Combinaţia second-hand-brand, trend de nevoie

Combinaţia second-hand-brand, trend de nevoie

Tot mai mulţi tineri asortează hainele la mâna a doua cu articole scumpe, de firmă. Unii zic că e cool, alţii - că e o fiţă născută din nevoi financiare.

Bluza H&M - 10 lei. Sacou Mango - 20 de lei. Jeanşi Levi’s - 25 de lei. Tenişi Converse - 15 lei. Total - 70 de lei. Dacă le iei dintr-un magazin de haine second-hand. Dacă le cauţi în vitrinele cu etichetă de firmă, cei 70 de lei nu ajung decât pentru o jumătate de crac de pantalon. Combinarea hainelor la mâna a doua cu articole de firmă e o modă în Bucureşti, acceptată mai ales de tinerii curajoşi, cu inspiraţie, care resping uniforma. Vintage-ul, care face furori, pe foarte mulţi bani, în toate capitalele modei, îşi intră în drepturi, timid, şi la noi. Şi dacă bucureş- tenii cu bani fac shopping turistic la Paris, în căutare de rochii de inspiraţie anii ’60, ceilalţi au la dispoziţie magazinele second din Capitală, unde pot descoperi piese bune de reinventat. Nu-i de mirare că din ce în ce mai mulţi au devenit dependenţi de second: preţul mic îi atrage, aerul retro le face din ochi. Despre amestecul brand-second-hand, unii spun că e cool şi prinde la tineri. Alţii, că e doar o scuză inventată de artiştii fără bani de cumpărat haine de firmă. „E cool, nu ştiu dacă e modă“ Nebranduite şi ocolite de bucureştenii pretenţioşi, magazinele SH sunt pitite în fostele cartiere muncitoreşti. Unele dintre cele mai frecventate sunt vizavi de Piaţa Gorjului (patru, aliniate), Valea Ialomiţei - Drumul Taberei, 1 Mai (lângă Cimitirul Evreiesc), Piaţa Sf. Gheorghe şi Dinicu Golescu. Aici îşi primesc clientela zilnică: persoane cu venituri mici, în special pensionari. Printre ei, din când în când, tineri îmbrăcaţi huşchit. „Sunt destul de puţini, ce-i drept. Dar şi când vin, se uită cu atenţie, caută peste tot, aleg haine şi genţi. Cunosc firmele, nu cumpără orice!“, spune vânzătoarea unui second de la Piaţa Gorjului. Şi pe la magazinul de pe Dinicu Golescu, intersecţia cu strada Maramureş, trec destul de puţini tineri. Lori, vânzătoarea cu accent ardelenesc, primeşte marfă nouă în fiecare săptămână, luni dimineaţa. Un articol vestimentar cumpărat de aici depăşeşte rar 10 lei.

„Din păcate, noi nu prea ştim că putem să ne luăm haine mişto din seconduri“. Aşa explică designerul Matei Schwartz numărul mic de cumpărători până în 30 de ani. „Sunt câţiva care-şi îmbogăţ esc garderoba cu haine din second. E mai degrabă cool, nu ştiu dacă e modă“, adaugă designerul, care recunoaşte că şi-a luat haine de firmă de pe umeraşele din secondurile Capitalei. Ultima dată - o bluză Adidas cu numai 25 de lei. Artiştii dau tonul E drept că nu sunt foarte mulţi tineri la shopping în second, dar numărul lor va creşte pe viitor, crede designerul Irina Katsel. „Acum, de cele mai multe ori, e o ruşine să cumperi de acolo, pentru că noi, nu cu mult timp în urmă, am dus-o foarte greu şi intram în magazinele cu haine la mâna a doua de nevoie. Tot ce-i second, chiar dacă are etichetă, ne deranjează. Probabil că oamenii încă au acel sentiment ciudat: «Ce va zice lumea, uite-o şi pe asta, n-are bani de haine noi!». Încă nu suntem în stare să nu ne pese de gura lumii“, adaugă Katsel, şi ea o clientă a hainelor deja purtate. Magazinele ei preferate sunt cele de pe Ion Mihalache şi de la intersecţia Lizeanu cu Ştefan cel Mare. Cine sunt tinerii urbani care frecventează secondurile? „Artiş tii, cei cu spirit creativ au început să dea cumva tonul. Vor mai fi şi alţii, şi apoi, când mulţi vor înţelege că e cool să-ţi iei haine second, vor veni în turmă“, spune Irina Katsel. Fanatici de haine care adoră să scormonească şi să cumpere chilipiruri vestimentare din seconduri se întâlnesc cel mai des la târgurile specializate pe vintage. Sunt mediatizate, organizate în locuri cu dichis din Capitală şi, mai ales, nu au pe geam scris, cu litere galbene, de-o şchioapă, „SECOND-HAND“ - de-aia se îmbulzeşte multă lume la ele, crede Katsel. Pe de altă parte, Matei Schwartz crede că târgurile cu haine şi accesorii vintage reprezintă un nou tip de snobism: „Tinerii merg acolo şi-şi iau haine doar ca să epateze, dă bine să se afişeze acolo. E o nouă chestie «tare»“.

