Avionul prăbuşit la Madrid se ridicase doar câţiva metri de la sol când unul dintre reactoare a explodat. Au scăpat doar pasagerii care au avut locuri în faţa aripilor. E cel mai apropiat lucru de iad pe care l-am văzut vreodată", a declarat un membru al echipelor de intervenţie care au participat la operaţiunile de salvare în catastrofa aviatică produsă miercuri pe Aeroportul Barajas, din Madrid. "Cadavrele fierbeau şi totul ardea în jurul nostru. Nu mai rămăsese nimic care să semene a avion, doar bucăţele. E un miracol că au existat supravieţuitori".
Ervigio Corral, şeful operaţiunilor de salvare, a spus că „numai coada avionului mai putea fi recunoscută“. „În rest, peste tot, erau doar fragmente împrăştiate şi cadavre. Multe de copii“, a precizat Corral.
„Mă aflam pe pistă şi am văzut norul de fum. Întregul câmp a erupt în flăcări pe o suprafaţă de aproape un kilometru pătrat. Salvatorii nu s-au putut apropia de avion deoarece întregul fuzelaj era în flăcări“, spune Alan Gemmell, un pasager britanic al cărui avion tocmai aterizase înaintea prăbuşirii. „Am reuşit să scot cam şapte oameni în viaţă. După aceea, numai cadavre“, a declarat şi Francisco Cruz, un pilot care a participat la operaţiunile de salvare.
Autorităţile spaniole au decretat ieri trei zile de doliu naţional, iar în Madrid şi Barcelona ora prânzului a marcat debutul a cinci minute de reculegere publică în memoria victimelor. Supravieţuitorii, aruncaţi din epavă la impact
153 de persoane au murit în urma tragediei produse miercuri pe Aeroportul Barajas, din Madrid. Autorităţile aviatice spaniole au confirmat ieri că 19 oameni - între care patru germani, doi suedezi, un chilian şi un columbian - au scăpat cu viaţă, deşi unii se află încă în stare critică şi au şanse slabe de supravieţuire. Ambasada României la Madrid a precizat ieri că pe lista pasagerilor nu se aflau cetăţeni români.
Imediat după accident, numărul supravieţuitorilor era de 27, însă opt dintre aceştia au decedat din cauza rănilor pe care le aveau. Cei mai mulţi erau aşezaţi pe scaune între rândurile 14 şi 17, aproape de jumătatea avionului, în faţa locului de prindere a aripilor de fuzelaj. Printre supravieţuitori se numără doi sugari şi trei copii. Persoanele care au scăpat cu viaţă fuseseră aruncate din avion de forţa impactului cu solul, iar unele au căzut într-un pârâu, care le-a oferit o protecţie suplimentară faţă de incendiu.
Toţi cei 10 membri ai echipajului şiau pierdut viaţa. Din rândul lor, singurul identificat a fost căpitanul Antonio Luna, originar din Majorca, un pilot cu multă experienţă. Potrivit anchetatorilor, Luna avea rupte amândouă mâinile, ceea ce indică faptul că el ar fi încercat să frâneze înainte de declanşarea incendiului. Puţin înainte de decolare, el le-a spus tehnicienilor că avionul „are o problemă“. Avionul a ars aproape două ore
Avionul, un MacDonnell-Douglas MD-82, care avea la bord 162 de pasageri şi 10 membri ai echipajului (din care patru călătoreau ca pasageri) s-a prăbuşit în timp ce decola spre Las Palmas (Insulele Canare), cel mai probabil din cauza unei defecţiuni tehnice. Aparatul bireactor, a cărui „cutie neagră“ a fost deja recuperată, atinsese o altitudine de numai 10 metri, când motorul din stânga a luat foc şi a destabilizat traiectoria de zbor. Pilotul a încercat să corecteze deviaţia spre stânga şi a înclinat avionul spre dreapta, moment în care aparatul a început să se îndrepte spre sol.
Aripa dreaptă a avionului, plină cu combustibil, a brăzdat solul din dreapta pistei 36L şi s-a rupt, după care întreg aparatul s-a prăbuşit şi a fost înghiţit de flăcări. Infernalul incendiu, declanşat la ora locală 14.45, a putut fi stins abia la ora 16.30.
O aeronavă cu ghinion
Potrivit primelor estimări ale anchetei privind cauzele accidentului cursei JK5022, se pare că motorul aeronavei ar fi luat foc şi ar fi explodat în fragmente care au avariat grav şi brusc sistemele de pilotare a avionului.
Aparatul, proprietate a companiei Spanair, care operează în special curse interne, fusese recent reţinut la sol de două ori, din cauza unor defecţiuni tehnice.
Cotidianul „El Pais“ citează patru surse diferite care au spus că avionul fusese renţinut la sol din cauza unei defecţiuni la motor, care a şi fost remediată. Pasagerii au aşteptat aproape două ore din cauza reparaţiei. „Incendiul la motor nu are nimic în comun cu ceea ce a fost reparat câteva minute mai devreme“, a precizat Jose Maria Delgado, şeful ASETMA, sindicatul mecanicilor de aviaţie spanioli.
GHINION ŞI NOROC
Povestea unei supravieţuitoare Beatriz Reyes Ojeda, funcţionară de bancă în Insulele Canare, şi-a sunat miercuri fratele pentru a-i spune că avionul său - cursa JK5022 - o să aibă întârziere, relata ieri un cotidian din Canare. Peste câteva minute l-a sunat din nou, din mijlocul rămăşiţelor arzânde ale aeronavei prăbuşite. „Bună! Am avut un accident, dar sunt în regulă“, a reuşit ea să îngaime, înainte de a fi preluată pentru îngrijiri de echipele de salvare. După prăbuşire, Ojeda, în vârstă de 41 de ani, a rămas nemişcată în scaun, sub imperiul şocului, până ce sirenele de pe aeroport au început să sune strident. Atunci, femeia şi-a desfăcut centura şi s-a strecurat printre bucăţile de avion din jurul său, în pofida unei răni serioase la picior. Înainte de a fi internată în Spitalul „Infanta Sofia“, Beatriz a ajutat la salvarea a doi copii. După internare, într-o convorbire telefonică purtată cu sora sa, Laura, femeia a mai spus că regretă enorm că nu a putut să scoată din flăcări un bărbat adult, care era prea greu pentru ea.