Greva de la Dacia s-a încheiat ieri, după ce muncitorilor li s-a oferit o primă de rezultat de 900 de lei, acordată înainte de Paşte. După 15 zile de grevă, sindicaliştii au obţinut doar 65% din majorarea salarială solicitată iniţial.
Faţă de dezbaterile de marţi, muncitorii au primit în urma negocierilor începute joi seară şi finalizate ieri un salariu mai mare cu doar 60 de lei, de la 300 de lei, la 360 de lei brut.
Angajaţii TESA au primit o majorare de 2% a salariului, de la 13% după negocierile de marţi, la 15%, ieri. Ceea ce i-a convins pe liderii de sindicat să încheie greva a fost propunerea Dacia de a acorda toţi banii primei de rezultat deodată, cu câteva zile înainte de Paşte. Prima negociată ieri, în valoare de minimum 900 de lei sau echivalentul salariului brut al fiecărui angajat, este însă mai mică decât cea negociată marţi. La începutul săptămânii, Dacia a fost dispusă să acorde o primă de rezultat în valoare de 1.128 de lei, care ar fi urmat să fie împărţită însă în tranşe lunare de 94 de lei. „Un succes“, spun sindicaliştii Liderii de sindicat au calificat negocierile ca fiind „un succes“ şi au anunţat că trei din patru muncitori au acceptat propunerile patronatului, deşi ceea ce au obţinut ieri nu este semnificativ mai bun decât ceea ce au primit şi refuzat marţi. În urmă cu aproape trei săptămâni, când au intrat în grevă, muncitorii de la Dacia cereau majorarea salariului cu 550 de lei. Ei au primit, după 15 zile de grevă, 65% din salariul pe care l-au cerut iniţial. Potrivit unor surse din interiorul companiei, managerii Renault au făcut presiuni asupra directorilor de la Dacia pentru ca producţia să fie reluată cel mai târziu luni.
„Consider că rezultatul negocierilor a fost un succes pentru sindicaliştii de la Dacia. Este cea mai mare creştere salarială din 1999, anul preluării uzinei de către Grupul Renault, şi până în prezent. Unele salarii vor fi în continuare mici comparativ cu munca noastră. Sperăm ca în anii următori să obţinem noi creşteri salariale, pentru a putea spune că avem venituri decente“, a declarat Ion Iordache, viceliderul de sindicat de la Dacia.
Potrivit acestuia, există încă muncitori nemulţumiţi de rezultatele negocierilor. Aceştia vor declanşa în zilele următoare un nou conflict de muncă pentru a-şi revendica cererile. „Vom fi alături de ei aşa cum şi ei au fost alături de noi“, a precizat Iordache.
DUPĂ GREVĂ „Nu înregistrăm întârzieri la livrări“ Potrivit oficialilor companiei, greva nu a întârziat livrările de Logan datorită stocurilor. Un efect colateral al grevei este însă închiderea unei divizii a fabricii de faruri Elba. Pierderile de 700.000 de euro înregistrate de compania din Timişoara, a cărei producţie depindea de Dacia, i-a forţat pe directori să trimită în şomaj peste 200 de muncitori.
Pierderile generate de oprirea producţiei la Dacia s-au ridicat la aproape 160 de milioane de euro. Din 24 martie, pe poarta fabricii din Mioveni n-au mai ieşit aproape 20.000 de automobile. Înainte de declanşarea grevei, cadenţa de producţie a fabricii Dacia era de 1.300 de autoturisme pe zi.