Volumele vândute la depozite şi pe site-uri, mai ieftine cu 20%.
Am făcut şi turul editurilor importante, pentru a afla dacă un om obişnuit, iubitor de carte proaspătă, mai poate cumpăra de la depozitul firmelor beneficiind de o oarecare reducere. Unele edituri mari, printre care Humanitas, Polirom, Rao, Curtea Veche, Corint, au depozite de carte la sediu. La Editura Humanitas, lucrurile nu mai stau aşa cum le ştiam noi, la sfârşitul anilor ’90, când oricine putea veni şi cumpăra de aici o carte cu o reducere considerabilă, de 25%.
Evident că vestea s-a dus şi numărul de tineri studioşi, defavorizaţ i material, care apelau la această soluţie pentru a-şi putea cumpăra cărţile strict necesare pregătirii lor, era în continuă creştere. Ca urmare, editura condusă de Gabriel Liiceanu s-a sesizat şi a trebuit să ia măsuri, restrângând accesul la aceste reduceri, în funcţie de numărul de exemplare cumpărate. Reduceri de până la 20% la depozitele editurilor
În prezent, pentru persoane fizice, unele cărţi pot avea reducere de 15%, altele de 10%, iar unele titluri pot avea reducere doar de 5% sau, bineînţeles, deloc. Reducerea unică practicată de Editura Polirom pentru cei care achiziţionează cărţi direct de la sediul editurii din Bucureşti, situat pe bulevardul I.I.C. Brătianu, ca şi de la depozitul principal din Iaşi, este de 20%. Şi Editura Curtea Veche oferă la depozitul său, situat pe strada Arhitect Ion Mincu, la numărul 11, o reducere unică pentru clienţii persoane fizice care vin să achiziţioneze cărţi, dar în valoare de doar 15%.
Un sistem mai interesant are Editura Corint, la depozitul său situat pe Splaiul Independenţei, nr. 202 A. Reducerile pentru cumpărători se încadrează între 5% şi 20%, în funcţie de cantitatea de cărţi cumpărate, plus avantaje suplimentare pentru clienţii fideli, on-line sau în carne şi oase, ai editurii. În schimb, Editura RAO merge numai pe fidelizarea cititorilor împătimiţi, prin Clubul Cărţii RAO. Astfel, cine se duce la depozitul de pe str. Turda, nr. 117-119, bl. 6, parter (unde, de altfel, există şi o Librărie RAO), nu beneficiază de nicio reducere decât dacă este un membru fidel al Clubului Cărţii. MIJLOACE NECONVENŢIONALE
Cartea prin poştă contraatacă Principalele edituri sunt pregătite să contracareze această „dictatură“ a mallurilor şi a retailerilor, aruncând „în luptă“ mijloace neconvenţionale şi folosind metode de fidelizare a clienţilor. Ele apelează la campanii de promovare a unor anumite titluri, prin oferte speciale, şi la vânzarea directă, cu reduceri substanţiale, prin intermediul comenzilor făcute pe site-urile on-line şi a sistemului Cartea prin Poştă. Deşi la toate târgurile de carte, chiar şi la cel autointitulat „de chilipiruri“, întâlnim cărţi foarte vechi de la Humanitas, uzate de depozitarea îndelungată, la preţuri similare celor actuale - pe unele dintre ele le-am zărit şi în depozit, îngălbenite şi scorojite, dar la preţ de 200.000-250.000 de lei vechi. „Portocala“ de la Humanitas
Principalul succes în materie de reduceri al Editurii Humanitas, de-a lungul anilor, este celebra Promoţie Portocala, care constă în cărţi cu reducere pe care este lipită o „portocală“ cu discountul practicat de 50%. Pe lângă această promoţie, există „cărţile din coş“, adică acelea care se vând cu 5 şi 3 lei. În plus, pe lângă aceste două promoţii, la Târgul de carte Gaudeamus s-a practicat o reducere de preţ de 10% pentru titlurile noi. 98% din comenzi vin pe site-ul Librăriilor Humanitas - www.librariilehumanitas.ro - şi 2% sunt comenzi telefonice.
Majoritatea comenzilor de pe site şi toate cele telefonice se fac cu plata ramburs. Clienţii care fac comenzi sub 50 de lei plătesc o taxă de livrare de 4 lei, cei care au comenzi peste 50 de lei nu plătesc această taxă. Tot ramburs se plătesc şi comenzile care vin pe e-mail la adresa cpp@humanitas.ro. O mică parte din comenzile de pe site sunt plătite prin card cu ajutorul celor de la Gecard.
Pe lună vin aproximativ 10-15 comenzi din afara ţării, comenzi care se plătesc cu cardul şi au taxe diferite în funcţie de ţară şi de modalitatea de expediere (par avion sau expediere normală). Toate titlurile comandate la Cartea prin Poştă au reducere de 10% (în afară de cele din promoţiile gen Portocala - în cazul acesta se păstrează reducerea promoţiei respective). RAFTURI ON-LINE Reducerile pe site-urile librăriilor on-line sunt de până la 20%. Cele mai vizitate site-uri pe care se pot cumpăra cărţi sunt: www.librarie.net; www.librariaonline.ro; www.raft.ro; www.dol.ro; www.librariilehumanitas.ro. CĂRŢI ECRANIZATE
Rao a dat lovitura cu filmul „Ticăloşii“ Rao atrage clienţii într-un club special, Clubul Cărţii RAO, iar de reduceri beneficiază numai aceştia, în scopul fidelizării lor. Reducerile practicate, conform regulamentului Clubului Cărţii RAO, de care beneficiază membrii fideli ai clubului, sunt în valoare de 10%, 15% sau 20%. Librăria on-line (www.raobooks.com), ca şi achiziţiile direct de la librăria de la sediu, are acelaşi regulament de funcţionare, servind scopului programului de fidelizare.
Practica este de a publica la început ediţia hardcover, care, bucurându-se de condiţii grafice şi tipografice mai deosebite (inclusiv o calitate superioară a hârtiei, de exemplu), este normal să fie mai scumpă. La un interval de timp variabil, în funcţie de succesul primei ediţii, se scoate ediţia paperback, al cărei preţ poate fi până la jumătate din cel al ediţiei hardcover. Este relativ greu de spus care se vinde mai bine. Fireşte că, fiind mai ieftină, ediţia de buzunar are un număr mai mare de cumpărători, dar există în mod evident un public destul de larg care preferă ediţiile hardcover.
„În mod cert, apariţia unui film sporeşte vânzările unei cărţi (chiar dacă, uneori, cum este şi cazul cu «Codul lui Da Vinci», valoarea filmului este mult sub cea a cărţii). Cazurile sunt numeroase: «Stăpânul Inelelor», «Cronicile din Narnia», «Mary Poppins» şi multe altele. Aş adăuga şi cazul unui film românesc, «Ticăloşii», care a sporit considerabil vânzările romanului «Ciocoii noi cu bodyguard», de Dinu Săraru“, explică Mioara Andrei de la RAO.