometri, iar până la finalul anului se anticipează că se vor finaliza lucrările pe alţi 80 de kilometri. Sfârşitul toamnei ar trebui să aducă şi încheierea reabilitării a circa 123 de kilometri din DN 1, între localităţile Şercaia şi Veştem, încadrate în cea de-a treia etapă a programului de reabilitări realizat de CNADNR. Trebuie precizat că şi această etapă ar fi trebuit să fie finalizată încă de acum doi ani. Se lucrează de patru ani
Majoritatea lucrărilor de reabilitare care vor fi finalizate anul acesta au în spate contracte închiate acum 4-5 ani. Este şi cazul drumului naţional 56, între localităţ ile Bucura şi Simian, unde primele „cârpeli“ datează din 2004. Panglica ar fi trebuit să fie tăiată în noiembrie 2007, dar sunt puţine speranţe. Italienii de la Pizzarotti Tirrena Scavi reuşiseră să finalizeze, până la finalul lunii trecute, ceva mai mult de 60% din cei 34 de kilometri - cât are acest tronson de drum. Întârzierile sunt puse de compania de autostrăzi pe seama alunecărilor de teren de acum doi ani care au determinat consolidarea lucrărilor deja finalizate. Încă nu există un grafic al finalizării lucrărilor pe această porţiune de drum naţional. Termene amânate cu un an
CNADNR e restantă la repararea şi modernizarea mai multor sute de kilometri de drumuri naţionale. Oficialii de la companie recunosc faptul că graficul privind reabilitările realizate anul trecut nu poate fi respectat. Toate termenele de finalizare a lucrărilor de modernizare pe sectoarele de drum incluse în etapa a IV-a au fost decalate cu circa un an. De vină pentru întârzierile înregistrate sunt, din perspectiva oficialilor de la compania de autostrăzi, slaba mobilizare a constructorilor, lipsa exproprierilor pe anumite sectoare de drum, relocările de utilităţi realizate cu greutate şi condiţiile meteo nefavorabile. Anul trecut, CNADNR a redeschis circulaţia pe doar 46 de kilometri de drum naţional, cu toate că avea în plan reabilitarea a peste 300 de kilometri. În urmă cu zece ani, Ministerul Transporturilor a demarat un program de reabilitare a 10.000 de kilometri de drumuri naţionale. În zece ani, planul s-a realizat în proporţie de 20%.
ALTE AMÂNĂRI
100 de km de drum modernizat în 2009 Primăvara anului viitor ar trebui să aducă şi redeschiderea circulaţ iei pe alţi aproximativ 100 de kilometri de drum naţional. În primele zile ale lui 2009, Romstrade trebuie să finalizeze lucrările de reabilitare a circa 25 de kilometri de pe DN 66, între Baru şi Haţeg, în condiţiile în care cu doar patru luni înainte de termen are gata doar 2,5 kilometri de drum. DN 66 este unul dintre drumurile naţionale unde se înregistrează cele mai mari întârzieri. Spaniolii de la FCC Construccion şi ungurii de la Vegyepsezer au reparat într-un an doar 3% dintr-un sector de 100 de kilometri.