Protecţie pe dobânzi

Protecţie pe dobânzi

Raiffeisen a limitat variaţia maximă a dobânzii la creditele pentru locuinţe. BCR se gândeşte la instrumente care să pună la adăpost clienţii.

Băncile au început să ia măsuri pentru protecţia clienţilor de dobânzile mari care vin după ce se încheie perioada în care este percepută dobânda fixă şi mică. După această perioadă, trecerea pe dobândă variabilă se traduce prin aplicarea unei dobânzi mai mari. Consecinţa: dacă în prima perioadă de rambursare a împrumutului ratele lunare sunt mici, în cea de a doua acestea se umflă. Primul pas făcut de bănci a fost informarea clienţilor despre cât de mare ar fi dobânda variabilă percepută în a doua perioadă a creditului dacă aceasta s-ar începe chiar în momentul contractă rii. Până când un client care a luat un credit cu dobândă fixă pe un an ajunge să o plătească pe cea variabilă, valoarea acesteia poate să crească sau să scadă faţă de cea pe care i-a arătat-o banca în momentul contractării împrumutului. Unele instituţii de credit au mers chiar mai departe sau se gândesc să o facă. Variaţie cu maximum 1,5 puncte procentuale Raiffeisen îşi ia angajamentul faţă de clienţi ca dobânda variabilă să nu fie cu 1,5 puncte procentuale mai mare decât cea fixă pe un an. „Variaţia de maximum 1,5% se referă la dobânda variabilă“, afirmă Mihai Simionescu, managerul Departamentului de credite ipotecare din Raiffeisen Bank. Cei care au contractat împrumuturi din această categorie începând cu luna februarie a.c. pot opta, la fiecare aniversare a creditului - adică de fiecare dată când se împlinesc 12 luni de rambursare, pentru o dobândă fixă timp de încă un an, fixă pe trei ani sau variabilă. Instrumente financiare de protecţie BCR analizează posibilitatea de a introduce produse care să acopere diferite riscuri ale clientului, ne-au declarat surse din bancă. Instrumentele, care ar fi cele de hedging pe rata dobânzii, ar urma să fie lansate în câteva luni. Prin acestea, contra unei sume de bani, clienţii vor putea să îşi acopere riscul de creştere a dobânzii, de exemplu. Costul suportat pentru achiziţia unui astfel de instrument creşte pe măsură ce acesta oferă protecţie pe o perioadă mai mare. COSTURI Clienţi mai informaţi decât în trecut

Numărul băncilor care îşi informează mai bine clienţii a crescut în ultima perioadă. BCR, de exemplu, a început de anul trecut să îşi informeze clienţii despre valoarea dobânzii variabile. „Prima mişcare a fost în iunie 2007 când s-a pus accentul ca în perioada de consiliere să se explice clientului atât prima perioadă, cât şi a doua perioadă a creditului în ce priveşte dobânda şi rata“, afirmă directorul executiv al diviziei credite de retail a BCR, Dorin Cojocaru. Banca a început să afişeze cât ar fi dobânda variabilă dacă aceasta s-ar fi aplicat încă din momentul contractării împrumutului începând cu august-septembrie 2007. BRD are o politică similară în ceea ce priveşte informarea clienţilor. În plus, calculatorul de credite de pe site-ul băncii afişează şi valoarea ratelor din prima perioadă şi din a doua perioadă. „Este normal ca banca să îşi informeze clienţii despre costurile creditului, furnizându-le o simulare care să ia în calcul şi faptul că, după primul an, dobânda se va modifica“, spune directorul Direcţiei Persoane Fizice a BRD, Rozaura Stănescu. Şi alte bănci îşi informează clienţii despre cât de mare ar putea fi dobânda percepută după ce aceasta nu mai este fixă. De exemplu, Bancpost, Piraeus, ABN Amro. Unele sunt mai transparente şi calculează dobânda variabilă în funcţie de indicii monetari pentru deviza în care a fost luat creditul la care adaugă o marjă a băncii, iar altele sunt mai puţin transparente şi calculează în funcţie de indicii menţionaţi o dobândă a casei care poartă diferite denumiri.

Ne puteți urmări și pe Google News