Nu ne pasă de costul creditului

Nu ne pasă de costul creditului

Băncile profită şi nu-i avertizează pe clienţi asupra modificării comisioanelor sau dobânzilor.

Aproximativ 30% dintre românii care şi-au contractat un credit nu au citit integral contractele pe care le-au încheiat la primirea împrumutului. Peste 90% dintre români nu înţeleg termenul DAE (dobandă anuală efectivă), chiar dacă acest indicator reflectă chiar costul creditului.

Foarte mulţi dintre cei care nu au citit nici măcar părţile importante din contract susţin că au trecut peste aceste amănunte fie pentru că se grăbeau, fie pentru că li se părea inutil, pentru că oricum nu puteau modifica nimic, potrivit unui sondaj comandat de Asociaţia Societăţilor Financiare - ALB România şi realizat de Grupul de Economie Aplicată. Aproape jumătate dintre români nu-şi permit o rată

Chiar dacă gradul de îndatorare a populaţiei a crescut alarmant în ultima perioadă, foarte mulţi dintre cei care apelează la credite nu înţeleg mecanismele de calculare a dobânzii şi nici termenii contractuali.

Aproape 34% dau alte explicaţii decât costul total al împrumutului sau când vine vorba de semnificaţia DAE şi, mai grav, aproape 60% dintre ei nu ştiu nimic despre acest element. Întrebaţi dacă ar putea să strângă de urgenţă 1.000 de lei fără să apeleze la un împrumut, 76% au răspuns că nu s-ar descurca. În plus, 46% dintre cei chestionaţi nu-şi pot permite să plătească niciun fel de rată.   Chiar în această perioadă, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Asociaţia Română a Băncilor (ARB) încearcă să se pună de acord asupra unei serii de reglementări care vor fi introduse într-o lege pentru protecţia clienţilor ce apelează la serviciile instituţiilor de credite.

ANPC vrea să impună băncilor să-şi anunţe în scris clienţii cu privire la creşterea dobânzii. Alte modificări care ar putea apărea în perioada următoare sunt calcularea dobânzii variabile pe baza formulei dobânda de bază stabilită de fiecare bancă plus o marjă de profit şi risc.

În plus, băncile nu vor mai avea voie să crească comisioanele sau să introducă altele pe durata contractului.   ANALIZĂ „CAPITAL“ Avantajele şi dezavantajele reglementărilor

Anunţarea clientului privind modificările apărute în contractul de credit ar putea preveni restanţele (aferente unei majorări de dobândă sau unui comision nou), chiar dacă acestea au valori mici, se arată într-un articol publicat în ediţia de astăzi a revistei „Capital“. În timp, aceste restanţe adună penalităţi şi, din cauza lor, clienţii pot fi introduşi pe listele Biroului de Credit. Stipularea tuturor condiţiilor şi taxelor în contract poate ajuta clientul să-şi aleagă creditul pe care şi-l poate permite. În cazul dobânzilor variabile calculate în funcţie de un indicator de referinţă pot apărea atât avantaje, cât şi dezavantaje, scrie „Capital“. Scăderea indicatorilor de referinţă ar putea aduce un câştig pentru clienţi. În contextul actual, de majorare a indicatorilor de referinţă, dobânda calculată în acest fel poate scumpi creditul. În plus, dobânda variabilă anunţată de bănci diferă foarte puţin de la o perioadă la alta.

SANCŢIUNI 14 bănci, amendate de ANPC Neregulile apărute în relaţia clienţi-bancă au fost sancţionate de ANPC cu amenzi de 150.000 de lei. Instituţiile de credit amendate sunt Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Ţiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, BRD-Groupe Société Générale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank şi Carpatica. Principalele nereguli au fost introducerea unor comisioane care nu erau menţionate la momentul încheierii contractului, tarife disproporţionate, modificarea unilaterală a dobânzilor şi comisioanelor fără notificare, rambursă ri anticipate neoperate în cont şi înregistrarea clienţilor la Biroul de Credit pentru datorii inexistente.

Ne puteți urmări și pe Google News