„Nu e decât o abrambureală“ Noi dăm iama în seconduri pentru că n-avem bani, crede regizoarea Carmen Lidia Vidu. „Nu cred că-şi cumpără nimeni din România haine vintage din alte motive în afara celor financiare. Cu siguranţă sunt şi excepţii, dar ele trebuie privite ca excepţii“, spune Vidu. Din cauza preţurilor mari ataşate hainelor cu etichetă din malluri, „sunt mulţi stilişti care nu-şi permit mari branduri şi atunci au inventat o scuză: hainele vintage sunt în tendinţă“. Scuză sau nu, vintage-ul devine un must have pe străzile Bucureştiului. „Mulţi vor spune că mixul brand-vintage e de bonton, dar nu e decât o abrambureală“, apreciază Vidu. Recunoaşte că îşi cumpără haine şi accesorii din seconduri, dar nu le-ar mai călca niciodată pragul dacă şi-ar permite numai branduri. „Brandul are ceva sofisticat, extravagant şi de relaxare pe care vintage-ul nu-l poate avea decât la nivel şcolă- resc“. ON-LINE Comanzi pe e-mail, primeşti prin poştă Pentru cei care nu au răbdare şi timp să colinde magazinele SH au fost create şi primele magazine virtuale româneşti cu articole vestimentare şi de mobilier vintage. Chiar dacă articolele sunt mai scumpe decât în magazine, este şi mult mai la îndemână pentru cumpără- tor să aleagă, fără prea multă bătaie de cap, tot ce-i place. Hainele, fotografiate, sunt împă rţite pe categorii şi grupate în funcţie de anul de fabricaţie şi au preţul afişat. Doritorul nu trebuie decât să dea un e-mail ca să-şi rezerve articolul, pe care-l primeşte apoi, acasă, prin colet. Primul magazin vintage on-line a fost deschis de Oana Creţu, în urmă cu doi ani. Pe http://vintageboutique.ro, o pălărie din anii ’40 costă 35 de lei, o fustă din anii ’60 - 18 lei, rochiile au preţuri cuprinse între 41 şi 121 de lei, iar încălţămintea şi bijuteriile sunt, de asemenea, la preţuri avantajoase. Un alt magazin cu haine second-hand aliniate în spaţiul virtual se găseşte şi la http://www.neovintageshop.blogspot.com. De la Vintage Recycle Shop puteţi cumpăra de toate - de la broşe şi ochelari la fuste, rochii, cămăşi şi obiecte de decor. O rochiţă costă, în medie, 75 de lei, o pereche de cizmuliţe - 60 de lei, iar un bibelou - 20 de lei. Produsele ajung la destinatar tot prin poştă. PE VAL Târgurile cu hainele bunicii Că e din ce în ce mai cool să ai în garderobă şi haine vintage, se vede cu ochiul liber la târgurile cu haine şi accesorii second-hand şi self made organizate în Capitală. Tonul s-a dat la sfârşitul anului trecut, când, în clubul La Scena - casa boierească de pe Calea Călăraşi - s-a deschis „My Grandma’s Backyard“ („Curtea bunicii mele“ - n.r.). Prima ediţie n-a trecut neobservată de urbanii cu chef de shopping vintage, aşa că s-au pus repede la cale alte două noi ediţii. De fiecare dată, hainele de mâna a doua expuse la târg şi-au găsit noi stăpâni. „Cumpărătorii încântaţi de articolele vintage sunt designerii şi tinerii cu o concepţie nouă, frumoasă despre viaţă. Oamenii-artiş ti, visători, boemi, studenţi la arte şi arhitectură. Nu cei care ascultă manele, de exemplu“, spune Gabriela Vlad, organizatoarea târgului din La Scena. „Cei care vin la astfel de evenimente sunt con- ştienţi că afară aceste târguri se organizează la fiecare sfârşit de săptă- mână. E o modă care începe să prindă şi la noi“, adaugă Vlad. Urmă toarea ediţie „My Grandma’s Backyard“ îşi aşteaptă publicul duminică, 20 aprilie (între orele 12.00-18.00). Ca de obicei, intrarea la târg va costa 10 lei. Marşând pe acelaşi sector nişat, în jocul vintage a intrat şi Session, clubul din strada Elefterie. Aici, în fiecare joi, de la orele 17.00 la 24.00, artiştii români îşi vând hainele purtate. Intrarea este gratis, preţurile nu sunt foarte mari, iar banii câştigaţi sunt donaţi unui orfelinat.

Ne puteți urmări și pe Google News